Styrbjrn 1 Postad 8 Januari , 2010 1973 så drev isen ordentlig på östra mälaren, detta fick till följd att samtliga bryggor fick så kraftiga skador att de i princip fick göras om. Blir det en sån isvandring i år igen ligger ingen båt trygg i isen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 Januari , 2010 Å både Per och Gudrun blåste sönder många bryggor och var en fara för många båta för några år sedan... men det var jävlarimig isfritt... så nog fan finns det faror med att ha båten i, i alla väder och årstider... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 8 Januari , 2010 För många år sedan råkade min båt (RYDS 480S, vikt 250 kg motorn) ligga i sjön för långe så att isen hade lagt sig de sista 30 metrarna mot rampen. Minns inte hur tjock isen var, men båten funkade utmärkt som isbrytare. Den lade sig på isen så att isen bröts under båten och så kunde jag fortsätta ända fram till rampen. Det blev inga skador eller märken på gelcoaten, till min stora förvåning. Om du inte vågar köra ner bilen på rampen så köp en vinch på Jula och vincha upp båten i stället. Du kan fästa vinchen vid bilens dragkrok och vid behov lägga stenar bakom bilens hjul så att den inte glider. Efter isbrytning eo så brukar jag resonera att när vattentemperaturen på hösten kommer ner i 3 grader då är det dags att ta upp båten, för då kan den frysa inne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 8 Januari , 2010 finns massor av risker på sjön under sommaren! men det är risker som vi som älskar havet gärna tar. men man gör även allt i sin makt för att minimera dom riskerna liksom man försöker minimera riskerna på vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 8 Januari , 2010 Jag vill nog påstå att det är i uppfällt läge som det kan samlas vatten i växelhuset och då frostsprängas. Så står det iaf i Mercury´ s Service manualer (dock vid förvaring på land) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 Januari , 2010 I så fall kondensvatten... men det rinner ut ändå, skulle det frysa så är det i så små mängder att risken för frostsprängning fortfarande är liten... Jag påstår inte -och har aldrig påstått- att risken inte finns, men den är minimerad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 8 Januari , 2010 Nja jag tänkte mer på regn/sjövatten som samlas i avgasutsläppet det blir ju en fin vattenbehållare när man trimmar upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 8 Januari , 2010 Du har en poäng där... det kan vara en av riskerna med att inte vinterkonservera även en utombordare med bl a glykol... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 8 Januari , 2010 Fast nu hjälper ju inte glykol om det samlas regn- eller smältvatten i avgasutsläppet... Glykolen rinner ju bara ur och ner på marken i ett öppet kylsystem som utombordare har. Och just därför ska motorn alltid vara nedfälld vid frysrisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Januari , 2010 Har du tillgång till ström i närheten av båten? Borra eller såga upp ett litet hål på ett par kvadratdecimeter och sänk ner en billig länspump från Jula eller liknande. Det tar inte lång tid innan din båt ligger i en vak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Januari , 2010 En sån här alltså. Går att köra med inverter från bilbatteriet med motorn igång också. http://www.jula.se/drankbara-pumpar-131309 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 8 Januari , 2010 Eventuell is har ju dock gott om plats att expandera (uppåt, där vattnet kom in) så risken är nog väldigt liten att det ska bli någon skada över huvud taget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Januari , 2010 Ok, visst kan trimplanen ta skada. Jag tror dock att om den risken föreligger så är skadan redan skedd. Det ligger tex en motorbåt i 7-metersklassen i sjön, året om i min hamn, och dom har både trimplan och annat jox undervattenlinjen. Båten fryser in varje år, men grejerna klarar sig varje vinter. Visst ska man ta upp om man inte kan fixa sakerna innan isläggning men det är inte som du påstår så att BÅTEN tar skada av att ligga i. Busterbåtarna som du nämnde i en annan tråd skulle få bucklor eller vad det nu var.. det stämmer inte, och då kan man undra hur mycket ditt råd i detta fallet är värt... innan du kompletterade med trimplansexemplet så skrev du ju bara att det var farligt för att båten kan få allvarliga skador.. o så är det ju inte, men TS som inte vet detta kan ju bli livrädd o få världens ångest när du framställer saker o ting på det första viset... Om det är 2 skrov som det ligger vatten emellan så fryser det oavsett båten står på land eller inte, och det har dessutom isf redan frusit. Hade man kolllat sådana saker i förväg så hade båten i sjön eller på land spelat noll roll, nu är det som det är och båten löper ingen större risk att skadas om den ligger kvar till islossningen. Om det är mycket eller lite merjobb med att ta upp båten låter jag vara osagt eftersom jag inte sett hur båten ligger osv, men skulle isen vara tillräckligt tjock för att man utan oro kan gå på den tror jag det är massvis med merjobb med att dessutom flyta hela båten.. lite beroende på hur långt den ska givetvis. Jag skulle iallafall inte göra det. Som Terrafobica nämner så är det väldigt effektivt att skicka ner en dränkbar pump i ett litet hål man kan göra m tex en issborr. Sedan kan man bara ta det lugnt och vila medan man väntar och ser vaken växa.. Otroligt effektivt för 5-600 pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Januari , 2010 Men risken finns där.. och frågan är om han är villig att ta den risken. Jag skulle inte vilja ta den om jag hade möjlighet att dra upp den.. men har man pengar som man inte har någon användning för, så visst ta en chansning. Senast ändrad av Daniel_B | 08 januari 2010 | 19:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 8 Januari , 2010 Jag skulle absolut plocka upp båten så fort jag bara kan. Jag orkar inte ens läsa allas teorier om farligt eller ej och lägger mindre vikt vid det. JAG skulle såga upp och lyfta upp den omgående. I min värd är det kapitalförstörning att låte båten ligga kvar. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 8 Januari , 2010 Tat Lungt!! Som sagt,skrovet klarar det, men motorn måste Du köra igång då & då. Tänk logiskt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bokenas 0 Postad 8 Januari , 2010 har och har haft min båt i under is-vintrar , inga problem så länge man har snurran i vattnen och ordentliga förtöjningar, visst om det är stygg islossning kanske de e läge att flytta båten i skyddat läge då, men annars händer inte så mycket med den, eller åtminståne min båt iallafall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Januari , 2010 Undrar just vilket som är lättast... Flytta båten nu, genom att hacka upp en ränna lite smidigt eller under en besvärlig islossning..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bokenas 0 Postad 8 Januari , 2010 under islossning kör jag lungt och fint till en brygga längre ut i... jag har båten för att fiska med.. visst om du vill ha upp båten till varje pris, hacka, såga eller hugg en ränna till närmaste ramp eller kran, men vad jag säger är att inget har gått sönder på min båt av att ligga i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 Januari , 2010 om jag hade råkat glömma att ta upp båten innan isen la sig så hade jag gjort allt i min makt för att få upp hela ekipaget. man vet aldrig vad isen ställer till med. Jag köper att det oftast inte är nån fara med båten men jag hade endå inte shansat. kostar mindre att ta upp den en att få nått sönderfruset. om upptagning är omöjlig hade jag satsat på en pump som kunde hålla en vak öppen runt båten. Senast ändrad av Yammamoto250 | 09 januari 2010 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 8 Januari , 2010 Hej alla! Jag tackar hjärtligt för alla era svar! Motorn är uppfälld i dagsläget, isen kan man precis gå på men det knakar så skulle ej rekommendera att gå på den. Båten ligger relativt lös och ligger ej emot bommar eller brygga. Hur gör jag för glykol köra den? I bensintanken och köra när motorn är uppfälld? Jag har ej så mkt val än ha den i skulle jag tro . Kan presening lindra nån form av frostsprängning? Vad innebär frostsprängning? Vad går sönder? går de laga? Hur vet jag det är frostsprängt? Tacksam återigen för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Januari , 2010 Jag antar att du inte har vinterkonserverat motorn.. då du hade tänkt köra med den. Då har du några allternativ av frostsprängning som kan inträffa.. Men först.. frostsprängning innebär att vatten fryser till is och utvidgar sig så mycket att det spräcker det material den befinner sig i. Ta t.ex. en flaska och fyll den med vatten. Lägger du den i frysen och låter den frysa, så har den sprängts sönder då isen utvidgat sig. Fyller du inte ända upp utan lämnar lite så har isen utrymme att utvidga sig och inget händer.. Har du vatten i oljan i växelhuset kan godset i detta spräckas. Har du vatten i kylkanaler, avgaskanaler eller på andra ställen där isen inte kan utvidga sig tillräckligt kan den spränga sönder och spräcka dessa.. Då du har riggen uppfälld så rinner inte allt vatten ut, så det kan finnas vatten i riggen som ställer till skada.. men samtidigt så har du den nerfälld så har du vatten upp till sjönivån och det kan frysa invändigt ändå. Vet inte vilket som är bäst.. Om du inte kollat oljan i växelhuset skulle jag rekommendera att du gör detta.. och övrig sedvanlig vinterkonservering. Ett nytt växelhus är inte billigt.. eller rigg heller för den delen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 9 Januari , 2010 Jag lät min förra båt (snipa) ligga i för några år sedan. Tanken var att jag skulle kunna använda båten lite tidigare nästkommande säsong. Spenderade kanske 100 timmar på research för att minimera riskerna. Genomföringarna löste jag genom att stänga kulventilerna med glykol i. Fukt o mögel löste jag med ca 1 kilo CaCl i durkslag över hink på 2 ställen. Jag la mig längst en fast brygga långt in i vår skyddade båtklubbsvik. Problemet var att havsnivån höjdes 1m över normalnivå det året. Båten flöt över bryggan men som tur var stack en bryggstolpe och en metallstolpe upp tillräckligt för att båten skulle hållas på plats. Sen när isen väl la sig så rörde den på sig mer än vad den brukar. Båtklubbens flytbryggor flyttades några meter. Min båt trycktes mot bryggan, trycktes uppåt och fick lite slagsida. Inget tog skada men det var nog bara tur. Tidigt på våren när jag skulle starta motorn för en första tur, kladdade startmotorn igen av koldam och fukt. Det tog mig åtskilliga timmar att laga startmotorn och första turen blev ovanligt sen det året. Inte alltid så lätt att förutse vad som kommer att hända om båten ligger kvar i sjön. Senast ändrad av Snoilsky | 09 januari 2010 | 09:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Januari , 2010 Eftersom du har motorn upptilltad är nog risken för frostsprängning störst i växelhuset där avgaserna går ut. Övriga delar av motorn är nog dränerad eftersom jag antar att din motor lutar ner när den är upptilltad. Ett alternativ till att ta hem motorn som är tung, kanske är att skruva av växelhuset och ta hem detta. Sitter bara med 5-6 skruvar samt att växelstången måste delas på något sätt. Är växelhuset redan skadat hinner du fixa det till sjösättningen. Om inte kan du göra service på detta genom att byta olja och kolla impellern. För att dra loss växelhuset måste du dock ha utrymme bakom/under motorn för längden av drivaxeln växelhusets höjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 9 Januari , 2010 Okej, växelhuset kan jag ej skruva fast då jag blir tvungen att stå på isen som inte håller. Jag skulle såfall behöva slå sönder hela isen och sänka hela växelhuset under vatten osv. Men jag undrar om nån kan svara på hur jag gör med glykolen när motorn är upptiltad? Ska jag slå sönder isen och försöka starta motorn ? //mvh Jippe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Januari , 2010 Få in glykol i motorn i ditt läge blir nog svårt, men som jag sagt ovan har nog vattnet runnit ur motorn så behovet av glykol i motorn är nog inte så stort. I ditt läge skulle jag istället satsa på att slå i glykol bakvägen i avgassystemet genom propellernavet (om dina avgaser går genom propellern). Detta i förhoppningen att växelhuset redan inte har blivit skadat. Har du vatten i växelhuset, bland dreven hjälper naturligtsvis inte detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Augustsailer 0 Postad 9 Januari , 2010 Hej! Vet inte om någon redan skrivit detta, orkade inte läsa igenom alla kommentarer. Mitt tips: Låt båten ligga i, sänk riggen så långt ner i vattnet som möjligt och låt isen gör sitt. Den borde inte ta skada så länge ingen hoppar på båten och någonting bryts. Innan någon frågar varför man ska ha motorn nere så är det för att då är det vatten i riggen och om det fryser så gör det inget för du har samma tryck på insidan som på utsidan så det blir -0. kolla till den då och då så tar du upp den i vår och spola av den och kör! Mvh/August Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jippe 0 Postad 9 Januari , 2010 Tack tack! Jag var nere och kollade på båten idag. Ser ej ut nått som hänt, jag tror jag får vänta tills isen blir tunnare så jag kan dra ner motorn och försöka få igång den. Hur klarar sig ett batteri över vintern i båten? (Har tagit in mitt batteri) Men vad kan hända med ett batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Januari , 2010 Ett fulladdat batteri klarar vinterkylan medan ett urladdat riskerar att frysa sönder. Ett batteri som sitter kvar i båten ska laddas ett par gånger under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 9 Januari , 2010 Som sagt, den skada som skett har nog skett redan, antar att din motor har nån sorts skada pga av att den varit uptiltad i minus grader..Utombordare skall nog helst tas upp och vara nertiltade så allt vatten rinner ut innan mr frost kommer..Man behöver inte köra glykol i utombordare, allt vatten rinner ut om dom är nertiltade på en trialer eller ngt.. Men berätta gärna mer, intressant att veta nog.. Senast ändrad av Mark77 | 09 januari 2010 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser