rotorp 0 Postad 7 Januari , 2010 Hej Läste precis om Selvas minsta snurra. Har ej läst klart artikeln skall sägas redan nu. Enl den så har snurran som är en 4 taktare smörjning såsom en 2 takt via separat oljetank för färskolja. Inte traditionellt som 4takt brukar ha med våtsump och oljepump. Detta blir la lite då som 2taktarnas akilleshäl med oljeutsläpp och miljöbla bla eller är jag ute på cykeltur nu tro? Har jag missuppfattat artikeln eller? Är det möjligt att bygga så? Vetgirig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 7 Januari , 2010 I nuläget kan jag inte svara på din fråga men jag ska kolla upp det så fort jag hinner. hoppas att du kan ge dig till tåls någon dag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Januari , 2010 Är detta inte gammal hederlig torrsumpssmörjning som kommit till heders igen? Finns (eller fanns) på bl.a porsches boxer-6-or. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 8 Januari , 2010 Som jag fattade artikeln så är det ingen torrsump heller utan man tar färskoljan o smörjer där det ska och sedan förbränner man den precis som2taktarn. Sen var man tvungen att hålla koll på nivån hela tiden mao så förbrukar den oljan. I en torrsum så pumpas oljan tillbaka in i det separata tråget för återanvändning via oljefilter osv. Här var det use and burn syndromet ist. Jag hoppas verkligen att detta är fel uppfattat av mig annars så är ju denna selva katastrofen, jag menar varför ta bort en jättefördel gentemot tvåtaktens svaghet just iom det slutna smörjsystemet. Är det miljötänk? //Fundersam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 8 Januari , 2010 Var såg du detta? På selvas hemsida hittade jag bara konventionella 2- och 4-taktare. Att bränna olja, är precis som du säger, ruskigt fel med tanke på alla emissionskrav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 8 Januari , 2010 Enligt Selvas datablad: 4 stroke ohv, lubrication Automatic oil injection into fuel. Märklig konstruktion, borde kräva nål/rullager överallt i stället för glidlager. Man undrar varför Selva valt denna konstruktion? Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 8 Januari , 2010 Ja Precis. Visst verkar det aningen dumt på en 4takt. Blanda oljan med bensinen o sen in i motorn precis såsom 2takten har det. Det kan väl aldrig få så bra avgasvärden som en riktig 4 taktare med denna konstiga konstruktion. Känns som att Selva här tagit ett par kliv BAKÅT i utvecklingen mot snålare och miljövänligare motorer. BTW så stod artikeln/testet om Selvas snurra i nyaste PB eller snarare sagt i ett tillbehörsblad för test av snurror. Kan se om det går och scanna in den texten på någe vis men fler därute torde ha precis samma extratidning från senaste Praktist Båtägande / PB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 Januari , 2010 Jag gissar att selva gör denna motor bara för att få en fyrtaktare med denes mjuka gång förenat med tvåtaktarens service intervaller. Har jag förstått detta rätt så har den ju ingen motorolja eller oljefilter utan smörjs som en 2taktare genom bensinen. Det är ju många därute som förespråkar 2takt just på grund av servicen som fyrtaktaren kräver så detta kanske kan vara ett sätt för selva att nå dessa kunder. Men personligen tycker jag att det värkar vara en vansinnigt bakåtsträvande uppfinning som knappast kan bli specielt miljövänlig. Jag har inte läst nått om motorn mer en det ni skriver här. Vore kul om nån kunde länka till denna. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Januari , 2010 Mycket intresant! Kör man bränslet genom ram och vevlager, kamaxel med vippor? För att sedan förbränna det. Eller har man överströmningskanaler som en 2t? Hur smörjs då kamaxel och vippor? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 8 Januari , 2010 intressant? ja om det är sant men jag misstänker att nån vill skämta med oss. låter osanolikt att en sådan motor skulle finnas. Hoppas nån kan länka till en källa så man kan skaffa sig en uppfattning om hur det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 9 Januari , 2010 Jag sökte på PBs hemsida men där fanns inte artikeln ännu. Jag ska scanna in artikeln idag och lägga ut den här. Hoppas man får göra så.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 9 Januari , 2010 Hmmm. Blev det för liten texten tro? Hopaps ni kan läsa. Det är i första sidan de pratar ang smörjningen samt på andra sidan under den högra lilla bilden uppe i högra hörnet. Edit Hittade detta på Selvas sida. Citatet klippt från http://www.selvamarine.com/product.php?g=motori&f=4t&c=seahorse25&l=it&l=en SEA HORSE 2,5 Sea Horse - a true revolution in the world of small 4 stroke outboards. Equipped with an automatic lubricating system injecting oil into the fuel stream, thus allowing to store it in any position without having to worry about lubricating liquid overflows, as occurs in all 4 stroke engines. Single cylinder, 2.5 Hp, 55cc, weight 15Kg and extremely low fuel consumption - an ideal sailing companion due to its considerable versatility and reliability.Senast ändrad av rotorp | 09 januari 2010 | 09:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 9 Januari , 2010 ok. dom verkar ha gjort den så för at man skall kunna ha den liggandes hur man vill. en vanlig fyrtaktare har ju olja som drar runt i motorn om man vänder den tex upp ock ner. Kan ju vara bra på just motorer i den storleken då dessa oftast andvänds till gummi-jollar och dylikt och sen kastas in i bilen eller upp i storbåten efter andvändning. smart. Hoppas att det fungerar med smörjningen som det skall bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 9 Januari , 2010 Detta kommer på nya Yamaha F4, F5 och F6 från 2010 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 507 Postad 9 Januari , 2010 Detta är ju iofs ingen stor nyhet. Modellmotorer för RC har haft detta smörjsystem sedan begynnelsen av 4-taktsmotorer för medellbruk. Enda skillnaden är att vi blandade oljan i bränslet direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Januari , 2010 Färskvatten-kylning står det i artikelns tekniska info. Har den verkligen slutet glykol-system? Knappast, troligen har PB förväxlat den iofs något dunkla beteckningen färskvatten med begreppet rå- eller sjövatten!? Slarvigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 10 Januari , 2010 Hej, Jag tror att detta är en luftkyld Husqvarnamotor med separat smörjning. Just för att kunna stuva runt motorn hur man vill utan att få olja i cylinder. Beprövad konstruktion. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser