Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
tobster77

Byta till en diesel?

Rekommendera Poster

Har hittat en Cheva V8 350 diesel och 280 drev. Den har tydligen 170hk.

Räcker denna till en Bayliner 2455 cs? Vill inte att det ska vara trögt att få upp den i starten och iaf ha en marsch fart på 22-25 knop.

Vad ska man isf ge för den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekten ger toppfarten. För att komma upp i plan är vridmomentet viktigare eftersom en båt saknar växellåda. Dieslar har som regel högre vridmoment än bensinare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men frågan är om den räcker till min? Hade den varit turbo elr kompressor matad så hade jag inte tvekat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många hk är det på motorn som sitter i idag?
Och vad gör båten med den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ingen hejare på Byliner, men antar att en 2455 är ca:24 fot och väger ca:2,4 ton exkl motor. Min gamla båt var 26 fot och vägde 2,8 inkl motor en D3 190 med KCR box gav den ca:220hk och ett vrid på 455. Den var inte piggast om man säger så, men en modern motor med låg vikt och en inte helt platt botten på båten heller. Den toppade 29 knop och march var på 24. Med denna referens så gissar jag att 350 Diesel utan turbo är för klent då du har en motorvikt som ligger på ca 550kg det är ca 200kg mer än D3 samt att  350 saknar turbo etc. 280 dervet är heller inget DP drev ? där har du oxå en förlust som heller inte är försummbar. Jag hade köpt en Bensinare med insprutning eller en KAD 32 samma effekt som en 350 men lägre vikt DP drev och turbo och kompressor. Denna motor är enligt Penta folket idoitsäker har ett sådant dubbelmontage i min nuvarande båt som väger 5ton och den toppar 38knop och marchar 28-30knop. Det är en större investering än 350 men om du trots allt vill köra diesel så är en 350 törstig och tiden till att tjäna på dieseln kommer att bli oändligt lång.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag tror att det är en -89 till -90 års modell på båten.
Den väger strax under 2 ton.

Jag har ägt en sådan och tror att motorn räcker. Med rätt propeller. Men det är bara en gissning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra båten vägde ca. 1000 kg, med en penta6:a inkl. 280-drev utväksling osäker dvs, 170 hk plus 280-drev. Båten hoppar upp i plan. Vad Du ska tänka på är utväksling på drevet, desutom proppellermodell, stigning etc. Diesel har mycket bättre grunddriv gentemot bensindriven. Desutom så har ju dieseln blivit dyrare, ända fördelen är håller längre........  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...