Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Bandini

Köpa plotter - mellandagsrea eller mässpris?

Rekommendera Poster

Jag planerar att köpa en prisvärd plotter till våren. För närvarande har jag ställt in mig på Eagle 642 som säljs i mellandagsrean för c:a 3.600 kr.

Min fråga till er som har varit med ett tag är; bör jag slå till nu, eller kan jag tryggt vänta till Allt för Sjön i mars? Brukar mässpriserna matcha reapriserna runt jul?

Det kan ju dyka upp några nyheter de närmaste månaderna, men mycket mer än 3.600 kr är jag i alla fall inte sugen på att betala för en plotter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljs den på mellandagsrean för det priset kan du nog räkna med att den kommer säljas för liknande pris (om det inte är så att det är frågan om slutförsäljning av en utgående produkt) vid mässan i vår. När det gäller elektronik så är det ju sällan så att priserna stiger, möjligen undantagetvid  extrema valutaförändringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Priset som är nu är förmodligen detsamma till våren. Men ett tips, köp en annan plotter! Köpte själv en Eagle 642 för två år sedan, ångrade ganska snart att jag inte lagt till några tusen för en Garmin eller Raymarine. Eaglen var ju billig (då cirka 5500 kr inkl sjökort) men jag tycker den är lite för enkel att ha (i en 25 fots motorbåt i alla fall) när det finns mkt bättre varianter för en blygsam merkostnad.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marcus, jag är nyfiken - vad saknade du på den, vad exakt var för enkelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marcus - det jag gillar hos Eagle 642 är att det är rätt bra upplösning på skärmen. Jag har provkört Garmin 420 och Lowrance HDS-5m. 420'n gillar jag inte för den lilla lågupplösta skärmen. HDS'en gillar jag, men den är för dyr. Som jag uppfattar skillnaderna mellan den och 642 är främst HDS'en snabbare samt stöder NMEA2000 och Platinumkort. Då resonerar jag så att Platinumkort och nätverk inte intresserar mig, och i min långsamma snipa kanske hastigheten inte är så viktig heller. Men jag har aldrig provkört Eagle i båten, och liksom Peter är jag nyfiken på vad den saknar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här... också nyfiken på vad som är för enkelt o saknas...? Jag har en 642a i min trollingbåt och tycker den funkar riktigt bra. Däremot är jag inte helt tillfreds med Navionicskorten. Jag har ju även en Maxi77-seglare med en Std Horizon CPF180 plotter i. Den använder C-Map, och jag har de ggr jag testkört den (nyinköpt) visat så gott som exakt rätt. 642an med Navionicskorten visar dock på de platser jag kollat av konstant fel. Tillexempel ligger jag enligt SH/C-map på min plats vid bryggan medan jag med 642/Navionics ligger långt upp på land... detta med samma position enl lat/long på de båda.

Detta fel uppstår alltid på 642an, och varierar alltså inte beroende på hur bra el dålig satellitmottagning jag har.

Jag vet ärligt talat inte vad det beror på, men eftersom jag får samma positionsuppgifter från de båda plottrarna så utgår jag från att det är Navionicskorten som felar...?

Men som sagt, plottern som sådan tycker jag är lättanvänd och har en bra upplösning. Hade det inte varit för att SH-plottern använder C-Map så hade jag köpt en 642 t Maxin också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...fast nu bläddrar jag i 2010-katalogen och upptäcker att Lowrance kommer med en helt ny lågprisplotter till våren, Elite-5m, som verkar passa mina behov perfekt. Inga Platinumkort, ingen NMEA2000. Mycket spännande att vänta och se var priset hamnar på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har fattat det som att Eagle 642 läggs ner o det kommer enklare modeller från Lowrance istället. Därav billigare nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag köper en plotter nu och den blir billigare till tex mässan??

Betalar du mellanskilnaden då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan väll knappast bli nån större mellanskilnad. en Eagel 642 plotter för 3600 käns redan rätt nedsatt. hittar du en billigare så kan du höra av dig så ska vi diskutera saken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Styrbjrn har en poäng - hur mycket billigare kan det bli?
En hundring eller två på sin höjd gissar jag, om det ens blir billigare.
Men - jag vill forfarande veta vad plottern saknar så jag slipper upptäcka det själv om jag skulle köpa en (...om jag bara nu hittar en båt att ha den i...).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, billigare har jag inte väntat mig att det skall bli. Frågan var om mässpriserna kan antas matcha reapriserna. För då betalar jag hellre 3,6 i mars än i januari, samtidigt som jag får en chans att se vad som kommer i nyhetsväg innan jag slår till. Det verkar råda konsensus om att mässpriserna inte väntas bli avsevärt högre. Jag är nöjd så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi avvaktar tills uppdateringarna kommer i vår. Har man tumme med sin skeppshandel kan man nog få mässpriser längre fram också. Tror inte uppdateringarna brukar komma förrän i maj eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man flyt på mässan så brukar de stora handlarna ha paket i sina montrar typ köp en VHF stationär så får du en bärbar på köpet. Köp GPSen här o nu på mässan så får du sjökorten på köpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om dom nu ska släppa en ny plotter så brukar det helt klart var smart att lägga till några hundringar och köpa den. risken är annars att du kommer sakna de nya finesser som den har.Kyss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag håller med under förutsättning att priset bara går upp med några hundralappar.. Men nu verkar det som om det rör sig om en budgetversion från Lowrance och jag har svårt att se att en budgetmodell blir så mycket bättre är 642an? Eagle är ju redan Lowrance i budgetversion.

Hårddrar man ditt resonemang så är det ju dessutom så att man ALDRIG kan köpa en modell i produktion pga av risken att man kommer att sakna eventuella finesser i nästa model... Nu var det väl dessutom så att TS tyckte smärtgränsen låg vid dom ca 3600:- som 642an betingar.

Personliugen saknar jag inget alls med Eagles 642Ci, bortsett från lite bättre precision. Men det tror jag som sagt mest beror på Navionicskorten. Vilket iofs inte gör saken bättre då Eagle/Lowrance endast använder just Navionics.. Fan vet. Men det var iaf enda anledningen till att jag valde bort Eagle/Lowrance när jag skulle köpa plotter till segelbåten. Körde ju dom båda parallellt ett par gånger och fick hela tiden samma 20-tal meters fel enligt Navionicskorten jfrt med SH-plotterns C-Map.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hårddrar man ditt resonemang så är det ju dessutom så att man ALDRIG kan köpa en modell i produktion pga av risken att man kommer att sakna eventuella finesser i nästa model... Nu var det väl dessutom så att TS tyckte smärtgränsen låg vid dom ca 3600:- som 642an betingar.

Nu hårddrog du det ordentligt! OM ett skifte är på G tycker jag helt klart att man kan vänta o se!!! Om smärtgränsen ligger vid 3600 är den annan pilsner som jag kan förstå. med elektronik är det så kära Killerboo att priserna sjunker snabbt. Det betyder att något du får betala 5000 för idag kanske kostar 3000 om en månad, därav kan nya plottrar vara billigare samt har fler smarta finesser än de gamla! Hängde du med?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte den uppfattningen alls att priser på plottrar sjunker närmare 50 % på ett par månader. Speciellt inte om det är populära modeller såsom typ Garmin 525-S för att ta en i mängden.  Att elprylar har en tendens att utvecklas i en rasande fart råder inget tvivel om men de marina navigationsinstrumenten har en jäkla tendens att hålla prisnivån uppe.

Enda gången jag upplever marina elprylar billigare än vanligt är när en modell utfasas för att lämna plats för den nya. Det är kanske det tillfället du menar styrbjörn...Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min gamla Garmin 5008 sjönk 7000kr på 6 månader hos Sea sea i jag tror det heter Segeltorp. garmins mindre modeller har också sjunkit rejält sen dom kom ut. Ok ett par månader var kanske o ta i, men säg 6-12 månader då. Detta är mina erfarenheter o dom sträcker sig tillbaks till familjen Hedenhös tid Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, givetvis är det så, det är jag den förste att hålla med om eftersom jag är teknikbög ändå ut i såväl fingerspetsar som andra spetsar ;)

Vad jag menade var att om man alltid ska invänta det senaste kan man aldrig handla något av rädsla för att nästa modell är bättre... Hänger DU med? ;)

Som du sa tidigare så lär det inte bli mkt billigare än 3600 penningar för en 642Ci, så varför vänta när den pengamässiga smärtgränsen redan är definierad? Jovisst, man kan vänta nästa modell.. o nästa osv, men det brukar ändå vara så att när de stora ändringarna kommer så är det en helt ny generation av plotters/TV-apparater/datorer osv, och då skiljer sig priset ganska markant ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft Eagle 642 i 2 säsonger hittills och är mycket nöjd med den. Samma upplösning som Garmin 525, men bättre pris. Långsammare processor, men fullt tillräckligt i min båt som gör 30 knop.

En egenskap retar mig väldigt. Som statistiknörd vill jag alltid veta hur långt jag har kört. Funktionen finns, men vid plötsligt strömavbrott så sparas inte värden. Och i en liten styrpulpetare är risken stor att man kommer åt huvudströmbrytaren när man flyttar grejer i en stuvfack eller att det kan bli glapp någonstans.

Försökte klaga hos Eagle, men får alltid goddag yxskaft svar från deras (indiska ?) helpdesk.

Det jag saknar är att kunna ansluta Eagle till PC:n och överföra informationen, typ track, rutter, waypoints, etc. För detta krävs Navplanner (1800 SEK) samt överföring sker via minneskort, inte direkt via kabel (som det funkade med garmin GPS12). En klar brist.

Sjökorten är en historia för sig, på mörkblått vatten kan mindre holmar och grynnor saknas.

En annan otrevlig egenskap är att man måste ha rätt upplösning på sjökorten, hände mig i somras på Hydrografikas område att sjökortet visade 2 meters djup, medan jag såg en klippa ovanför vattenytan. När jag satte större förstoring så såg jag även grynnan, men det verkar att den visar inte den viktigast informationen i fel skala. Vet ej om det är sjökortets fel eller plotterns.

Så, jag är nöjd med den, men sunt förnuft gäller och man skall titta även på annat inte bara plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också ine på att köpa en Plotter till sommaren. Jag ska helt klart vänta till mässan.  Man brukar kunna göra riktigt bra affärer där!

Dock har jag en fundering. Jag funderar på att köpa en maskin med plotter och ekolod o samma enhet. Finns det någon som har erfarenhet av dessa maskiner och vad tycker ni om dem. Är det värt att köpa en sådan eller ska jag behålla ekolodet som sitter i båten nu och köpa en lite dyrare plotter?

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att 5 tums skärm är för liten att ha ekolod och plotter i samma.

Jag kör med 5'' plotter och separat 5'' ekolod. Blir tyvärr dubbelt å mycket att bära, montera och demontera.

Men det går kanske att kombinera i en 5'' instrument i en långsammare båt, typ snipa eller segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mörkblått vatten i sjökortet är innanför 3-meterskurvan. Där är djupet 0-3 meter. Finns mig veterligen inga svenska sjökort som är så fullständiga att varje sten inom 3-meterskurvan är utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, men holmen jag tänker på i 1:a hand ligger på Järnafjärden, är ca 10-15 meter lång, ca 5 meter bred och ca 2 meter hög och finns på Sjöfartsverket sjökort samt C-map, saknas på Navionics.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisvärd!!? Köp/Titta på Garmin, mässpriser & framförallt, marknadsledande vad gäller utveckling. Är hur nöjd som helst, flera med mig också... Lycka till!!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller att Navionics är något under av tillförlitlighet. Jag dubbelkollar alltid med papperskort. På ett ställe i Tyskland hade man i navionicskorten vänt på gröna och röda prickar. På ett ställe i danmark stog det 6 meter över en sandbank i plottern men bara 1.8 meter i papperskorten, tur att jag kollade. Vi har upptäckt fler fel (på bara två månader), men det är de två som står ut mest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att Garmin skulle vara prisvärd är inte helt självklart för mig. 421 med ynklig skärm för samma peng som Eagle 642? Nej, tack. 525 för tusenlappen mer än utmärkta Lowrance HDS-5m? Icke. Jag gillar Garmin, men som sagt, prisvärd? Inte självklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stirra inte blint på specifikationen på plottern.

Även om Eagle 642:an har högre upplösning så upplevde jag skärmen sämre än hos tex Lowrance 5300 vid en direkt jämförelse (jag valde därför L5300)

Skärmen hos Lowrance 5300 upplever jag som skarpare, ljusstarkare, med bättre och klarare färger mm. Klart mer lättavläst helt enkelt. Föredrar också att ha en lika bred som hög skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...