gockemannen 0 Postad 6 Januari , 2010 Hej kära hjärntrust! Jag har ett problem som jag är övertyga ni kan hjälpa mig med. Min båt sjönk i höstas, den bärgades och togs till ett varv. Allt är frid och fröjd så långt. Efter en tid kom det brev från försäkringsbolaget där de, utan någon besiktning, har valt att göra ett oaktsamhetsavdrag på 25% då de påstår att jag ej följt anvisningarna för att hålla båten läns. Det ligger viss sanning i detta då jag förtöjt med fören inåt, något vi gjort vid vår brygga sedan 57 när lantstället inskaffades. Dock, och detta anser jag höra till saken, hade jag en batteribank på närmare 500Ah med endast en förbrukare, länspump med nivåvakt. Detta anser jag borde räknas som förmildrande omständigheter eller har jag fel? Hur formulerar jag mig på rätt sätt för att få försäkrningsbolaget att se det från min synvinkel? Alla tips och idéer är välkomna!!! Mvh GockeMannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Januari , 2010 var kan du finna texten som säger hur ''anvisning för att hålla båten läns'' skall vara ? Finns vilkoren på försäkringbolagets hemsida , länka i så fall så kan flera läsa och hjälpa till med ''tolkning'' .... - Där hade jag börjat ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 6 Januari , 2010 Att hålla båten länsad betyder ju att det inte skall bli vatten stående i den vilket uppenbarligen inte har fungerat i det här fallet. Är du säker på att länspumpen fungerade, annars kan du kanske försöka hänvisa till tekniska problem. Att vinna kampen mot försäkringsjättarna brukar ju annars inte vara så lätt och om det fortfarande finns ett krav på att båten skall förtöjas med fören utåt (vilket jag har sett i mina vilkor en gång i tiden) så har du nog problem. Du måste ju på något sätt kunna hävda att din förtöjning var ok och att länspumpen var tillräcklig men då borde ju inte båten ha sjunkit. Om det blåser så att brottsjöarna slår in akterifrån får vi räkna med kanske 50 liter vatten var 4:e sekund och så stora länspumpar har i alla fall inte jag. Lycka till! /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 6 Januari , 2010 Mitt råd är att du tar en öppen diskussion med skaderegleraren, helst öga mot öga för att undvika missförstånd. Jag har faktiskt bara goda erfarenheter av dem. Behandla dem schysst och du får oftast ett schysst bemötande tillbaka. De är människor och arbetar på ett företag som vill ha dig som kund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser