Bjorns_snipa 94 Postad 5 Januari , 2010 Hej, jag funderar på att ändra lite på kylsystemet. Min motor är sötvattenkyld - men saltvatten passerar igenom tre värmeväxlare: - en som kyler motorns olja - en som kyler motorns kylvatten - en som kyler backslaget Min ide är att montera kölkylning, dvs. ett kopparrör ut i aktern i en slinga på skrovets utsida framåt och tillbaka och in igen i aktern. Saltvattnet får gå direkt till kröken och kyla avgaserna. Jag skulle kunna göra det enkelt för mig och bara koppla in kylslingan i stället för havet genom att fllytta på några slangar och montera ett expansionskärl. Man får då två sötvattenkylslingor. där den ena kyler den andra. Kan det fungera? Ett annat alternativ är att ta bort värmeväxlaren som kyler motorns kylvatten och låta samma vatten cirkulera genom motorn, oljekylarna och slingan. Får man problem med kylningen av oljan då innan termostaten öppnar? En ny pump får sedan ta vatten från det gamla intaget direkt till kröken. Inga problem här tror jag. har någon några kommenterer/råd? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 5 Januari , 2010 Jag röstar för att köra utan växlare. Har själv ett sånt system, fast med en liten yanmar, utan kylning på backslag och oljekyl. Funkar perfekt. Impellerpumpen pumpar sjövatten direkt till avgaskröken, medan en Johnsonpump (en sån magnetdriven) pumpar runt färskvattnet i slingan. Borde funka på lite större maskiner, bara man anpassar slingans längd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 6 Januari , 2010 Mycket intressant lösning. Har tyvärr inget att rekommendera. Men Jag undrar varför man löst kylningen på ett sånt kostigt sätt som man alltid gjort på båtmotorer (både inombordare och utombordare) Här borde någon verkligen tänka till och försöka skapa ett kylsystem som inte behöver vinterkonsrveras med glykol och allt jobba det innebär att vinterkonservera båtmotorn. Varför bygger man inte in sötvattenslingor i botten på båtarna? Borde bli ett väldigt underhållsfritt system om man använder rätt material utan behov av vinterkonservering. Tycker det alltid är smärtsamt och oro för att man gjort rätt inför varje vinter. Till och med när jag ber min marina görajobbet, ligger jag ibland sömnlös när det är -17 grader ute. Och funderar Hoppas nu det är redigt gjort Vad är problemet? Kan någon förklara varför kylningen har i princip sett likadan ut sedan första motorn sattes i en båt. Sorry för att jag lånade din tråd lite. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2010 Det är väl att man ändå ska ha upp vatten till kröken för att kyla avgasslangen som man ofta löser kylningen som man gör. Enkelt för den som bygger båten att montera in värmeväxlare. Den lilla komplikationen att släppa ut saltvattnet genom att lossa impellern varje höst och byta zinkanoden i värmeväxlaren är ju inte så besvärande. Men vissa båtar har kylningen med kylrör i vattnet har jag förstått. Lite mer påkostat kanske men lätt att lösa för den händige. Troligen lite större tillförlitlighet då motorn ju alltid kommer att ha kylning även om vattenintaget sätts igen. Det händer ju ibland framåt hösten när småmusslor växt till sig under sommaren. Gör en kylning som du funderar på. Jag är rätt säker på att du kommer att uppskatta den när den väl finns på plats. Lite glassigt varje höst och vår då andra slaskar med glykol och byter zinkanoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Januari , 2010 En nackdel med yttre kylslinga är väl att den är lite utsatt ifall man går på grund. Förberedd snabb nöd-omkoppling till råvatten-kylning kan nog vara bra, typ att flytta ett par lättåtkomliga slangar eller rentav bara vrida på en kran. Uppfattar yttre kylslinga som lite av en hemgjord billighets-lösning, så ifall du redan har de svindyra värmeväxlarna och allt fungerar, varför ändra? (3 st dyra zinkanoder årligen, för ca 400:-, kan ju iofs vara irriterande!?) Edit: Röret kan klämmas ihop vid grundstötning, tänker jag mig. Slits det däremot bort så är ju råvatten-kylning sas automatiskt införd. Hmm...kanske är nödkyl-lösningen helt enkelt klen infästning och brottanvisande gummislangar? Senast ändrad av Thomas-1 | 06 januari 2010 | 12:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2010 För segelbåt tror jag inte det är nån vidare bra lösning. Ska vara en långkölad isåfall. Vid upptagning t.ex så får ju inte röret komma i kläm så för en kortkölad blir det inte plats för så mycket rör. Dessutom har vi ju kappsegeljävulen som ska ha sitt. Inget som bromsar! Men för en motorbåt av långsamma slaget t.ex. Hur ser din båt ut Björn? Går det att gömma några meter rör så de inte är ivägen? Då ser jag nog det som en påkostad lösning snarare och en trevlig förbättring. Speciellt som du kanske gör det själv. Brukar alltid vara bättre för egot än köpelösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mida 0 Postad 6 Januari , 2010 Detta fungerar hur bra som helst.Denna lösning har använts på livbåtar ombord på fartyg i 25 års tid redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 9 Januari , 2010 Tack för intressanta svar. Jag har en snipa och kan 'gömma' slingan bredvid kölen. Jag hittade några bilder på slingor. Här är en som vänder längst bak. Jag tänkte göra tvärtom och ha svängen i fören. Nästa lilla fundering är att fästa den på skrovet. Jag vll inte skruva igenom, men har en ide som liknar den på bilden: På en rostfri platta svetsas en pinnskruv fast. Plattan fästs på skrovet på något sätt (kanske med flera korta skruvar som inte går igenom). Sedan ett vanligt rörfäste och en mutter. Kommentarer? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Januari , 2010 Välj samma material på plåten som rören och skruven förstås i samma. Syrafast eller koppar är väl egalt. Koppar ger möjligen mindre påväxt eller går bra att måla med koppar-antiväxtfärg. Sika under plåten kan kräva mindre skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Januari , 2010 Skulle valt kopparrör, gärna lite extra tjockväggiga ifall det går att välja. Har själv en omålad koppar-jordplåt här på västkusten, och beväxningen är sparsam. Näranog i paritet med bottenfärgen (Micron WQ). Borde därför funka utmärkt med omålat i östersjön, gissar jag. Koppar blir iofs snabbt ärggrön, men ärgen skyddar och ärgandet saktar ner. Får ändå helt sakta små gropar med åren, så tjockväggigt är inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 9 Januari , 2010 Hej. Har själv en båt med utvändiga kylrör. Ett utmärkt system, men det kan hända att man får göra rent rören någon gång mot slutet på sässången, dom skall dessutom inte målas för då kan motorn bli lite varm. Ofta hade båtar med sötvattenkylning just denna varianten förr, men dagen system ger nog en efektivare kyning. Mitt system är uppbygt med 2 membranpumpar, den ena pumpar in saltvatten i kröken för att kyla slangaran. Det är bara attt stänga bottenkranen innan motorn stängs av innan upptagningen och låta den gå tills det inte kommer mer vatten ur avgasröret, sen öppnar jag kranen till hälften när båten ligger på land. Den andra membranpumpen pumpar runt sötvattnet i den slingan. Dessa membranpumpar är mekansikt drivna av motorn. Det man bör tänka på med kylrören är väl att lägga dem så pass skyddat att de inte tar skada om man råkar stöta emot botten och att de inte skall vara i vägen när båten tas upp på land. Att ha ett reservsystem för havsvattenkylning känns inte aktuellt för min del, om jag går på grund så pass hårt att kylrören blir skadade så måste jag ändå ha hjälp att ta mig hem med den pga skador på botten. Och har bara ett rör gått av så har jag ju havsvattenkylningen den vägen. Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 11 Januari , 2010 När jag gjorde kölkylning på min förra bogserbåt så va formeln jag fick 1kvadratmeter kylyta/100 Hk. Jag använde mellanrummet som blev när plåt svetsades fast inv. på spanten i akterutrymmet för glykolvattnet. ingen värmeväxlare i motorn och torra avgaser upp till skorsten. den enda pump som cirkulerade vattnet var den som satt på motorblocket. (volvo penta tmd 47) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 12 Januari , 2010 Ni som har rörslinga på skrovets utsida. Hur är slingan fäst i båtbotten? /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 13 Januari , 2010 Mitt rör är fäst med en hållare med nylonbossningar mellan röret och hållaren. Hållaren sitter med en genomgående maskinskruv med mutter och bricka på insidan skrovet. Jag har en eksnipa som är byggd 63, kylrören är troligtvis orginal sedan båten byggdes. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 13 Januari , 2010 För att kölkylning skall fungera så får nog inte kylbehovet vara alltför stort. Med en mindre motor i en snipa fungerar det ju bevisligen fint, men en större motor behöver mer kyleffekt. Om man tittar in i en värmeväxlare så finns där väldigt många, tunna rör just för att få en stor kylande yta. Det handlar ju om att exponera det varma färskvattnet mot det kylande sjövattnet. Om man då använder rör under båtbotten så måste de nog bli väldigt långa för att kyla en starkare motor, och då får man garanterat problem med tryckfall. Kanske går att lösa med extra pumpar? Om det finns möjlighet att mäta upp den kylande arean i de tre existerande värmeväxlarna så bör man ju kunna få en aning om hur stor area de rör man drar under båten skall ha. Om den ena kylslingan skall kyla den andra så vill det nog till att den första har en hel del överkapacitet, eftersom man tar bort hela den kylande effekten från den andra (havsvattnet som är det kylande mediet kommer ju bara att kyla den ena värmeväxlaren/kylslingan). Att koppla samma slinga via både motor, termostat och oljekylare tror inte jag är några problem. Motorn kommer garanterat klara sig utan oljekylning till termostaten har öppnat, och säkert backslaget också. Intressant vore förstås också att veta vad anledningen till ombygget är! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 14 Januari , 2010 Hej, inlägget jag skrev igår försvann visst. Anledningen till att jag vill montera kölkyl? Ett intressant projekt, jag håller alltid på och bygger om och förändrar/förbättrar, ofta i onödan. Motorn har hittills alltid gått i sövatten och nu hamnar den utanför kusten. Dessutom han jag dåliga efarenheter från min förra båt där korrosionen tog en stor del av motorn. Jag har också erfarenheter av kölkylning i 'Narrowboats' på kanaler i England (något som kan rekommenderas). Se denna länk. För entumsrör räknar man med 1 dm per hk. Jag kommer att låta rören gå igenom skrovet ovanför vattenlinjen i aktern och det finns gott om plats för den längd som behövs även om jag använder trekvarttumsrör. Jag tänkte installera så enkelt som möjligt, dela direkt efter vattenintaget och före avgaskröken, koppla in slingan där och låta en separat pump pumpa sjövatten till kröken. Det jag funderar över är hur jag ska fästa rören på skrovets utsida utan att göra en massa hål. /Björn Senast ändrad av Bjorns_snipa | 17 januari 2010 | 12:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 23 Januari , 2010 Hej, Jag fick ett förslag på att 'remsa fast röret'. Har någon lite mer praktiska råd hur man kan göra det. Röret ska väl sitta en liten bit ifrån underlaget och behöver plats att röra sig några mm på längden. Dessutom behöver man någon form av skydd längst fram så att skräp inte fastnar på röränden när man kör. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 23 Januari , 2010 Skyddet längst fram kan bestå av en strömlinjeformad träbit som man sätter för om slingan. Glöm inte offeranod. Har själv najat fast en liten tacka emellan slingorna. Kan låta som lite fulmek, men så ser det ut på sniporna häromkring... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 9 April , 2011 Fungerar suveränt!!! Använd kopparrör så får du inte beväxtning som alger etc som minksar kyleffekten. Enkelt och om du mot förmodan vid max otur slår hål i röret vid grundstötning så fungerar havsvattnet istället så kylningen försvinner ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser