Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
dance23

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841

Rekommendera Poster

Sorgligt att se bilderna...

dags igen för Bavaria ?

Smäller man på en sandbank i vindtyrka 6-7 och drygt två meter sjö som det tydligen var vid tillfället så spelar det ingen roll vad det står på tillverkarskylten.

Möjligen hade en långkölad båt klarat sig bättre...

Senast ändrad av cerber0s | 07 januari 2010 | 11:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bilder???

Ooops. Hittade dom men förstår inte vad de har med bavaria att göra

Senast ändrad av ciaraud | 07 januari 2010 | 18:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaa Dance Lite smaklöst inlägg tycker jag, speciellt som det är ditt första inlägg här. Vadå dags för Bavaria igen??

Det var ju tur att dom klarade sig alla i besättningen. Båtar i sig går ju alltid att laga.

Som ovan skrev, spelar nog föga roll vad för märke på båten efter den gnuggningen av skrovsidan i sandbanken osv. Undrar om den kommer bli båt igen eller hamna på kyrkogården?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inlägget är knappast det första.
Antagligen nån tomte som skapat ett nytt namn och startat tråden för att skapa debatt och smutskasta Bavaria.
Jag är inget Bavaria-fan men detta är ju lite över gränsen. Plump helt enkelt.

Jag tror inte det är en nybörjare som just upptäckt maringuiden som gjort detta som sitt första inlägg. Så klantig kan man knappast vara?

Om så är fallet ber jag om ursäkt men tom på bilderna står det J/133 och den modellbetäckningen har inte Bavaria... Det missar man bara inte.
Ungefär som att se en kraschad Nissan Micra från -84 och påstå att det är en SAAB 95 för att klanka ned på deras krocksäkerhet.
Inte för att jag vill jämföra Bavaria med en Micra eller SAAB med en J-båt men det är väl lika sannolikt att de skulla blandas ihop på en bilsajt... 

MVH / Håkan

PS Jag glömde skriva skriva att jag gissar att detta är dance23 första och enda inlägg på detta forum. DS

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 07 januari 2010 | 18:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla 'nykomlingar' vars första (och ofta enda under samma nick) inlägg är povokativt och spektakulärt kan man nog strunta i direkt.

När man var grabb kunde man snabbt öppna en klassrumsdörr en liten springa där det pågick lektion och ropa 'kuken', sedan smälla igen och springa som bara den. Och se vad reaktionen blev.
Ungefär samma slags beteende - man hoppas på att starta nåt 'kul'.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bara en still undran & fråga från en som inte vet och inte är direkt insatt i segelbåtar ...... är Bavaria kända för att tappa kölar ...... oavsett var&när&hur? ... jag får lätt det intrycket av tråd-skaparen ..... vore bra att döda myten med fakta s a s ... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har varit några historier.
Bavaria hade en racig serie som kallades 'Match' som var klart underdimensionerad vid kölinfästningen och det hände en hel del olyckor med tappade köar.  Som dessutom kanske inte sköttes så väl från varvets sida, med försök till nedtystning, bortförklaring och dimridåer.
Och några cruisers har haft kölproblem, det var bl.a en i Sverige för något år sedan vars köl helt sonika sprack och en stor del ramlade av. Det skrevs en del om den incidenten.

Man kan väl säga så här, sådär lagom ovetenskapligt, att Bav är väl knappast kända för att överdimensionera något. Och tillverkar man 3000 båtar per år blir det självklart en del incidenter och kvaitetsfrågor. Men procentuellt sett är det låga siffror och för normal segling är nog båtarna utmärkta.

Det har liksom gott troll i Bavaria, en del älskar att hata dem och tar varje chans att framstå som salt sjögurka med tång i skägget och kuling i blick för att kunna säga 'vavare ja sa'.
Och Bavariadebatterna tenderar att poppa upp med jämna mellanrum. Dom är både trista och oftast helt osakliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och som ett tillägg till Elieans inlägg så kan jag skriva att eftersom det är vanligt att Bavarior hyrs ut ser man ganska ofta mindre lämpliga manovreringar och tilläggningar.

Det går tom att köpa Bavaria  med konceptet att firman hyr ut den ett antal veckor/år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jädrar Cia!
Jag ser du har seglat om mig och är 'amiral' medan jag blott är 'viceamiral'!

Det skall ändras på, här skall inläggsbombas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jag förstår, tack för utförligt svar! .... Amiral?Obestämd .... blir jag väl om en så där 8 årCool .... Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj då!

Kan man bli högre nu - Kung, ja eller Drottning?

Har jag nu något att se fram emot - och var är lönen?

EDIT: Jag har ju varit med i snart 6 år så du ligger nog före mig egentligen

Senast ändrad av ciaraud | 08 januari 2010 | 20:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...