Terrafobica 68 Postad 4 Januari , 2010 Något måste göras! Flera förslag: Ägaren till tråden kan moderera sin egen tråd, dvs plocka bort inägg som inte passar i den? Man skulle kunna ingorera medlemmar som ofta kackar så att de inte ens kan skriva i ens tråd? Ni ser, det här skulle ju bli både bra och dåligt, framförallt dåligt, men som det är nu så verkar vi ha gått tillbaka till hur det var för några år sedan med olika troll som bara vill forumet ont. Några få skribenter fyller foumet dagligdags med dynga och jag vet, jag borde inte bry mig, men det gör jag. Är det dags med moderatorer igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 5 Januari , 2010 Godmorgon Terrafobica. Det du nämner är i allra högsta grad intressant och i tiden så att säga. Forumstroll får vi tyvärr leva med, frågan är hur man stävjar dem. Att låta trådskaparen själv moderera i sin tråd är en vacker tanke i en felfri forumsvärld. Tyvärr lär det spåra ur just av den orsaken att trollen själva får styra hur de vill i sina egna trådar. Att ignorera medlemmar som spårar ur är nog det system som liknar MGs mest idag. Tyvärr återigen (ja jag vet att det tar tiiiid) så är denna plattform så omodern och tungrodd på så många sätt däri också de olika modalternativen. Jag vet att Stavhammar jobbar på en bättre variant men när den släpps har inte jag någon input om. Att gå in och peta i forumsinlägg är livsfarligt på detta forum, om man tar bort något så skriker massan Nu är det osammanhängande. Tar man inte bort något skriker massan, nu är det ostädat. Moment 22? Detta är ett fritt forum med vissa skyldigheter som användare enligt de regler som ADMIN sätter upp och de återfinns på forumets förstasida. Utefter det så kan/bör/ mod inte göra egna utsvävningar då det bara blir personligt moddat. Det har MG provat på förra svängen med mod då småpoliserna tyckte hej vilt. Summa summarum då att moddarna försvann och sedan var det fritt fram på forumet igen. Är då forumsreglerna för snälla eller för tajta? Är replimanderna för snälla eller för tuffa? Gör ADMIN rätt i forumsreglerna?Sug lite på dom frågorna och kom gärna förbi montern på båtmässan gbg/sthlm och diskutera där med. Det skulle jag uppskatta. Jag kan hålla med om att vissa dagar så är det riktigt tråkigt att starta MG med alla dåliga vibbar som då finns. Mig veterligen så är MG ett MKT fritt forum med riktigt hög toleranströskel. Det vore väldigt tråkigt om det måste skäras ner på denna yttrandefrihet. Som så många andra exempel så är det ett begränsat fåtal som förstör så in i .... för den stora massan som kan leva efter vett & etikett osv. Detta ämne kan man nog behandla en stund till här MEN Nu är morgonkaffet klart och skall åtnjutas i stilla tystnad. //Mod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 5 Januari , 2010 Som det känns så är det väl mig du menar? OM det nu är så är jag hemskt lessen att du tycker det är så jobbigt att du känner dig tvungen att gå ut i ett öppet brev. Men jag lovar att jag ska bättra mig o försöka hålla mig borta från trådar du är inblandad i, men om jag ser att du har uppenbarligen fel i det du skriver så måste jag rätta dig, Det är tyvär så jag av natur fungerar. Jag tycker forumet är bra, mellan varven behövs det komiska skitinlägg det hjälper till att slipa folks argumentationsteknik. Jag hoppas att alla även i fortsättningen är välkomna att föra fram sin åsik på mg vare sig den är rätt eller fel. Med vänliga hälsningar Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Januari , 2010 Tack för svaret moddis . Jodå, vi kommer att ses på mässan, säkert flera gånger. Många tankar finns och fler kommer säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Januari , 2010 OK, Styrbjrn. Jag tar chansen att replikera lite till ditt resonemng. Ta nu inte det här som ett påhopp och rapportera det första du gör, för vad jag tänker skriva är INTE menat i avseende att vara elak eller hoppa på dig utan bara för att visa varför vissa (åtminstone jag själv) tar dig som lite av en trollgubbe: 1) Du har i ett flertal inlägg påpekat att du är innehavare/ägare/drivande av en av Sveriges största marinor men vill inte tala om vilken, eller ens i vilken del av landet. Ok, fine men det leder oss till : 2) Du har (vilket du väl enligt din egenskapade tråd Styrbjrn ber om ursäkt själv insett) kommit med en hel del dumheter och -vad värre är- faktiskt rena felaktigheter som genomskådas av väldigt många, men långt ifrån alla. 3) Ok, om du som punkt 1 säger verkligen ÄR en av de större i branschen men inte vill göra gratis reklam för ditt företag så beror det väl på något...? Kanske på att du trollat och vet med dig att du inte uppfattas som seriös och därmed inte vill skada företaget? Eller annars är det väl kanske så att ditt företag är lika verkligt som att du känner The Ankas (vem bryr sig om dom egentligen.. men det blir lite mycket av allt om du förstår vad jag menar) eller för den delen alla dina båtar du har.. sora som små, segelbåtar som motorbåtar. Eller kanske den där du grundade Biltema? Ser du vart jag vill komma...? Det är inte alls så att jag betraktar det som omöjligt att du har 8 båtar, 3 bilar i prisklassen dyrare än genomsnittet, att du känner Biltemas grundare liksom du känner Ankorna. Det är väl inte helt omöjligt, men eftersom du i ett flertal viktiga o seriösa inlägg dunkar in Biltemas förträfflighet oavsett vad det är för pryl vi pratar om, att du vet allt om deras problem med popnit (ja, du nämnde något om detta men valde -kanske av okunnighet, kanske som ett förbiseende- att låta bli att nämna att rfr nit inte funkar så bra ihop m alu-detaljer. 4) Ja, allt detta ihop med ditt konstanta håll dig/er till Dösnack varje gång en tråd går lite OT. (Jo, jag håller med om att OT inte är kul i alla lägen, men det är ett nödvändigt måste i många fall. Oftast hittar man tillbaka till ämnet relativt fort utan en massa rapporter och polisiära påpekanden ändå.) så blir det sammantaget ganska lätt att uppfatta dig som oseriös. I sämsta fall uppfattas du som ett troll och i bästa fall som okunnig och osäker, men om det senare vore fallet så är det bäst för alla inblandade att du isf talar om att du TROR det är på det viset du skriver.. inte att du som alltid motiverar att det ÄR så, med livserfarenhet, eller kända bekanta o allt vad det är. Det slutar med att de inlägg du faktiskt vet vad du pratar/skriver om drunknar i den övriga trollsvängen och därmed viftas bort... Så vad jag menar är... tona ner besserwisservetallt-attityden kopplat med känner-allt-o-alla-men-vill-vara-anonym-tjafset och var lite ödmjuk OM du vill uppfattas som seriös. Så länge du insisterar på att du äger en av Sveriges största marinor, men inte vill nämna namnet på ett ganska stort forum för båtmänniskor kommer tyvärr inte jag att ta dig på allvar.. Inget ill ment, men... //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Januari , 2010 Och Terra... som du vet var jag en av moddarna back in the days... Personligen skulle jag inte ha några problem med att själv moderera igen eller bli modererad av andra medlemmar, för som du säger... nånting måste ju hända. De flesta forum har någon typ av moderering. MG har högt i tak vilket jag uppskattar, men ibland kan det bli för mycket. Jag klampar säkerligen själv över gränsen ibland, men det blir nog lätt så när man vet att det ska mycket till för att få en knäpp på pungen för vad man skrivit. En väg att gå, TROR JAG, vore att medlemmarna här själva valde vilka man skulle kunna tänka sig att se som moderatorer. På så sätt kan man iaf lägga sin röst på någon som man uppfattar som mer lämplig än någon annan..? Gärna då någon man känner har kunskap inom den biten av forumet som denne skulle kunna modda. EDIT: Som ett tillägg till sista stycket: Jag tror alltså detta skulle kunna funka, eftersom det troligen är lättare att få acceptans bland medlemmarna om forumen moddas av någon man respekterar tillräckligt mycket för att rösta på densamme Senast ändrad av KillerBoo | 05 januari 2010 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 5 Januari , 2010 Det ligger mycket i vad du säger killer. Men ytterligare lite funderingar: Går forumet att dela? Inte så att det ska vara två forum, men man skulle ju kunna tänka sig att många av oss inte skulle ha några problem med att visa nunan i pressbilden samt uppge upifter om oss själva till MG. Då skulle man kunna ha verifierade och icke verifierade medlemmar. Som verifierad medlem har jag den fördelen att själv kunna modda min tråd och kan dessutom själv ignorera någon från att skriva i mina trådar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 5 Januari , 2010 Jag har bara varit medlem sedan 2008 och även ifall det finns vissa skribenter som kommer med off topic inlägg så tycker jag att de är så få att de inte stör. Har man varit läsare av internet News grupper så känns alla som skriver i MG seriösa. Använder man sig av moderatorer så får man en ny debatt. Det bästa vore med att MG hade en övervakande uppgift och tog bort det som inte alls hörde hemma i ett visst forum. Styrbjrn kan vara rätt underhållande och har man följt forumet ett tag så ser man vilka inlägg som tillför något. Det gäller att ha lite högt i tak. /Micke W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 5 Januari , 2010 Om man vill ha ett forum som är uppdelat mellan de som vill vara anonyma och de som vill visa namn och nunan, hur skulle det fungera rent praktiskt? skulle övriga inte ens få läsa dessa trådar? Om man skulle välja moderatorer genom omröstning så skulle det lätt kunna bli icke önskvärda sådana, eftersom historiken visar att de som ej är helt seriösa har flera nick= flera röster, eller? är själv inte sen att ge en taskspark ibland, men visst är det lugnare nu än förut? dock tycker jag att dösnack har blivit helt dött senaste året, där var ju oftast kul förr i alla fall, visst det spårade ur ibland, men så länge det inte blir personangrepp så är det väl ingen större fara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 5 Januari , 2010 Det är riktigt kul att läsa era tankar och funderingar. All kritik är bra kritik om man skall kunna växa i sin uppgift (här menat forumet). Jag skall ta med lite tankar när jag träffar ADMIN nästa gång och även hoppas forumet får en effektivare enklare och mer positiv layout, funktion och användarvänlighet än vad som är idag. Di har ett grovt jobb framför sig med nya plattformen och vad jag förstått så är det över 40 000 användare som skall fungera i plattformen. Mao inte bara att byta. Jäkligt spännande skall det bli iaf. Hoppas forumet blir guld. Huruvida man gör i framtiden med mod och användare ligger i diskussionsbasis idag. LRF har säkert egna tankar osv där så det törs iaf inte jag spekulera i. Att se fler moddar vore bra och kul då det bitvis är mååånga timmar för att hänga med i forumet. Som det är idag så är forumet tungrott för er som användare, för ADMIN och Mod i sina roller och tyvärr får alla lida för det. Lite som att jobba med NMT-telefoner när alla vill ha GSM & 3G. Ja en dålig parallell men ni fattar innebörden. Att tygla trollen som så gärna hävdar sig i alla trådar de kan är eg ganska simpelt men bara ADMIN som kan styra dom idagsläget, inte Mod MEN hoppas det blir bättre i framtiden med nya formen. Har ni massa konstruktiv kritik osv osv så släpp fram dom här eller maila dom till mig så ska jag ta upp det med ADMIN snarast. Love 2 discuss this. Edit Fasen, här sitter man o karvar svar med pekfingret o e nöjd så hinner westis svara emellan.... Damn.. Vad gäller dösnack så är det nästan inget tak där alls sålänge tonen inte är utpekande elak påhoppande på individ och språket är någolunda vårdat. Mao mkt mkt högre tröskel där men det är ingen seriös del på så sätt som övriga forumet. Däremot kommer det moddas inlägg som är för mkt övertramp där med. Inget konstigt med det. Högre tröskel är det men den finns där. // Mod Senast ändrad av moderator | 05 januari 2010 | 22:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 5 Januari , 2010 Jag tar till mig av dina ord. /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Januari , 2010 Jo, givet är att valfusk säkert kommer att förekomma... men det känns ändå som om det vore en hyfsat rätt väg att gå OM man ska ha dedikerade moddar. Inte sagt ATT, men OM. Och då finns det säkerligen verktyg att tillgå för admin som om än inte omöjliggör men iaf åtminstone försvårar för någon med fler nick, och dels öppnar ögonen på admin inför denne/dem. Dessutom, hur många troll orkar lägga ner energin på att skapa tillräckligt många nick o lägga tillräcjligt många inlägg på forumet för att de ska bli trovärdiga vid en eventuell omröstning? Med föregående mod-försök i minnet kommer det ju inte att funka att MG bara tar nån i högen från intresseanmälningar. Då blir det som sagts tidigare rena upproret. Att kunna modda sina egna trådar är nog egentligen ingen dum idé. Problemet tycker jag är att det kommer att skapas trådar där de som är bannade från en tråd börjar med en massa dumsnack och moddar efter eget gottfinnande bland inläggen. Jag tror det blir rena anarkin, om man inte kan hitta ett bra sätt att göra detta på- Jag är medlem på ett pokerforum där samma idé kastats fram och dissekerats o massakrerats just pga av att trollen kan leka låda ostört i sina egna trådar och där stå oemotsagda... eftersom alla som opponerar sig blir moddade. Det där med att dela i verifierade resp icke verifierade tror jag faller, med samma motivation som Westis: Ska de ickeverifierade (som ändå är en majoritet) inte få läsa vissa trådar? Oavsett hur seriösa de är? Svårt ämne. Känsligt ämne. Svårt att se några större förändringar om inte modereringen ökar. Oavsett om det sker med särskilda moderatorer fr MG, eller via medlemsmoderatorer. modda egna trådar tror jag helt enkelt inte funkar av ovan nämnda anledningar. Men, liksom dig är jag öppen för förändringar. Förhoppningsvis genomtänkta sådana.. Förresten, bra initiativ att starta den här tråden. Den där med förslag t förbättringar osv läses ju inte särskilt ofta av MG, och ännu mer sällan ger några förslag resultat.. Här nappade dom iaf omgående m ett svar. Alltid nåt som nån sa när han såg en viss stad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 5 Januari , 2010 Kanon, That´ s all I ask. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Januari , 2010 Som jag förstår finns inte dösnack med när man klickar på forum utan man får klicka sig dit. Jag har varit med om liknande på annat forum med skitsnack trådar. Orsaken till att man gjorde så där var att vissa retade sig på innehållet i trådarna. Trådar de inte hade behövt läsa. Att gömma en del av forumet tror inte jag är att föredra. Förmodligen skulle märkliga inlägg i andra trådar minska om dösnack låg öppet med flera som skrev där. Sådana trådar kan vara roliga att följa. Kommer man in som ny medlem här och ställer en fråga är risken stor att man får fel svar. I värsta fall tror man på vad som skrivs även om det nu skulle vara fel. Jag har förståelse för att vissa kan vilja skämta men gör det då på rätt ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 Januari , 2010 Vad du menar med det tvådelade forumet som inte är tvådelat, om jag förstår dig rätt Terra, skulle väl kunna administreras så här: Jag skickar en vän-förfrågan till t ex Terra. Han accepterar eller avböjer, och om han accepterar kan jag komma åt en del med mer personliga bilder och texter etc han har, och han kan komma åt motsvarande på mitt konto. När det gäller att moderera egna trådar är jag mer tveksam. Tror mer på att man använder ANMÄL-knappen i så fall. Tänk annars hur det skulle se ut i t ex en Anemos- tråd, där inte bara hans inlägg är ändrade 17 gånger, utan även det som vi andra har skrivit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Januari , 2010 Peter_K skrev bl.a. Tänk annars hur det skulle se ut i t ex en Anemos- tråd, där inte bara hans inlägg är ändrade 17 gånger, utan även det som vi andra har skrivit. Haha hahaha hahahahaha, fan du Peter den raden gav mig ett underbart skratt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2010 Ja du Peter, mitt i prick. Men iggningfunktionen då? Jag iggar medlemmen pellejöns och därmed kan inte denne skriva i mina trådar och inte jag i vederbörandes, men det är klart, allt går att missbruka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2010 Men det är väldigt roligt att MG är på hugget i den här tråden, väldigt roligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 6 Januari , 2010 Äh, jag iggar en del personers inlägg genom att konsekvent skita i att läsa dem, behöver ingen specialfunktion på Gajden för det. Jag har ju också haft mina påhopp, men brukar antingen skita i dem eller bita tebax, det funkar för mig. Har jag torrt på fötterna med det jag skriver finns det ju liksom ingen anledning att hetsa upp sig, visar det sig att jag är ute och cyklar är det ju bara att backa och lära sig något nytt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 6 Januari , 2010 Önskar att jag hade dina nerver, får väl tygla mitt humör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 Januari , 2010 Eller så tar du en djup klunk Lord Kulvert (alternativt smuttar på en single malt), rycker på axlarna o skriver va du tycker om fanskapen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Januari , 2010 Hej och en god fortsättning! Det var en fröjd att läsa alla intellektuella och krevativa förslag samt analyser. Jag har väl i sak inte mer att tillägga än att det under årens lopp hänt och fortfarnade händer att personer inte gillar det man skriver antingen som inlägg eller svar. Det är väl så som någon redan konstaterat bara att skaka av sig skiten och ge katten i att komma med info till den eller de som det inte passar det man skriver/tycker/anser. Vi närmare eftertanke tror inte jag på att dela upp forumet i olika medlemskatergorier. Utan låt dösnack vara övertrycksventilen så löser säkert det mesta sig. Utan att ha närmare kunskap om datorer eller deras bakomvarande funktioner tycker jag det låter intressant ifall det går att sålla på nicknamnen skickade från samma dator?! För att på så sätt stävja onödigt tugg från samma person. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 7 Januari , 2010 Citat från Nitro Utan att ha närmare kunskap om datorer eller deras bakomvarande funktioner tycker jag det låter intressant ifall det går att sålla på nicknamnen skickade från samma dator?! För att på så sätt stävja onödigt tugg från samma person. mvh/Nitro Detta är ett förfarande som flera andra forum använder på både gott och ont. Man slipper liksom läsa trollets inlägg och spara sina egna nerver MEN o andra sidan så skriver faktist trollen ibland bra inlägg med matnyttigt i och dom kan man inte heller läsa. Som sagt både bra och dåligt. Får MG klagomål på en användare så tas handling direkt och krävs det så tas denne bort. Trolleriet uppghör. Trollet lovar på sin mammas hälsa att bättra sig och det är så synd osv osv. Kontot låses upp och funkar det då är alla glada. Funkar det inte ja back 2 square one. Flera nick, flera konton och flera IPadresser ger Stavhammar arbete tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benwhy 3 Postad 7 Januari , 2010 En väg att gå är om man måste verifiera sin identitet på något sätt för att kunna skriva i forumet. /Benny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 7 Januari , 2010 E-legitimation kanske? Jag ser inte detta som ett problem. Alla får sålla vad man vill läsa och inte. så är det i det verkliga livet så varför inte här? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 7 Januari , 2010 Jag har varit aktiv i liknande forum sedan början på 90-talet och måste säga att här på MG är nivån betydlig högre än på merparten av de forum som jag deltagit i. Min erfarenhet av begränsningar och för hårda moderatorer är att innehållet blir lidande och mindre matnyttigt än det var tidigare. Det skall vara enkelt, det skall vara lättillgängligt och det skall vara fritt. Så länge som MG håller den nivån som den gör i dag tycker jag att det är kanon. Nu har inte jag hängt med här på MG lika länge som många av er och har inte heller sett hur det såg ut i the good ol' days utan jämför bara med mina egna erfarenheter. Om nivån har sänkts här under åren som gått så tror jag att nivån runt om på nätet också har sänkts i samma takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Januari , 2010 Är nog inne på samma linje som Peter. Internetforum brukar ju vara ehm...lite ostyriga. Man får ha sin mentala filtrering påslagen och kunna rycka på axlarna. (Om man inte ska ha förhandsmoderering av alla inlägg innan publicering.) Tycker nog MG är tämligen OK och brukar kunna glida över de inlägg som drar iväg åt tokiga håll. De är tämligen liten procent och oftast är det en enstaka vild tråd som går överstyr och som man enkelt kan låta bli att läsa. Debattörer som stör brukar antingen lugna sig eller bara försvinna från forumet efter en tid. Fortfarande är det en övervägande majoritet inlägg som har seriös information/seriösa åsiker och en hyfsad ton i argumenten. Och charmen är att det inte behövs en massa elegitimation eller andra krångligheter. Bara skriva! Jag var admin på en UseNet news-server för många år sedan i början av 1990-talet. Redan då fanns problemet med s k flame wars och påhopp. Jag rotade fram en gammal FAQ från den tiden, se nedan. Just att kunna stå ut med saker som gör en förbannad är en bra egenskap när det gäller forum.... WORDS TO LIVE BY #1: USENET AS SOCIETY -------------------- Those who have never tried electronic communication may not be aware of what a social skill really is. One social skill that must be learned, is that other people have points of view that are not only different, but *threatening*, to your own. In turn, your opinions may be threatening to others. There is nothing wrong with this. Your beliefs need not be hidden behind a facade, as happens with face-to-face conversation. Not everybody in the world is a bosom buddy, but you can still have a meaningful conversation with them. The person who cannot do this lacks in social skills. -- Nick Szabo WORDS TO LIVE BY #2: USENET AS ANARCHY -------------------- Anarchy means having to put up with things that really piss you off. -- Unknown Read more: http://www.faqs.org/faqs/usenet/what-is/part1 Senast ändrad av Anders_St | 07 januari 2010 | 12:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 7 Januari , 2010 var går gränsen till att bli ett Troll? Vissa här tycker att jag är ett men jag tycker att dom är ett. vem skall bestämma vem som är ett troll? alla tycker ju olika och har olika bakgrund. då får vi börja lägga olika människors karaktärer i olika fack. låter lite som att man måste vara på ett vist sätt för att få vara med. detta har redan testats i andra sammanhang tex testade Hitler detta under andra världskriget med dåligt resultat. han ville skapa en Yber ras av bara renrasiga människor med bra prestanda. om man bara får ha ett login på ett ip nummer hur ska då alla som sitter på samma jobb under ett ip nummer göra för att göra inlägg då? eller om man är hemma hos en god vän och han redan är inloggad som sig på den datorn. Desutom har jag hört att det går att gömma ip nummret med en speciell tjänst på World wide webb. detta är bara någre funderingar som ploppar upp i mitt huvud. synd att inte vissa kan så ut med vissa trots att dom står ut med dom. En vis man sa en gång Tänk själv och det gör jag. Jag läser behandlar och sållar bort sånt som inte passar mig. Jag svarar bara på trådar som intresserar mig mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst moderator Postad 7 Januari , 2010 Citat från styrbjrn var går gränsen till att bli ett Troll? Vissa här tycker att jag är ett men jag tycker att dom är ett. Saxat från wikipedia som i mitt tycke har en bra förklaring. Ett internettroll, eller bara troll, är en användare som skriver artiklar eller debattinlägg på Internet (framför allt över Usenet och på internetforum) med huvudsyfte att reta upp övriga användare. De är mestadels ointresserade av fakta eller att föra en egentlig dialog, och ses ofta delta i ett otal diskussioner samtidigt, där de föder ilska, vanmakt och rent allmänt skadar sinnesstämningen hos övriga användare. Källa http://sv.wikipedia.org/wiki/Forumtroll Läs gärna hela artikeln där... //Mod Senast ändrad av moderator | 07 januari 2010 | 14:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Januari , 2010 Troll är väl hyfsat definierat? Jag skulle säga att ett Internet-Troll saknar intresse i faktadiskussionen utan är mest ute efter att reta upp en grupp användare på ett forum och tycker det är kul när folk blir arga. http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet_troll Och begreppet troll kan användas lite hastigt ibland när man bara helt enkelt har olika syn på vad som ska diskuteras och på vilken nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser