Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Fred_Fyr

Trådlös styrningav ankarspel mm

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av den här sidan

simpellift

600 spänn för trådlös styrning känns ju helt ok till ankarspelet

Fredrik

post-11478-1394236198,256_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte handlat därifrån men det finns varken Org.nr eller ett vanligt tel nr endast mobil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det står ju en adress och att Det går även bra att hämta direkt från lager på Värmdö utanför Stockholm

Hämtar man direkt och betalar kontant kan man väl knappast bli lurad?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv funderat på samma fjärrkontroll. Det finns även liknande hos Elfa mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla

blir intressant ifall fler i samma vik har samma frekvens?

// Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

räckvidden brukar vara ganska begränsad under 10m kontrollerna är i regel låsta till varandra med en kod så att flera kontroller kan arbeta på samma frekvens

Senast ändrad av Jimsan | 06 januari 2010 | 23:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har provat den här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en likdan hos elnu till mitt ankarspel fungerar kanonbra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har denna fjärrkontroll sedan flera år! Funkar kanonbra! Ställde frågan till leverantören om vad som händer om flera båtar Nora varandra har samma system...kommer inte ihåg hur många olika koder det fanns men risken bedömde jag som obefintlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har detta billiga och väl fungerande radiostyrning på två båtar sedan flera år. Ibland har det hänt att ankarspelet startat "av sig själv" och då alltid när det ligger många båtar i närheten. Tolkar detta att det finns andra båtar som har samma system och med samma frekvens. Därför har jag numera alltid automatsäkringen till ankarspelet inaktivt när jag närmar mig exempelvis en gästhamn och inte skall använda ankarspelet.

Eftersom radiostyrningen ger en viss fördröjning, kör jag aldrig sista halvmetern till parkeringsläget för ankaret med den. Parkeringen pulsar jag därför in med den manuella knappen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder "billiga" (eBay) radiokontroller till andra saker, tex ville jag ha möjlighet att starta värmaren utan att kliva ur bingen och med radiokontroll slapp jag besvärlig kabeldragning. Använder likadan till garaget hemma och det ska bli en till däcksbelysningen också. Radiokontrollerna fungerar mycket bra, köper man de sk självlärande så har de ett väldigt stort antal koder, risken att störas av andra är minimal. Till mitt Anchorlift fick jag med en fjärr som även matar ut 20 m med tryck på rätt knapp. Men vilken knapp som är rätt lyckas jag ofta glömma så jag ska ersätt med en billig och ett tidrelä så att jag kan mata ut 10 m med ett knapptryck. Men jag vill gärna ha en smygfunktion, en kompis ska bygga en sådan men, ja, det är stor leveranstid. Så en enkel variant är ett relä och ett 6V (mc) batteri. Smygkörning är kanske 20 sek och strömmen (@12V) är max 20A. Det ger ca 0,1Ah. Troligen räcker ett LiPO batteri för R/C på 2,2Ah@8,4V mer än väl.

För att inte ankarspelet ska kunna köras av misstag så har ja gjort så att relä & radio matas från min vanliga elcentral men ankarspelet har ett eget batteri. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi installerade ankare med motor var fjärrkontrollen jättedyr och jag kollade då på Kjell & Co som hade ett sånt här. Finns tydligen forfarande kvar vilket var bra då jag tänkte mig en extra fjärrkontroll i reserv.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/moduler/velleman-vm130-p88012

500 spänn ett överkomligt pris. Dock fick jag rista in ett U och ett N på den lilla fjärrkontrollen som liknar den man har till bilens dörrar. Lätt att stoppa i fickan vilket kan vara illa när man lutar sig mot något och rasslar ut ankaret. Lätt att glömma att spärra kontaktorn. Hänt ett par ggr men det rasslar förfärligt av kättingen så det blir bara nån halvmeter som dras in eller ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Off ståpikk, men...................

Bohuslän 2012, uthavn:

En Bevaremigväl kommer inn för att lägga till i klöva.

Hoppiland-hen har 3 "elektroniker" hängande rundt halsen i senilsnor.'

"ancor away", skeppare.

Nu ringer telefonen.........eller va' de' fjärrkontrollen till autopiloten.....eller va' de'?

Vikken j*vla fjärr!?!?

Host!:

Vad önskar ni med ert båtliv egentligen? Modernt eller änkelt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...