Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
sea-ray_230

Här är jag igen, Frystomten

Rekommendera Poster

Hej alla båtägare som står med otömd motor efter glykolkörningen och ni som slarvat med glykolen. Mitt namn är Den elake frystomten som gör att ni sover dåligt på nätterna. Börja spara till nyt block redan nu, det behövs i vår Flört

post-10007492-1394236206,9301_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du tomtejä--el  Du är inte så välkommen här du. Åk hem till din tant o lägg din kyla där i en skokartong därunder mattan i köket till höger om vedspisen.

Jag vill ha vår och plusgrader och sol och varmt och få börja med vårrustningen av båten NU. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att någonstans runt 10% kommer att få köldskador på motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att höra var de siffrorna kommer ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Fryser det mer vid -20 än vid -15?

Skrattanderunt 10%, och vad är det för siffra ett år med normal kyla?

/Isbrytarn



Senast ändrad av Isbrytarn | 08 januari 2010 | 16:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fryser det mer vid -20 än vid -15?

Skrattanderunt 10%, och vad är det för siffra ett år med normal kyla?

/Isbrytarn

heheheheheh .... det är klart att det måste frysa mer vid -20 än -15 ... för jag menar tvärt om är det ju en djä..la skillnad på 1 och 25 ... alltså ju kallare det är ju fler motorer fryser sönder ... det är mig verterligt en av Murphys lagar ..... eller? Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag någonsin nämt att det fryser mindre motorer när det är -10 ? Jag GISSAR att det ligger i dom krokarna. Har en mercruiser mek som hyr lokal av mig, varje vår står där en jäkla massa båtar som han hjälper med frysskador. Jag säger inte att det är så men det är absolut en rimlig tanke. hur många missar att sätta på vinterdäcken i god tid innan första snökaoset. Vi människor lär oss aldrig. Av MGs medlemmar är det nog 1 på 25 som gör en miss med motorn inför vintern. Det beror nog på att dom som är här har ett större intresse av sina båtar än svensson.

/En som varit med många vintrar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har tre båtar förvarade hemma i trädgården. dessa går jag ut och torrvarvar en gång om dagen tills dom blir varma sen håller dom nollan till dagen efter. då laddas dessutom batterierna upp på samma gång Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAHHAHA frystomten! Underbart inlägg.

Ja du frystomten! Jag är förbannat rädd och nervös för att jag lät min marina göra vinterkonserveringen i år. Något jag säkert kommer få ångra bittert till våren.

Tänkte ändå byta limpor och knä till våren, Hoppas bara motorn har klarat sig. Har i ärlighetens namn inte råd med ny motor nu till våren. Vi får väl se vart det kommer spruta och läcka vatten när man drar igång härligheten

Phuuu jag börjar svettas redan även om det är -13 grader ut.

/K.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10% alltså...
Hur många båtar med inombordare finns det?
Om man utgår ifrån att det finns 110 000 övernattningsbara båtar (ungefär, enligt SCB) och att hälften av dessa ungefär har inombordare (antagande som känns rimligt) skulle alltså c:a 5 000 inombordare frysa sönder nu. Medellivslängden på en motor skulle vara 10 år innan de fryser sönder, visserligen håller vissa längre, andra kortare tid beroende på ägares intresse och kunskapsnivå.
Känns rimligt?
Din kompis Mericruisermeken lär få att göra med sådana här siffror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn

Styrbjrn skrev: Har jag någonsin nämt att det fryser mindre motorer när det är -10 ?


Vet någon var gränsen går för vad som är en mindre eller större motor?
Tycker det är synd att just jag lyckades hitta en av få båtar med motor som inte frusit sönder, 23 år... men jag har kanske en mindre motorSkrattande

 

/Isbrytarn

 



Senast ändrad av Isbrytarn | 09 januari 2010 | 16:04



Senast ändrad av Isbrytarn | 09 januari 2010 | 16:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frystomten har jag spikat fast i båthusväggen med istappar.

Han gör sig icke besvär hos nig för jag vet att han kommer att jävlas varje vinter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där fick du mig! Färre ska det såklart vara!



Senast ändrad av Styrbjrn | 09 januari 2010 | 17:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din kompis Mericruisermeken lär få att göra med sådana här siffror...

det är ju det han har! Så in i norden. Har du varit inne hos på en verkstad på vårkanten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla båtägare som står med otömd motor efter glykolkörningen. som den elake tomten skriver.Jag trodde att motorn inte skulle frysa sönder eter glykolkörning. Trodde det va en av fördelarna med det arbetet att inte den skulle frysa. Rätta mej om jag har fel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack da,,, jag räknar mer eller mindre med att bägge mina motorer har gått åt helvete i vinter... iofs slutet kylsystem med glykol, men det skiter sig nog ändå...

såg att Varmvattenberedaren redan har exploderat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nimbus800: Funderade också på det dära. Om du har glykolvatten stående inne i kylsystem, limpor osv så borde det ju vara lugnt. Även om de alltså inte är tömda.

Även liten mägnd glykolvatten som typ bara klarar -10 skall väl klara frostsprägningar. Nu har det varit -20 men skall nog ändå inte vara någon fara?

Den lilla mägnd glykol som finns gör att vattnet inte får någon sprängkraft. Det blir bara en sörja av det. Däremot går det ju inte att köra motorn när denna sörja befinner sig i motorn. Då blir det ju överhettning med största sannolikhet.

Till våren vet vi. För jag vet att min marina snålar fett med glykolspädningen. Skulle bli förvånad om deras blandning klarar -5

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur e det med försäkringsbolagen? Om man har kört glykol genom systemet, men det ändå händer något. Får man tillbaka nåt från försäkringen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi konserverar 100 tals motorer varje höst och tömmer dessa efter glykolkörningen (sjövattenkylning) Inget har frusit under alla år. Vitsen med att tömma är att är det något som gått ned minsta snett med termostaten eller om du fått en ficka med rent vatten kvar så fryser motorn. Därför skall den alltid tömmas om man nu inte är en gambler som gillar risker. Glykolen lägger sig som en hinna efter tömningen som skyddar mot rost. Pluggarna skall sättas tillbaka efter tömmning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Är det sjövattnet som ni tömmer då?

Det är väl svårt att få ut det?

Kan man inte köra motorn utan glykolvatten det sista så vattnet åker ut med avgaserna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sorry läste inte rikigt. Om man har färskvattenkylning behöver man väl inte tömma den del som är sjövatten i? Måste väl räcka att köra i glykolvatten o låta stå

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket onödigt krångel!  Öppna termostathuset, ta bort termostaten, skruva ihop igen och kör igenom glykolblandning, klart.  Man behöver inte ens varmköra för att vara säker på att någon termostat har öppnat sig, glykolen har letat sig dit den ska ändå.  Som sagt, gäller sjövattenkylda motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, Är det inte krångligare att skruva bort termostaten och byta packningarna till termostaten  varje år än att öppna 4 st kranar? Tömd motor är alltid säkrare. det går inte att komma ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna inte på Terra! Vi som har egna varv vet vad vi pratar om. Dom andra svamlar mest.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit på en motorverkstad någonsin.
Varken på vårkanten eller någon annan kant.

Forsätter på resonemanget:
Det finns - förutom din kompis - 190 firmor som sysslar med reparationer och service av marinmotorer enligt Eniro, vi säger 200 totalt för att förenkla matematiken. Om man antar att alla dessa företag delar lika på reparationerna så får de in 25 motorer med frysskador var. Att byta delar på en frysskadad motor, vad tar det, tre dagar i snitt? Din kompis har då att göra i femton veckor för en kille enbart fix med frysskadade motorer, alla andra skador och problem tillkommer, typ elproblem, stölder, sönderrostade delar, slitage, service osv.

Tycker du fortfarande det är rimligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har just vunnit pris i att göra överslagsräkning. Dina uträkningar innehåller nästan bara rena spekulationer och trams. Tex så tar det väll inte tre dagar i snitt att laga en frysskadad motor. Mina killar jobbar snabbt och efektivt och tre dagar tar det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 dagar är nog snarare i underkant än överkant. Motorns ska rivas ur, delar ska beställas o levereras samt monteras och motorn skall återmonteras.. plus provköras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men på styrbjörns fantasivarv så går det mycket snabbare, ingen idé att gå i polemik med den mannen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det tar tre dagar för dig att byta limpor och provköra så är det upp till dig. alla frostskador inebär inte att man måste riva hela motorn och att det skulle ta tre dagar i snitt är en kraftig överdrift. hälften av reparationerna kanske tar tre dagar men rästen max en halv. och då snackar vi effektiv arbetstid. ni kanske menar hur länge båten står på värkstan men jag snackar alltid effektiv arbetstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...