RockinRolle 0 Postad 5 Januari , 2010 Vad händer med motor, skrov, inredning, instrument etc.??? Buster är visserligen ganska stryktåliga, men ändå! Sen är det ju lite sorgligt att se,även om båten kanske klarar det... (Idag -15 grader, 30 cm tjock is) Mvh //Rockin' Senast ändrad av RockinRolle | 05 januari 2010 | 12:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RockinRolle 0 Postad 5 Januari , 2010 En bild till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 5 Januari , 2010 SKär i hjärtat att se en så fin båt misskötas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 5 Januari , 2010 Jag kan bara hålla med att det skär i hjärtat att se en sån fin motor sitta fastfryst i isen med vad allt det kan innebära. Bustern tål det säkert men motorns växelhus kan nogg lätt frysa sönder. Vart är bilden tagen? Ser nästan ut att vara i sunbyholm mälaren. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RockinRolle 0 Postad 5 Januari , 2010 Bilden är tagen av mig i södra Roslagen 2010-01-02. Vill inte skriva exakt var, för att inte röja ägaren... att en och annan mindre nogräknad person kanske blir sugen på att hämta motorn... //Rockin' Senast ändrad av RockinRolle | 05 januari 2010 | 14:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Januari , 2010 Tänkte just detsamma.. bara att plocka av och dra in. Men med tanke på att motorn inte står rätt ner, så kan det ju finnas vatten kvar i riggen så att den frostsprängs.. Båten klarar nog av isen, men motorn mår nog inte så där överdrivet bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 Januari , 2010 För båtens del är det inga problem, den trycks upp och lägger sig på isen efterhand som det fryser. Isesn kanter blir dessutom väldigt runda och fina, inte alls hårda och kantiga. Faran är väl om inte motorn är vinterkonserverad ordentligt, och det verkar väl som den kanske inte är det eftersom båten ligger i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Januari , 2010 Yamamoto250: ..det skär i hjärtat att se en sån fin motor sitta fastfryst i isen med vad allt det kan innebära. Antar att det är en Yamaha-motor.. kanske blir en Skramlaha-motor till våren..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 5 Januari , 2010 Ja det blir det nog. Tänk o köpa ett sånt ekipage utan att veta vad det har varit med om. Törs inte ens tänka tanken. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 5 Januari , 2010 Tycker det är ganska typiskt buster ägare att bara skita i båten när året är slut. har sett liknande fall förut där just Bustrar har varit inblandade. En sån båt SKA inte ligga i över vintern, risken att skrovet blir skrovligt är överhängande. Kan kanske vara sjukdom eller dylikt som gör att båten fortfarande ligger i spat. Gött mos /En som sett det mesta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Januari , 2010 Det där håller jag absolut inte med om. Jag har definitivt inte sett fler övergivna Busters än andra båtar och att en båt inte SKA ligga i vattnet över vintern för att skrovet kan bli skrovligt är faktiskt rena fantasierna. Som föregående skribent påpekade så trycks båten upp allterftersom det fryser. Jag har min båt i vattnet för första ggn någonsin, visserligen uppvärmd. Har man bara fixat det maskinella så klarar skrovet (båten) övervintringen galant. Givetvis ska man inte göra som det verkar ha gjorts i detta fallet och bara överge ekipaget. Men med täckning o tillsyn så mår inte båten sämre i vattnet än på land. En fundering dock: Jag gissar att träbåtar inte ingår i mitt ovanstående resonemang? Med tanke på fukt i träet som väl lätt kan spränga bordläggningen? Anledningen till att jag undrar är att det i hamnen där jag ligger även ligger en träseglare i 30-fotsklassen. En stor, bred och fin båt (med vad det verkar, en hel del renoveringsjobb gjort) jag beundrade i somras och nu mest oroar mig för.... Samma sak där, inget (iaf inte synligt) har gjorts för att skydda båten. Tillomed storen ligger kvar på bommen, utan kapell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Januari , 2010 Från mitt sovrumsfönster såg jag som liten när en mindre skuta sjönk under vintern. Ingen kul syn att se den dippa framåt och bakåt upprepade gånger innan den försvann och bara masten(eller masterna) stack upp över vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-thomas- 0 Postad 5 Januari , 2010 Nja, inte bara Buster ägare, vid havet några hundra meter från mej ligger en Finmaster WA av någe sort i liknande omständigheter.... Visst e de ju synd att se folk skita i sina båtar. Kanske kan försöka fixa en bild så kan vi gämnföra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 Januari , 2010 Du ska väl inte ifrågasätta en som kan och vet allt? Annars håller jag med dig i den andra tråden i snälla MG där du plockar poäng och i mina ögon iallafall stiger rejält i graderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 5 Januari , 2010 Lite billigare farkost Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 5 Januari , 2010 Känns som klassisk kapitalförstöring... Båten torde väl klara isen, får kanske några repor, men det är en lågoddsare att växelhuset frusit sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser