Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
edvin333

skaffa barn

Rekommendera Poster

Hej,

Vi har planer på en minst 4 års jorden runt segling. Samtidigt tickar den biologiska klockan.

Funkar det att segla runt med ett nyfött barn, Vad har ni för erfarenheter ?

Naturligtvis får man ju stanna till ett halvår eller så under den sista graviditeten och under barnets första månader.

Självklart kommer det att vara jobbigt och oroligt ibland.

Men är det är det möjligt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det går. Det har gjorts och ungar har fötts under långresor förr.

Förutom alla självklarheter det innebär med småbarn på långsegling slår mig en sak spontant - hur blir förhållandet till folkbokföriong och skattemyndigheter?
Man får ju inte vara skriven på en båt och inte heller vara borta mer än 6 mån från hemlandet (officiellt) utan att förlora sociala rättigheter.
Långseglare brukar strunta i detta, vara skrivna hos någon kompis/släkting hemma i Sverige och aldrig berätta för myndigheterna att de är borta.
Men föder man barn under tiden blir saken onekligen mer komplicerad...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på nätet efter långseglare med barn. Det finns flera familjer jag vet har varit ute långa tider. Bla familjen på Ariel IV som reste jorden runt med tre barn där åtminstonde 2 borde haft barnbidrag. Trist att mista barnbidraget men än värre med föräldrapenningen som är en rejäl slant om man jobbat innan.

Jag läste boken om Ariel IVs segling för några veckor sedan och det verkar som att det är lättare att ha med sig små barn än tonåringar då det inte finns så många tonåringar att umgås med i seglarkretsen. Små barn verkar det finnas gott om så lekkamrater finns.

Den största farhågan är väl om barnet blir sjukt. Små barn har inte så stora resurser utan torkar fort ur om de inte får i sig mat och vätska pg magsjuka odyl. Sjukdomar brukar de i allmänhet klara väldigt bra men blir de väldigt sjuka kan det gå fort.

Jag skulle inte tveka att skaffa barn och kanske starta seglatsen när det är 1 år tex. Eller segla iväg och sedan stanna i området där barnet föds i ett år och sedan segla vidare. Det är kanske det bästa för barn kommer inte på beställning. Då hinner man hem innan det är dags för skolan igen och de mest känsliga året när bebiskroppen är mer skör är över.

Vet inte hur man sjukförsäkrar ett barn som jordenruntseglar. Också något att tänka på då sjukvården inte är gratis ute i världen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan kolla med ordförande på www.osk.org om jag inte minns fel har han och hans fru gjort något liknande... De kan nog ge er bra tips..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart det funkar med små barn ombord. Allt är ju beroende på hur man själv fungerar. och med ett litet barn som lär sig att förflytta sig på båten innebär ju även att föräldrarna lär sig att hantera situationen i samma takt. Sedan kommer det ju alltid att vara så att barnet behöver uppmärksamhet vid fel tillfällen, dvs när båten behöver 4 händer. Så det kan ju kanske vara bra att förbereda båten för 2 hands segling.

Här är en länk till en familj som använde föräldraledigheten till en längre segling

http://www.annalisa.skanor-falsterbo.com/index.php?id=4019

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni själva ska kunna njuta så mycket som möjligt och även ge ev. barn chans att få uppleva äventyret, så tycker jag ni ska vänta till barnet är runt 3 år iaf.

mvh
Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Riktigt modigt övervägande tycker jag. En nyfödd ombord är naturligtvis otroligt krävande.

Lite riskabelt kanske med tanke på infektionsrisken hos småttingar och så men allt går säkert om man är välpreparerad med ett välsorterat apotek med sig - och ett mycket stabilt tålamod och harmonisk relation till sin äkta hälft. Det lär tära rejält till sjöss bland blöjbyten, sömnlöshet (det gör det även på land för många i början) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några kommentarer efter att ha seglat 'långfärd-light' med nyfödingar och småbarn ombord.

Det första året är det enklaste. Barnet sover gott mesta tiden, ammar förhoppningsvis och har därmed löst problematiken med mat ombord på enklast möjliga vis. Och får den vägen dessutom gott skydd mot infektioner.
Tvättbara tygblöjor är en idé istället för att fylla båtens alla utrymmen med pampers... Som man dessutom inte bör kasta överbord.
Tanken på att befinna sig på Atlanten med tre veckors skörd av bajsblöjor ombord känns inte frestande...

Jag tror inte på att vänta tills treårsåldern om man kan välja. Då har barnet skaffat sig vanor att kunna gå (i stort sett) överallt och inte behöva leva med begränsningar som flytväst och framför allt livsele. Att då börja begränsa tillvaron med att uner veckor till havs vara tvungen  tillbringa stora delar av dagen surrad i sittbrunnen, skippa trehjulingen och lekparken blir inte lätt. Bättre att ta det från början, då blir båtlivets begränsningar något naturligt och självklart.

Så - stick! Min enda fundering är som sagt förhållandet till myndigheter, barnbidrag och föräldrapenning och sådant om barnet föds utanför Sverige utan att vara mantalsskriven någonstans. Kanske man skall åka hem och föda, få in allt i rullorna, och sedan sticka igen utan att säga något?
Hör med skattemyndigheten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men man får ju inte kasta människo spillning i havet! Har du inte läst debaten. Ha haSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du, har man seglat tre veckor över Atlanten har man ng (förhoppningsvis) kommit längre än 12 sjömil från land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjävlvklart får du åka vart du vill i världen med dina barn, utan att söka tillstånd,

Men att få ett barn är en resa i sig, och ditt liv blir sig ine längre likt. För det mesta kul, men också arbetskrävande. Ett litet barn behöver massor av kärlek och omvårdnad under sina första år. Somliga barn sover mycket, andra gör det inte. För nästan alla föräldrar kommer perioder med nattvak och sömnbrist.

Ett litet barn är också känsligt, får lätt febertoppar eller magsjuka som fort leder lätt till uttorkning. När man drabbas av sådant känns det tryggt att vara nära ett sjukhus där man talar svenska.

Som förälder har man också ett ansvar och då måste ni fråga om det är viktigare att ni får leka än att ge ert barn möjlighet  knyta kontakter med mor och farföräldrar och andra vuxna och dagligen kan hoppa och leka i säkra barnvänliga miljöer? Att vara ensamt barn i en båt under långa resor blir  tråkigt, Barn behöver andra ungar.

- vänta oceanen finna kvar, Men barna åren är ett eget hav. Ta med barnen i båten men gör det på deras villkor. Böja och låt dem sova middag i babysittern. Snart kommer en badutflykt  ö en solig sommardag att vara en äventyr, att sova i båten och ligga ute några dagar en resa lika spännande som en till världens ände. Och att (nästan) själv få stå til rors gör att en sexåring känner sig som en äkta sjörövarkapten. För att inte tala om med vilken stolhet man kan visa sina kompisar hur man galant balanserar på skarndäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har seglat ett år med våra barn som var knappt 1 och knappt 4 när vi började. Det var inga problem, men det är klart ett det kan vara lite jobbigt ibland.

Jag tycker att det viktigaste är att låta barnen vara delaktiga. Styra, laga mata, byta olja, skota, hissa etc. Det är otroligt vad ett barn klarar av när bara man ger dem tid. Vår dotter på 4 var alltid med att byta olja på motorn. Det är klart att oljebytat tog längre tid än om jag gjorde det själv, men vi hade ju tid nog.

Det endda problem var, att vi i Medelhavet inte träffade andra barn. Vi fick vara barnens kompissar också. Men frågan är om det är ett problem för barnen eller om det bara är ett problem för oss?

Vår son på 1 (2 när vi kom hem) hade inte flyttväst men en livsele som alltid var fastgjord med en lina nånstans. Det gav honom en enorm frihet att kunne flytta på sig. Det gav också oss en stor frihet, för vi vissta att med linan kunna han inte ramla i vattnet.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...