Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
--A--

Larm vid strömavbrott (220)??

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på jakt efter något som kan ge mig larm på om strömmen går (220 v) förslagsvis via SMS. Har letat men inget funnit…

Någon som känner till något?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får det kosta???

Det finns ju standard GSM uppringare som man kan koppla in larmgivare på. Det är ju bara att använda ett enkelt 220V relä med slutande eller öppnande kontakt till larmet. Om strömmen försvinner så växlar reläet och ditt larm ringer upp dig.

Claes Olsson har en och Kjell o Co har nog samma. Annars kan du göra samma sak med de normala båtlarmen som finns typ Red Knox etc. Larmkontakten bytes mot ett 220 relä från tex Elfa.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Syftet är i första hand inte till båten utan till en sommarstuga där leveransen av ström är avgörande för att saker och ting inte skall frysa under vintern.

Dock skulle denna tingest vara mycket nyttig även under sommaren till båten då man har landströmmen kopplad.

Helst skulle jag vilja att det var en färdig apparat i kartong. Skulle strömmen gå och vattnet fryser så kommer tusenlapparna att springa iväg ganska så snabbt... dsv hellre bra och pålitlig än billig.

GSM är ett måste då fast telefoni saknas.

/Andreas

Senast ändrad av --A-- | 08 januari 2010 | 11:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du vill ha något som du inte behöver fixa med så har Kjell o Co ett GSM larm som heter On Tech GSM 9020.

Det är egentligen ett larm och ett relä som du kan styra saker med via din telefon. Dvs du kan få larm om vattenläckage, inbrott etc etc och så kan du tex sätta på värme i huset via din telefon.

MEN.... det fina med denna uppringare är att den har en inbyggd funktion som larmar om strömmen faller förutsatt att du har köpt till ett backup batteri som monteras i sändare. Det fungerar så att när sändaren inte får laddningsström från vägguttaget så ringer den upp och talar om att laddningen inte fungerar dvs du vet att strömmen har försvunnit i ditt hus. Denne enhet kan du ju använda utan att koppla in alla andra funktioner om du inte vill.

Kostar ca 2000 kr plus ett kontant kort.

Inga hembyggen utan ta den från kartongen och anslut.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

On Tech GSM 9020 verkar lösa mina behov, skall titta närmare på den!
Fler tips tas gärna emot!

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Ontech 9020 som jag köpte på Teknikmagasinet för 1495 pix.  Men de säljer dem inte längre utan du får vända dig till elfa.  Batteribackupen köpte jag direkt från tillverkaren www.ondico.se  Jag har redan fått två avbrottslarm denna vinter, men tack och lov innan kylan satte in, det berodde på en felande timer till strömbildaren som nu är utbytt.  Tänk på att systemet endast fungerar med gsm, operatören tre funkar inte eftersom de bara använder 3G.  Jag har en gammal olåst ericsson som jag laddat ner en rejäl alarmsignal som sms-signal till.  Ett kontantkort för en hundring i den och ett likadant i larmet, tänk på att skriva ner datumet när du laddade in pengarna på kontantkorten, du måste ladda igen inom ett år annars upphör korten att fungera.  En rolig (nåja) grej hände häromdagen när det var bitande kallt ute.  Telefonnumret till larmmobilen är det endast larmet som känner till, detta för att undvika hjärtinfarkt om någon kompis skulle SMSa fel telefon.  Larmet kom klockan 10 på morgonen när jag nyligen lagt mig efter nattjobbet.  Jag for upp som en raket, det var Telia som hade skickat nån jävla reklam Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag använder ontech GSM 9020 som (inbrotts)larm i en båt,enheten är kopplad till en slinga med magnetgivare, det går även att ringa upp och fråga status får då ett sms tillbaka om hur många grader det är i båten eftersom enheten har en inbyggd termometer, enheten larmar även vid spänningsfall, jag är mycket nöjd med denna gsm sändare http://www.ondico.se/files/prodblad/PB_15040_SE.pdf

Senast ändrad av ottie | 08 januari 2010 | 21:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...