maxxan 0 Postad 8 Januari , 2010 Kommer nog vara högkonjunktur för motorreparatörer i vår. Finns nog en & annan sprängd motor efter denna brutala kyla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 Januari , 2010 Att motorn min skulle bli sprängd, är jag intre rädd för... däremot får jag nog köpa ny pump till färskvattnet då jag varit dum nog att låta bli att plocka ur den... ja, ja: tur att det finns billiga sådana på det där företaget som säljer i stort sett allt utom bildelar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 8 Januari , 2010 Ehh jusst det färskvattenpumpen... Jaha då får kanske jag oxå ta en runda till feltema till våren.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Januari , 2010 Färskvattenpumpen, den har jag bara kört torr som jag brukar enligt direktiv från förre ägaren som har gjort så i alla år...så måla inte fan på väggen än, dom håller säkert, om dom är tomma vill säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 8 Januari , 2010 har du koll på tempen i hallen vi ligger i? Jag har inte haft någon lust attåka dit på länge nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 8 Januari , 2010 Ett par liter hembränt i tanken, sen kör jag med öppna kranar en stund tills det smakar snaps på alla ställen (kök, toa och badbrygga), funkar fint och håller rent och inget som fryser! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Januari , 2010 Japp, ligger ca:1 grad över utetemperaturen, varit där en hel del, får köra en värmefläkt i båten när man grejar bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 8 Januari , 2010 Nästan högsommarvärme då..... Nä det är därför man håller sig på latsidan. /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Januari , 2010 Färskvattnet? Kopplar på lite försiktigt tryckluft (strax under 1 kg/cm2) och blåser ur systemet inklusive vv-beredaren innan vintern. Blir tillräckligt tomt så inget fryser. Hoppas jag? :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2010 Volym-utvidgningen är ju bara ca 11% när vattnet fryser, så det är ju frestande ha detta som nån sorts måttskala för hur mycket vatten som minst behöver tömmas. Men hinner isklumpen flyta ut och anta kärlets form innan den sas stelnar permanent? Gissar att detta kan bero på kärlets form (trånga kanaler mm) och ytstruktur (skrovlighet friktion). Att frostsprängnings-kraften är ganska obeveklig ifall isen fyller kärlet helt, är väl oomtvistat. Men i vilken mån den begynnande iskristalliseringen låter sig formas, vore intressant att ha en bättre uppfattning om. I dagsläget så är det enda jag själv vet erfarenhetsmässigt väldigt begränsat, egentligen bara att 25- liters plastdunkar (lockförslutna presseningstyngder) problemlöst kan bottenfrysas ifall de inte toppfyllts över elvaprocents-gränsen. Har ju iofs hala och eftergivliga raka väggar, så detta säger väl knappt något alls om isens formbarhet då den bildas. Borde mao vara ganska lätt att öka detaljkunskapen, kan ju tyckas. Så... Vet någon mer om detaljer, eller bara har fler praktiska erfarenhets-exempel eller sajt-tips etc, vore det välkommet! För visst måste väl isen möta rejält oeftergivligt motstånd, innan den kan visa sin verkliga sprängkraft?? ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Januari , 2010 Kollade i expansionskärlet idag, issörja som lätt gick att röra om med en pinne. Men vad händer om det blir kallare? Börjar det expandera då vid en viss temperatur månne? Nu var det 11 minus. Några mindre segelbåtar i sjön hade fören lite extra högt då isen skjutit upp dem nån dm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Januari , 2010 Forgus: Vad har du för köldblandning? Kanske iofs inte så lätt att veta exakt, själv kör jag alltid 50/50-blandning då jag fyller på, utan att någonsin köldfaktormäta. Låter som att det ev kan vara dags att dra på långkalsongerna och kolla läget även för min del? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Januari , 2010 Forgus, du verkar ha dåligt med glykol, inte bra. http://school.chem.umu.se/Experiment/P92 Rent vatten utvidgas med 9% när det blir till is, glykol/vatten-blandning alltid mindre. Sen uppför isen som varje fast ämne, dess volym minskar en anings aning med sjunkande temperatur(~0,4% från -1 till -10 grader) Ett experiment jag gjorde i går kväll (just nu kan var person enkelt experimentera själv) var att ta en PET-flaska (1,5 Liters Nygårda julmust) fylla den med vatten 22 cm upp till precis där halsens avsmalning börjar. Satte ut flaskan i -13 grader, ståendes upprätt. Efter ett dygn (precis nyss) tog jag in den och mätte (den har klarat sig galant från *sprängning*). Isen har ökat uppåt mot flaskans öppning 2 cm. Förra vintern gjorde jag motsvarande experiment med aluminumburkar med olika fyllnadsgrad och orientering vertikalt/horisontellt, med samma resultat, bara helt fylld burk sprängdes. Finns det bara plats för isen att expandera så blir det ingen sprängning är min erfarenhet, men expansionsytan måste vara såpass stor att det inte bildas en propp... Senast ändrad av Gunnar_ | 08 januari 2010 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Januari , 2010 Bra! Åker och försöker tappa ur lite i morgon och fyll med mer glykol. Värmaren startade men den behöver nog gå bra länge innan det blir varmt inne. Innetermometern visade ingenting. Den hade dragit sig tillbaka under skalan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 8 Januari , 2010 Är det inte så att konsservera rätt så ska det inte vara fara på taket/sjön.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 8 Januari , 2010 På 50/50 blandning så tar du bort all sprängkraft i isen, då är säker. Jag körde i outspädd glykol i toaletter innan den riktiga kylan kom, tur va det med tanke på flera nätter under minus 20... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 9 Januari , 2010 Är ingen expert, men jag tror att om man har minst 30% glykol så är det OK. Det kan bli lite fryssörja men med ringa sprängkraft. Googlade lite och hittade ett experiment där man vid 30% blandning vid -26 fann issörja men ingen expansion. Det är skillnad om man använder motorn. Då kan man få ispropp, dvs motorn överhettar pga att kylvattnet inte cirkulerar, men motorn spängs inte. Som ovan tror jag det är större risk att några delar av färkvattensystemt kan ha fryst sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 9 Januari , 2010 Hejsan alla. Kul att läsa om alla problem när det blir lite kyla. Var ut i båten häromdan. Minus 34 och jag bara log. Är alla system tömda, allternativt glykol i de icke tömda så är det inga problem. Det behövs inte mycket glykol för att förhindra sönderfrysning. Detta gör vi norr om Dalälven varje vinter för vi vet att det blir kallt, förr eller senare och varför behöva oroa sig för så lite jobb. Det var kul det där om hembränt i tanken. Ska prova det nästa år. Det lär bli en skojig sjösättning. Kaffekask direkt i pannan! Hoppas ni får en bra båtsommar! Senast ändrad av Amare | 09 januari 2010 | 16:58 Senast ändrad av Amare | 09 januari 2010 | 16:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2010 Om jag förstått saken rätt så är 50/50-blandning rätt nära den optimala, men både för mycket och för lite glykol försämrar tydligen? Min taktik - att alltid fylla 50/50, men iofs aldrig köldfaktormäta - borde normalt vara rejäl overkill för göteborgs-området, kan tyckas. Många år sedan nu som systemet sas nollställdes genom totalutbyte av köldvätskan, så jag funderar lite på ifall det är rekommendabelt att utföra totalutbyte ibland. De skvättar som efterhand fyllts på efter behov har nog i genomsnitt skapligt hållit 50/50, men hur är det med vatten-avdunstning? Kanske närmar sig min köldblandning typ 90% glykol (plus ev nån procent inläckt olja?) utan att jag har en aning? Nå, jag kan ju naturligtvis åka och kolla själv, men av ren lathet provar jag att fråga här istället. Ni i isbjörnarnas rike norr om Dalälven kanske har har svaret direkt? Kan f.ö. rapportera att jag lydde uppmaningen att experimentera själv, satte ut ett par vanliga ölburkar toppfyllda med vatten. Den ena med en isolerande toppkon av snö, allt för att se ifall burkens hål kan räcka som frostplugg-hål. Måhända kan isen pressa sig ut genom öppningen - kanske med tillhjälp av nån frysfördröjande isolering upptill - utan att själva aluminiumet spricker var tanken. (Kan kanske finnas nån sorts poäng i att använda rekvisita som är väl standardiserade och välkända, om än inte särskilt relevant för verkliga båtfrys-problem? Alltså, förutom poängen att öl är gott.) Gick f.ö. fullständigt åt fanders! Nån ordningssam granne städade helt enkelt bort burkarna. Ska nog prova igen med en liten förklarande lapp. Inte helt lätt i forskningsbranchen heller tydligen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Januari , 2010 Då hade du tur. Ren glykol har en fryspunkt på -13. 50/50 har en fryspunkt på -40 ungefär och det optimala är 60% glykol och 40% vatten = -50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Januari , 2010 Har inget med tur att göra Ren glykol fryser visserligen (blir stel) under -13 men den utvidgas inte så någon sprängeffekt finns inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Januari , 2010 Visst är det så, men det är ändå värt att påpeka. Många tycks tro att ju mer glykol destå mer skydd, vilket är rätt upp till 60% därefter faller det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2010 På väg ut till båten nästa gång tar jag med mig en täthetsmätare och en flaska glykol. Jag har inte tänkt på kylan när jag blandade lite glykol till motorn. Då var det sommar och gott. Huga för denna kylan. Bergvärmen har gått kontinuerligt de sista dagarna hemmavid. Extra tröja då det är lite svalt inne( 21 grader). Vacker dag med promenad förbi Ullevi där solen lyser över hustaken om man går vid rätt tid, före kl 14 ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2010 Drar slutsatsen att taktiken alltid 50/50, aldrig köldfaktor-mätning faktiskt är hyfsat tillämplig även bland isbjörnar. 60/40 är iofs optimalt, men 50/50 möjligen lättare praktiskt att mäta upp. Existerar koncentrations-ökning pga vattenavdunstning(?) så går den då iaf inledningsvis åt rätt håll, alltså mot 60/40. Ytterligare ett gott skäl för att undvika överdriven glykolinblandning är väl f.ö. värmekapaciteten, alltså att rent vatten har överlägset bäst värmekapacitet. (Rent vatten gör sas sitt avkylande jobb bättre vid givet kylvattenflöde, extra viktigt vid hårdkörning med trånga kylkanaler och varmt sjövatten.) 50/50-taktiken verkar alltså sammantaget vara en lat men användbar kompromiss över årstider och klimatzoner, vad jag begriper? Reservation för motorer som skall startas och användas vintertid i sträng kyla, för att undvika proppbildande - men iofs frostsprängsäker - issörja bör välkontrollerad 60/40-blandning användas. Motorer med aluminiumtopp på gjutjärnsblock kan kräva annan typ av glykol (Nämnt av forgus i förbifarten i en annan tråd.) Kan detta vara en användbar slutsats/sammanfattning så här långt?... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 9 Januari , 2010 Problemet är väl att motorn/värmeväxlaren innehåller en viss mängd vatten från sjön, så även om man slår i en 50/50 blandning så betyder det inte att slutresultatet inuti blir 50/50. Jag brukar fånga upp utkommande blandning i en hink vid avgasröret, mäta, spetsa med glykol och köra blandningen ytterligare en gång. Har funkat ett antal år, vi får väl se i vår. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser