Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Saphire

halvplanande segelbåtar, deplacementfart?

Rekommendera Poster

Halloj!

Här sitter jag och gubben i en ivrig diskussion oss amatörer emellan om deplacementfarter på segelbåtar. Jag har för mig att vissa segelbåtar är halvplanande/planande, typ j80(?) och någon jeanneau. Hur blir det med sådana och deplacementfarten, särskilt om man går för motor? Kommer de upp i fler knop än meter-vattenlinje, och om ja, hur mycket?

Är det någon som kan namnge några modeller som är planande (med ruff!)?

Hur är deras seglingsegenskaper generellt jämfört med vanliga segelbåtar? Är de särskilt svårseglade?

Andra fördelar/nackdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många segelbåtar med planande skrov.
Jag har t ex seglat en Vega i 12 knop.
Spinnaker och storsegel uppe, som en raket över Mysingen.
Det är ju ingen racer direkt...

Mer representativ för planande segelbåtar är då Performance 35, http://maxknots.com/itnet/?svensk
Med en inombordare på 55 hk lär den göra 12 knop för motor.
Kolla in http://www.maxknots.com/ITNetData/33/750.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sedan har vi ju Hunter och Mc Gregor med fällbar köl och utombordare på 50Hk gör dom över 20knop.
Är dock ganska spartanskt inredda och inga racer seglare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uj, det var ganska stora motorer det. Min tanke var om det går att hitta en halvplanande segelbåt i säg 8m-klassen som går att få upp i ca 15 knop för motor, /gärna med segel också) bara för att kunna avverka transportsträckor lite fortare, men om det krävs 55 hästar för det så känns det lite för stort och klumpigt. Rynkar

Ska titta lite på Vegan dock. Skrattande

Senast ändrad av Saphire | 09 januari 2010 | 15:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Trimaranskrov planar med segel hur lätt som helst, med motor inte lika lätt men vem bryr sig? Seglingen är väl det viktigaste?Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxi 77 och en liten Felicity på drygt 6m. Uppåt 10-12 knop i god vind. Nåväl frisk eller hård snarare och snett akterifrån.

Racerfart med spray åt sidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några 15knop för motor lär du inte ne med vegan snarare 5
Under bra seglingsförhållanden och med en orädd skeppare går det säkert att nå 15 knop för segel.

Vår kattamaran Dacapå 20evo nådde 12 knop max för motor (en gammal 35hk) och toppnoteringen 18 för segel. den vägde dock 500kg mer än vad den borde!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, klämma upp Vegan för motor i de farterna kan du nog inte räkna med som sagt - om du inte stoppar i 55 hk förstås, då kan vad som helst hända!
;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vad är ni ute efter? Vad har ni för egna erfarenheter?
Väldigt få båtar kommer över 10knop för segel eller motor.
Visserligen har jag gjort 12-18 knop med kanske 5 olika typer av båtar.
I samtliga fall har det blåst rätt bra och i vissa fall även med stora vågor.
Givetvis så gäller det att ha mycket segel uppe och ha en rutinerad besättning.

Söker du en mindre båt med ruff så blir det tufft, det jag kommer på är:
CB66, J/80 & Melges 24 och liknande båtar med minimal ruff.
De seglar bra och kommer relativt lätt upp i hög fart på undanvind pga av låg vikt

Nästa steg blir kanske en lätt 33-fotare med mycket segel typ X-99 eller för all del HP1030
En fullt inredd båt men fortfaranade rätt spartanska.
Klarar att halvplana/plana men kräver mycket vind

Går man upp til större båtar tex First 36.7 kan de också halvplana men då krävs alla segel uppe, mycket vind och stora vågor.

Men vill du segla fort alt gå för motor fort få ni nog leta lite bredare...
McGregor om du vill slösegla men kunna gå fort för motor
Trimaran om du vill segla fort men med lägre komfort.

Men att köpa en vanlig båt och tro att man skall kunna transportera den fort för motor är nog bara en dröm. Hur många häster behöver en Vega för att plana??? 100?

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att approximera effektbehovet för planing om man vet motoreffektbehovet vid en given hastighet vilket de flesta vet. Säg att segelbåten gör 6 knop med fullt spett med en 10 hk motor.

Den farten får den även med halvvind och 6 m/s. Vid 18 m/s planar den stadigt på platt vatten, dvs inte bara surf på en våg.

18 m/s mot 6 m/s är tre ggr. Det ska sen tas i kvadrat vilket skulle innebära att båten får ungefär 9 ggr högre effekt med segel vid 18 m/s mot 6 m/s.

Dvs 10 hk x 9= 90 kh för planing.

Jag skulle tro att rätt många moderna segelbåtar (och en hel del äldre) med ganska plan botten planar i vindstyrkor runt 20 m/s.

Den som blivit bogserad nån gång efter större motorbåt med hemlängtan kan ha varit med om att båten planat om bogsertrossen och knapar hållt ihop. Orutinerat räddningsmanskap håller inte alltid koll på vad den bogserade och besättningen båten tål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i båtnytt att svenska båten z31 ska plana med en 15hk-motor. Den har fällköl och enlig mig riktigt fin. Enligt deras hemsida så har den kommit upp i 18knop under gotland runt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plananade J80:

Jag tror dock inte akterspegeln håller för en motor som får upp båten i den farten. Vi gör ca 5 knop med 3hk tvåtakt i bleke, det behöver dock inte blåsa mycket innan det är effektivare att segla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det finns någon bobar båt i 8m-klassen som gör 15 knop ens med 55 hästar, oavsett om det är segel- eller motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är om du har överlevt några veckor i något som seglar sämre? Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vi funderar på en halvplanande?
Det hela började med en dröm om att ta sig ner i europakanalerna och då läste jag någonstans att man måste kunna göra minst 8knop för motor, för att undvika trafikstockning. Sen blev det som det blev när vi pratar båtar hemma och vi kom in på planande båtar, rent hypotetiskt. Väldigt intressant med formeln för hästkrafter! Den skriver jag upp någonstans.

Nu är det så att jag läst mer om de där kanalerna och helt strukit dem från drömlistan, de verkar inge roliga helt enkelt. Bättre hyra båt nere i medelhavet direkt. Då duger vår lilla Hydra gott åt oss igen, även om en del skitnödiga båtförare blir galna på oss i stäket eftersom vi inte lyckats komma upp i de 5 knop man får köra där.

Krakarna får snigla i 4,5 bakom oss. Fast det är klart, det går att göra vansinninga omkörningar också. Gärna där det är som smalast och med 50 meter kvar till utloppet.Tyst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du en båt i 8-metersklassen som förmodlingen seglar om de flesta enkelskrov och som man tydligen kan hänga på en ganska stor utombordare (20-50 hp).

The Telstar 28 - Imagine a craft that's equally adept at sailing at or above wind-speed and motoring at up to 15 knots.

http://www.performancecruising.com/telstar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båt i den 8-metersklassen är normalt 16 till 20 meter långa.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tror jag att jag tappade tråden!
Vad är 16-20m långt?
telstar 28 är 27.8 fot vilket inte lär bli 16meter snarare runt 8meter

måste missat något!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skepp och Hoj!

Skaffa en treiler bar båt och segla i de vatten du vill. Det finns masor med fina vattendrag i riket, varför altid segla i samma sjärgårdar. Sommaren är kort, man klarar sig bra utan microugn, PC, tv och kylskåp. Tillbaka till naturen från urbana vardagen. Njut av naturens fina drag. Hur är det med riktigt naturnära som tex. paddling i all enkelhät, med endast det viktigaste med.

Ha en bra dag i skidspåret!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...