Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Jippe

Så sorgligt..

Rekommendera Poster

Goddag all båtfantaster!

Jag är så oehört korkad så det finns inte. För 4-5 veckor sedan var de fint väder och ingen snö i sikte. Tänkte jag skulle ha båten i då för åkta ut en sista gång och fiska lite torsk.

Dessvärre så blev det inte av och jag tänkte inte mer på de hela. Sen kom vintern...

Nu ligger min båt på is!!! Blir så ledsen när jag är nere och kollar till den, vad skall jag göra? Hur ska jag lindra detta mest? Ska jag hacka sönder isen runt båten? SKa motorn vara uppe eller nere? (Har läst olika resonemang). Klarar skrovet sig? Har en finnark 490.

Kolla mina bilder för en bild på hur båten ser ut. När kan jag senast ta upp den?

Fråga 2:

Klarar jag dra upp båten med en golf 2:a 1.8 från 92:a.
Båten väger ca; 600-700kg.

Super tacksam för alla svar!!

 

//Mvh Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Flipper 620 i liiite för länge ett år och isen lade sig runt båten. ca 10-15 cm runt båten.

Själva skrovet låg fritt i isen, ja det var inte fastfruset liksom utan låg med liiiite vatten mellan skrov och is, vi pratar knappa centimetern.
Snurran var däremot helt fastfrusen samt badbryggan o badstegen.

Vi tog sonika motorsågen och sågade runt båten där det var fastfruset och på så sätt fick båten loss. Sedan sågade vi ytterligare ett snitt runt båten halvmetern utanför det första och delade den isen i småbitar och puttade upp dom på isen. Vips så var båten frilagd från is och vi backade ut båtkärran på isen och tog upp på traditionellt vis men det var bökigt som fan. Hade kärra med tipp men kommer ihåg att det tog en bra stund att få ur den ur vattnet.

Sensmoral... Allt går bara man vill och TAR DET LUGNT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten (alltså skrovet) klarar sig utmärkt. Vore jag som du, och isen låg för tjock för att hacka sig loss för att kunna ta upp baljan skulle jag låta den ligga, fast fixa någon typ av täckning över den. Motorn är det nog värre med. Om isen ligger så är det ju inte så jkl lätt att köra glykol genom och låta den sitta kvar över resten av vintern.

Vore jag som du skulle jag nog faktiskt ta besväret med att lyfta av motorn och låta båten ligga. En 50hk 2-taktare från 80(?)-talet lär ju inte vara svår att ta av om man är 2 pers som hjälps åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,

Jag funderar med på dra sönder isen runt om, men så har jag hört folk som säger att de är bättre låta den ligga i och låta varmen töa isen för det inte kan hända nått när isen sitter fast emot båten.

Men jag vet inte.. Inte precis man kan dra upp båten där den ligger i nu, man kan precis gå på isen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tjockt ligger isen..?

Antar att den är rätt tjock och då är ju precis som ovan här nämdes motorsåg ett bra allternativ.. för att få fri båten. Kunna vända den och dra upp den på isen/båtvagn.
Ett par extra man är nog aldrig fel och tänk på risken att falla i..

Är den tunn kanske det räcker med ett spett eller dyligt som någon hugger med framför fören för att göra en ränna in till upptagningsrampen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en 50hk från 80-talet väger så in i bomben!!

Vet när den strula ett tag och jag skulle lyfta upp den, gick ej. Den satt som berget och var för tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hugga framför isen och försöka ta sig till rampen är nog uteslutet. Det är en bra bit och sen, vågar man dra upp en båt i denna halka? Den är ej saltad eller något dylikt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den inte tjockare än att den precis bär så borde det gå som ovan sa att slå upp en ränna framför båten. En bra ide tycker jag,   sätt dig i fören och ta upp rännan framför båten med motorsåg, yxa eller något annat. Dumt att gå på isen om den precis bär med risken att trampa igenom. Brrrrr.



Senast ändrad av rotorp | 07 januari 2010 | 20:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, skrovet klarar sig, och med övertäckning kan den ligga där den ligger. Men motorn behöver räddas. Det är väl framföallt frostsprängning som är faran, och har du otur så har det redan inträffat. Men isen fortsätter ju tjockna på så länge kylan håller sig, så det gäller att få upp den så snart som möjligt. Om du inte har motorsåg rekommenderar jag yxa isf spett, bara du passar dig så du inte hugger yxan i riggen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra gjort! Jag råder trådskaparen till att göra samma sak. Bökigt värre men sen kan du iallafall sova lugnt. låter du den ligga kvar riskerar du allvarliga skador på både båt samt motor. Ta upp den snarast om möjligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har båtklubben om det är en sådan tillgång till traktor..?

Koppla ihop 2 bilar och dra upp båten.. om det skulle bli svårt.

Köp snökedjor.. köpt själv på Jula nu..

Köp eller hämta sand någonstans...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du riskerar INTE!!! allvarliga skador på båten, däremot på motorn, om det nu inte redan är försent.

EDIT: Styrbjrn, det är precis den här sortens råd som du kommer med som jag menar är direkt felaktiga och som jag tycker du skulle låta bli att ge när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om. En båt riskerar inte alls att bli skadad om den ligger i sjön under vintern, förutsatt att man täcker och fixar övrigt som man gör när den ligger på land. Motorn är en annan sak, men inte båten i sig.



Senast ändrad av KillerBoo | 07 januari 2010 | 20:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har FEL!!!!! Om båten trycks upp mot bommar,bryggor,stolpar KAN den ta SKADA. TRIMPLAN, EKOLODSGIVARE, TRYCKLOGGAR MM KAN KOMMA ATT TA SKADA OM BÅTEN LIGGER I ÖVER VINTERN!!!!!!!!!  Du skriver ju att du knappt kan sova på nätterna för du är så orolig för din båt som du har förberett in i minsta detalj för att ligga i över vinter.

Ts Ta upp båten så kan du sova lugnt

EDIT: Styrbjrn, det är precis den här sortens råd som du kommer med som jag menar är direkt felaktiga och som jag tycker du skulle låta bli att ge när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om.

Det här tar vi i dösnack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är ju prio 1, kan du inte få loss motorn från båten så hade jag nog försökt få upp hela ekipaget på vagn och kört in i garage för att tina upp motorn, provstartat etc för att sedan vinterkonservera osv.

Annars hade jag legat sömnlös ända till våren... Rynkar

 

//Ulf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är minimal att nån allvarlig skada ska inträffa så länge inte isen (med infrusen båt) flyttar på sig.

Motorn har antingen redan skadats (inte särskilt troligt om det inte har läckt in vatten) eller så klarar den sig galant.

Att börja böka med motorsåg och sånt NU skulle inte jag göra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EDIT: Styrbjrn, det är precis den här sortens råd som du kommer med som jag menar är direkt felaktiga och som jag tycker du skulle låta bli att ge när du uppenbarligen inte vet vad du pratar om.

 

Kan du KillerBoo berätta för mig varför du har en vattenvirvlare under din båt om det endå inte gör nått att den fryser fast?

Mvh/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att jag har en segelbåt med utanpåliggande roder...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nej... det här tar vi inte i Dösnack. Det har med tråden att göra... vem ska TS tro på? Argumentera för din sak (=varför du TROR att båten skulle ta skada) här istället.

Och jag har aldrig mist nattsömnen över min båt. Det jag har varit/är orolig för är ett ev strömavbrott när jag INTE är i båten.... Eftersom jag:
1) Har ett antal genomföringar i min båt som inte TS lär ha i sin styrpulpetare
2) Har ett utanpåliggande roder

Varför skulle båten tryckas upp mot bryggor o stolpar när den är infrusen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror snarare att problemet blir vid islossningen.. stora krafter i görningen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju dock inte fått av motorn och säger själv att det innebär stora problem att få av den.. i och med att den är för tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen, om det var jag som var i hans situation skulle jag försöka ta upp hela ekipaget istället för att försöka ta av motorn på en is som knappt bär, och med risken för att tappa i motorn när man halkar omkring.. men det är bara jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst... o jag skulle ta av motorn... men det är återigen bara jag det :)

Jag antar/hoppas att det var lite åt det här hålet TS ville få diskussionerna... för och emot att ha båten kvar i vattnet

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jimmy!

Visst finns det fler korkbulor. Jag har gjort precis samma sak  med min Uttern 4100. Ligger benhårt fast i isen med motorn nerfälld. Skall försöka såga upp runt motorn för demontering.

Fasen det brukar ju aldrig ligga is före jul!!Skrikandes

Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man låta båten frysa fast,när det finns rapporter i radion stup i kvarten,tv,internett,ren jävla lathet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du motorn upp eller nedfälld? Om den varit uppfälld så har den nog frusit ren, ja menar om vattnet runt båten frusit så har nog vattnet inne i motorn frusit.. skadan är skedd..

Och eftersom dom flesta anser att båten klarar sig så skulle jag låta den ligga i, men täcka över etc..Har dock sett stora skador på bryggor och annat som isen kan orsaka, beror ju lite på var den ligger.Har dock ingen erfarenhet av båtar i is, så skall inte utala mig desto mera om det.

Att baxa en 50hk motor på is är nog inte det lättaste..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT/

Och exakt på vilket vis bidrar DU till TS problematik eller diskussionen i fråga? Inlägg som detta bara för att få spy ut lite skit ur käften?

 

Ontopic

Kollade på min 40hk murkla mitten nittitalet o den e juu skittung den med. Är kanske inte så klokt att försöka ta loss motorn om isen knappt bär.
Är isen relativt tunn så skulle jag fsöka och slå en ränna till upptaget eller dyl.
Är isen tjock så skulle jag fsöka lyfta motorn för sig via enkel A-ställning av ett par planker och ett enkelt spakblock för lyftets skull

Det finns nog tyvärr ingen genväg att ta här. Har isen lagt sig så innebär det ett flertal svettiga timmar med handkraft och varmt kaffe samt en trave goda vänners hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ponera att isen skevar till ett tex trimplan, när våren kommer så tränger vatten in igenonm genomföringen. ponera att det är två skrov som under sommaren fyllts med vatten som under vintern fryser o vidgas, detta kan ge skador i gelcoat mm. Jag säger inte att det kommer att hända utan jag säger att det kan hända!  Motorn verkar ju iallafall alla vara överens om, å då när man ändå håller på så är det inte mycket merjobb för att rycka upp båten också! Ta upp båten och sov gott.

/Visa ordFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag aldrig om motorn var nere och har frusit fast, men om den är i uppfällt läge så har vattnet i stort sett runnit ut och minimerat risken för frostsprängning... och då kan motorn vara kvar till islossning... man kan då t o m kanske gå i båten och försöka glykolköra den...

Går det att med en dinge eller eka ta sig fram på isen till båten, så kan man på det sättet -om man är fler än en- försöka plocka loss motorn och ta hem den...

Men som ovan: är motorn i uppfällt läge, så är det ingen jätterisk för att den ar frostsprängt i o m att vattnet gått ur...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...