sea-ray_230 0 Postad 8 Januari , 2010 Hej alla båtägare som står med otömd motor efter glykolkörningen och ni som slarvat med glykolen. Mitt namn är Den elake frystomten som gör att ni sover dåligt på nätterna. Börja spara till nyt block redan nu, det behövs i vår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 8 Januari , 2010 Ja du tomtejä--el Du är inte så välkommen här du. Åk hem till din tant o lägg din kyla där i en skokartong därunder mattan i köket till höger om vedspisen. Jag vill ha vår och plusgrader och sol och varmt och få börja med vårrustningen av båten NU. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 8 Januari , 2010 Gissar att någonstans runt 10% kommer att få köldskador på motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 8 Januari , 2010 Skulle vara kul att höra var de siffrorna kommer ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 8 Januari , 2010 Fryser det mer vid -20 än vid -15? runt 10%, och vad är det för siffra ett år med normal kyla? /Isbrytarn Senast ändrad av Isbrytarn | 08 januari 2010 | 16:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 8 Januari , 2010 Fryser det mer vid -20 än vid -15? runt 10%, och vad är det för siffra ett år med normal kyla? /Isbrytarn heheheheheh .... det är klart att det måste frysa mer vid -20 än -15 ... för jag menar tvärt om är det ju en djä..la skillnad på 1 och 25 ... alltså ju kallare det är ju fler motorer fryser sönder ... det är mig verterligt en av Murphys lagar ..... eller? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 8 Januari , 2010 He he. Elaking Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 8 Januari , 2010 Har jag någonsin nämt att det fryser mindre motorer när det är -10 ? Jag GISSAR att det ligger i dom krokarna. Har en mercruiser mek som hyr lokal av mig, varje vår står där en jäkla massa båtar som han hjälper med frysskador. Jag säger inte att det är så men det är absolut en rimlig tanke. hur många missar att sätta på vinterdäcken i god tid innan första snökaoset. Vi människor lär oss aldrig. Av MGs medlemmar är det nog 1 på 25 som gör en miss med motorn inför vintern. Det beror nog på att dom som är här har ett större intresse av sina båtar än svensson. /En som varit med många vintrar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 Januari , 2010 har tre båtar förvarade hemma i trädgården. dessa går jag ut och torrvarvar en gång om dagen tills dom blir varma sen håller dom nollan till dagen efter. då laddas dessutom batterierna upp på samma gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 9 Januari , 2010 HAHHAHA frystomten! Underbart inlägg. Ja du frystomten! Jag är förbannat rädd och nervös för att jag lät min marina göra vinterkonserveringen i år. Något jag säkert kommer få ångra bittert till våren. Tänkte ändå byta limpor och knä till våren, Hoppas bara motorn har klarat sig. Har i ärlighetens namn inte råd med ny motor nu till våren. Vi får väl se vart det kommer spruta och läcka vatten när man drar igång härligheten Phuuu jag börjar svettas redan även om det är -13 grader ut. /K. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 9 Januari , 2010 10% alltså... Hur många båtar med inombordare finns det? Om man utgår ifrån att det finns 110 000 övernattningsbara båtar (ungefär, enligt SCB) och att hälften av dessa ungefär har inombordare (antagande som känns rimligt) skulle alltså c:a 5 000 inombordare frysa sönder nu. Medellivslängden på en motor skulle vara 10 år innan de fryser sönder, visserligen håller vissa längre, andra kortare tid beroende på ägares intresse och kunskapsnivå. Känns rimligt? Din kompis Mericruisermeken lär få att göra med sådana här siffror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Isbrytarn Postad 9 Januari , 2010 Styrbjrn skrev: Har jag någonsin nämt att det fryser mindre motorer när det är -10 ? Vet någon var gränsen går för vad som är en mindre eller större motor? Tycker det är synd att just jag lyckades hitta en av få båtar med motor som inte frusit sönder, 23 år... men jag har kanske en mindre motor /Isbrytarn Senast ändrad av Isbrytarn | 09 januari 2010 | 16:04 Senast ändrad av Isbrytarn | 09 januari 2010 | 16:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 9 Januari , 2010 Frystomten har jag spikat fast i båthusväggen med istappar. Han gör sig icke besvär hos nig för jag vet att han kommer att jävlas varje vinter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 Januari , 2010 Där fick du mig! Färre ska det såklart vara! Senast ändrad av Styrbjrn | 09 januari 2010 | 17:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 9 Januari , 2010 Din kompis Mericruisermeken lär få att göra med sådana här siffror... det är ju det han har! Så in i norden. Har du varit inne hos på en verkstad på vårkanten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 9 Januari , 2010 Hej alla båtägare som står med otömd motor efter glykolkörningen. som den elake tomten skriver.Jag trodde att motorn inte skulle frysa sönder eter glykolkörning. Trodde det va en av fördelarna med det arbetet att inte den skulle frysa. Rätta mej om jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 10 Januari , 2010 Ja tack da,,, jag räknar mer eller mindre med att bägge mina motorer har gått åt helvete i vinter... iofs slutet kylsystem med glykol, men det skiter sig nog ändå... såg att Varmvattenberedaren redan har exploderat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 10 Januari , 2010 nimbus800: Funderade också på det dära. Om du har glykolvatten stående inne i kylsystem, limpor osv så borde det ju vara lugnt. Även om de alltså inte är tömda. Även liten mägnd glykolvatten som typ bara klarar -10 skall väl klara frostsprägningar. Nu har det varit -20 men skall nog ändå inte vara någon fara? Den lilla mägnd glykol som finns gör att vattnet inte får någon sprängkraft. Det blir bara en sörja av det. Däremot går det ju inte att köra motorn när denna sörja befinner sig i motorn. Då blir det ju överhettning med största sannolikhet. Till våren vet vi. För jag vet att min marina snålar fett med glykolspädningen. Skulle bli förvånad om deras blandning klarar -5 Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 10 Januari , 2010 Hur e det med försäkringsbolagen? Om man har kört glykol genom systemet, men det ändå händer något. Får man tillbaka nåt från försäkringen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 10 Januari , 2010 Vi konserverar 100 tals motorer varje höst och tömmer dessa efter glykolkörningen (sjövattenkylning) Inget har frusit under alla år. Vitsen med att tömma är att är det något som gått ned minsta snett med termostaten eller om du fått en ficka med rent vatten kvar så fryser motorn. Därför skall den alltid tömmas om man nu inte är en gambler som gillar risker. Glykolen lägger sig som en hinna efter tömningen som skyddar mot rost. Pluggarna skall sättas tillbaka efter tömmning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 10 Januari , 2010 Hej igen! Är det sjövattnet som ni tömmer då? Det är väl svårt att få ut det? Kan man inte köra motorn utan glykolvatten det sista så vattnet åker ut med avgaserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nimbus800 0 Postad 10 Januari , 2010 sorry läste inte rikigt. Om man har färskvattenkylning behöver man väl inte tömma den del som är sjövatten i? Måste väl räcka att köra i glykolvatten o låta stå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 10 Januari , 2010 Vilket onödigt krångel! Öppna termostathuset, ta bort termostaten, skruva ihop igen och kör igenom glykolblandning, klart. Man behöver inte ens varmköra för att vara säker på att någon termostat har öppnat sig, glykolen har letat sig dit den ska ändå. Som sagt, gäller sjövattenkylda motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 11 Januari , 2010 Hmmm, Är det inte krångligare att skruva bort termostaten och byta packningarna till termostaten varje år än att öppna 4 st kranar? Tömd motor är alltid säkrare. det går inte att komma ifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 11 Januari , 2010 Lyssna inte på Terra! Vi som har egna varv vet vad vi pratar om. Dom andra svamlar mest. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 11 Januari , 2010 Jag har inte varit på en motorverkstad någonsin. Varken på vårkanten eller någon annan kant. Forsätter på resonemanget: Det finns - förutom din kompis - 190 firmor som sysslar med reparationer och service av marinmotorer enligt Eniro, vi säger 200 totalt för att förenkla matematiken. Om man antar att alla dessa företag delar lika på reparationerna så får de in 25 motorer med frysskador var. Att byta delar på en frysskadad motor, vad tar det, tre dagar i snitt? Din kompis har då att göra i femton veckor för en kille enbart fix med frysskadade motorer, alla andra skador och problem tillkommer, typ elproblem, stölder, sönderrostade delar, slitage, service osv. Tycker du fortfarande det är rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 Du har just vunnit pris i att göra överslagsräkning. Dina uträkningar innehåller nästan bara rena spekulationer och trams. Tex så tar det väll inte tre dagar i snitt att laga en frysskadad motor. Mina killar jobbar snabbt och efektivt och tre dagar tar det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 12 Januari , 2010 3 dagar är nog snarare i underkant än överkant. Motorns ska rivas ur, delar ska beställas o levereras samt monteras och motorn skall återmonteras.. plus provköras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Januari , 2010 Men på styrbjörns fantasivarv så går det mycket snabbare, ingen idé att gå i polemik med den mannen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 om det tar tre dagar för dig att byta limpor och provköra så är det upp till dig. alla frostskador inebär inte att man måste riva hela motorn och att det skulle ta tre dagar i snitt är en kraftig överdrift. hälften av reparationerna kanske tar tre dagar men rästen max en halv. och då snackar vi effektiv arbetstid. ni kanske menar hur länge båten står på värkstan men jag snackar alltid effektiv arbetstid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser