Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Malott

Nåt - smala springor

Rekommendera Poster

Har som nybliven träbåtsägare slukat information om nåtning men ser ett möjligt problem på vår båt. Vi behöver nåta om här och där eftersom man ser att nåten släppt. Vi tror oss ha förstått precis hur man gör och vad man skall använda, men vi har så himla smala springor mellan planken på vissa ställen. Hur gör man då? Vi får t.ex knappast ner någon tejp eller liknande att bottna med och vad 17 använder man för att pilla bort den gamla nåten med? Om man inte bottnar med tejp och liknande har jag förstått att nåten fastnar i botten och blir orörlig på ett sätt som inte är bra. Måttet är mellan 1 och 4 mm sisådär - väldigt olika överallt.

Alla tips och förslag är välkomna!

Malott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M;an använder t ex en fil som man vässar att pilla bort den gamla nåten med, sedan fräser man spåren till lika bredd och djup med en handöverfräs, lämpligen 5 millimeter, ju bedare dessdå bättre rörelseförmåga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min gamle öl-vapendragare som jobbade med marin innredning förr sa att dom körde med en cirkelsåg med dubbla klingor när dom körde ur, tror dock att detta kräver lite övning, om de hugger blir det lite varierande c/c mått ;), Själv gjorde jag som Peter skrev med en vässad stål bit med bra handtag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nåtskärarknivar till Fein Multimaster och Supercut maskiner. minsta är 4mm. Det finns även sågtrissorsom är fintandade som man med enkelhet kan göra snygga snittt med i teakribben.

Lycka till !

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nackdelen med sågtrissor är att de endast fungerar på raka nåtspår, och har man ett däck där ribben följer skrovets form fungerar inte det så bra. Och den där Fein-köret - förutom att verktygen till den är skitdyra så bev det inte riktigt rent i spåren så man bör fräsa efteråt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om samtliga tycker att man borde fräsa nya spår? Hm... Nu blidde det jobbigt Obestämd, men kanske det faktiskt är det bästa ändå. Spåren följer skrovet, så det är väldigt få ställen där det är rakt och bara att köra på - rena bangården. Får fundera på detta.

Tack för alla tips - tar gärna emot fler om någon kommer på något mer!

Malott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vidhåller att med sågtrissan så är det inga som hels problem att följa ribben även om de inte är rakt. Problemet uppstär om man använder den fronttandade listkapen. Vad du fått orenhet i sågspåren ifrån fattar jag inte alls. Givetvis så måste man suga bort det sågspån som uppstår, men det måste man ju även på en fräs.

/Zinderella

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

får ja fråga, varför ska du nåta om den då?

har du haft den i Sjön och prövat den? eller bara antar du att den inte håller tätt?

jag skulle inte göra nåt före jag har provat båten i sjön..den sväller ju grymt mycket..

min båt såg ganska bedrövlig ut när jag köpte den men efter nån månad var den helt tät...

*bara en fundering*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar rester av nåtmassan som sitter kvar på träet.
All nåtmassa måste ju bort om man vill få fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, vi har haft båten i sjön - vi tog över den i höstas och den har legat i hela säsongen - och den är fuktig på undersidan av skarndäck (heter det så?) runtom. Man ser att det kommit in vatten och man känner med handen under på sidorna och man känner under fördäck. När man tittar noga på nåten, så ser man på rätt många ställen att den släppt från sidorna här och där. Det är därför vi tänker försöka oss på att fixa till nåten på de ställena. Det är långt ifrån överallt, så ursprungsplanen var att inte nåta om hela däcket, utan att försöka fixa de ställen där nåten släppt.

Malott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...