Anditt 0 Postad 7 Januari , 2010 Hallo! Har en Yamarin 5910 med Yama F115 monterad idag. Nu har tillfälle getts att billigt förvärva en F225 Yamaha av min svåger. Jag vet, det är absolut för stort, godkänd för max 130 hk. Men det är inte min fråga, hur tror ni båter mår/reagerar av denna? Egentligen kanske jag hade velat att det var en 150-175, men nu är det inte så.... Någon som vet? Riktigt trevligt forum det här, har varit passiv besökare länge.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 7 Januari , 2010 Fan va jag är avundsjuk på dig. Hade en 59Dc samma skrov i princip som jag övermotoriserade från 115 som var max på den till 150hk. den gjorde drygt 52 gps knop och gick skit fint i vattnet. Har alltid drömt om att testa den båten med en 200 225 eller 250 men det blev aldrig av och nu är den sålld. en 225a väger ca 58kilo mer så det skall nog inte vara nått problem men vikten. därimot så kan den om du har otur börja kasta i högre farter. För att få detta att fungera så krävs att du har hydralstyrning och motorn rätt högt hissad helst skall du ha en powerlyft men det kan o andrasidan vara dumt då dessa väger endel och det blir rätt tungt därbak endå. Vad är det för årsmodell på motorn. om det är samma modell som jag har idag så har jag en 200hk databox liggandes. Blir det förstort i hk räknat och båten börjar kasta mm så kan jag sälja boxen eller byta box med dig så blir din 225a en 200a. Det är nämligen bara databoxen och dekalerna på kåpan som skiljer dessa motorer åt. Kolla också att det är samma rigglängd. Du har lång rigg på 5910 medans många 225or är xlång rigg. om den är för lång så behöver du höja akterspegeln och då är det lättast att köpa en poverlift på en gång. Båten klarar motorn om du inte drar på i typ 50knop när det är stora vågor. kör du med förnuft så ska det hålla. Medela gärna hur det gick. Jag är nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anditt 0 Postad 20 Januari , 2010 Hallå! Nu är jag lite putt, firman som sålde den nya motorn till svågern hade redan sålt inbytesmotorn (som jag skulle få köpa) så det var inte aktuellt för honom att göra affären utan inbyte.... :-( Så nu står (sitter) jag alltså här med 115hk -01 och 34 knop top när det kunde ha varit betydligt roligare.... Visst, jag kan stå ut men är fortfarande intresserad av att komma åt en större/nyare motor. Jag har sett data på en 5910 där rekomenderad motor är max 150hk, inte 130hk som det står oftast. Nu hittar jag så klart inte den sidan igen.... Någon som har tillgång till 5910:ans broschyr/datablad eller vet vad som gäller. Inbillar mig att det är en väsentlig skillnad på 130 till 150? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 20 Januari , 2010 Något att tänka på är att försäkringsbolagen inte blir speciellt imponerade, båt motor är ända värt en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anditt 0 Postad 20 Januari , 2010 Att jag sätter på en nyare motor med högre driftsäkerhet men fortfarande inte överskrider max rekomenderat antal hp lär ju inte vara något problem. Att premien blir högre pga högre hastighet och värde är inte svårt att förstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Januari , 2010 Men i fallt du beskriver så överskrider du max rekomenderat rätt rejält och försäkringsbolagen säger då Nej tack. Vidare så får du problem när du vill byta båt. Vid inbyte får du sämre eftersom handlaren måste byta motor för att kunna sälja den vidare. Privat blr det också problem eftersom köparen antagligen vill försäkra båten. Vet flera fall där köpet gått tillbaka när den nya ägaren upptäcker att det är omöjligt att försäkra ekipaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 22 Januari , 2010 Hejs Gör inte din båt mer en 34knop med en 115? En bekant har 115 på sin 5910 å den toppar 45. En kollega gjorde det du önska göra på en Örnvik, han tappa hela akterspegeln med motor och allt efter någon månad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 22 Januari , 2010 45 knop är nog lite att ta i. den gör mellan 38-40knop beroende på hur motorn sitter propp mm. 5knop till på det då får man nog jobba bra. 45 är nog på glädjemätaren är jag rädd för. Kolla farten med GPS Ska du se att det blir annat. Akterspegeln lär inte hoppa bort på en yamarin. dom är jäkligt kraftiga. därimot kan du få sprickor i gelcoaten om du mosar på i höga vågor mm. kör man med sunt förnuft så håller det. satsa på en 150hk sen hissar fu motorn rätt högt och sätter på en bra proppeller så har du ett ekipage som inte är för övermotoriserat men endå gör en bit över 50knop. 225an hade ju vart häftigt men nu när den inte finns längre så skulle jag satsa på en 150hk yamaha fyrtaktare. Jäkligt bra motor. hade en på min 5920dc. Liknande skrov som 5910. /D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anditt 0 Postad 21 Mars , 2011 Bumpar lite. Har nu köpt en nyare 5910 med en 150hk Yamaha, hoppas det är vad jag söker. Ska bli riktigt roligt att testa när den tjocka isen smält..... Snart sommar! /A PS, Har en 5910 med Yamaha F100 -01 till salu om någon är intresserad, Ds, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 22 Mars , 2011 Vad jag vet så vill många försäkringsbolag inte försäkra båtar med motorer som har mer hp än vad båten är rekomenderad för. Varför byter du inte bara motor på ditt numvarande ekipage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser