Gäst håkan k Postad 11 Augusti , 2004 Jag undrar om det är någon som bytt sin b20 mot b23 och om det är samma bultmönster mot svänghjulskåpan (struten),vissa påstår att det är samma kåpa till båda, är det någon som vet det här säkert mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 12 Augusti , 2004 B23 och B20 har nog samma bultmönster på svänghjulskåpan, MEN B17/19/21/23 och B200/230/204/234 motorer är 15º vinklade högeråt jämfört med B18/B20. Samma svänghjulskåpa går att använda, med den förutsättningen, att du använder separata gummidynor för upphängning av motorn och INTE bakgummidynan mellan drevskölden och svänghjulskåpan. Och det kan möjligen bli problem med att struten som drevets gummibälg kommer fast på vinklas också 15º, och därimed KAN den MÖJLIGEN kollidera med klaffen som 200 seriens drev har i dreveändan vid bälgens fastsättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Håkan Postad 13 Augusti , 2004 Jag har 100 drevet men det har väll också likadan kudde mot drevet,har även hört att det ska gå att rak ställa motorn samma som b20:n ,men att man då får byta sump och oljepump mot b20:ns,kan det stämma att det passar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 13 Augusti , 2004 Jo, det går att ställa snedmotorn rak, MEN det innebär som du sade byte av oljesump och pump, och därtill måste du modifiera cylinderlocket, för att få kamaxelns smörjning att löpa, avgasseriens och insugets vinklar måste du fixa till så att de blir raka, och en hel massa annat smått och gått. Och som socker på botten kan jag berätta, att 100 dreven inte tål mycket mer än en lite trimmad B20:a, en 2,3L motor med 140hk är nog mer än 100 drevet klarar av. Skaffa hellre en B23/B230 baserad marinmotor med 200 seriens drev, så slipper du lättare och säkrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst håkan Postad 19 Augusti , 2004 Har skaffat en B230A som jag ska stoppa i, den är på 112 hk så den lär väll motsvara AQ130:s hk, vad var det med kamaxelsmörjningen som behövde konverteras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 20 Augusti , 2004 Du måste få oljorna att hållas vid kamaxeln, om du faktist tänker sätta en B230A rak. Själv skulle jag inte börja med ett sånt projekt, för jag vet, att ett 100 drev inte håller mycket mer än B20:an kan ge ut utan större omformningar. Om du har motorn och drevet i en lätt båt, kan det hålla ihop, men att ha en B230A och 100B drev tillsammans i en 1500-2000kg båt håller nog inte. Och detta är inte enbart min åsikt, vet några som satt en 145hk (DIN) motor med 220Nm virdmoment på ett 100B drev, och det har gett upp inom kort. Det var alltså en B30 (AQ165) som sattes på ett 100B drev i en 1000kg båt. Det är ju vridmomentet som söndrar drevet, inte hästkrafterna. Ett 100 drev bör klara av ca. 190-200Nm vridmoment, och B230A ger redan ut 190Nm, så du är faktist i riskzonen. Jag hade en AQ130D (B20) och en AQ171A (B230) bredvid varandra, och konstaterade att struten på AQ171A:n var vinklad 15º i förhållande till AQ130:an, och gummidynans plats gäller samma. Det kan jag försäkra dig om, att B20 och B21/B23/B230 motorer INTE HAR SAMMA svänghjulskåpa med 200 seriens drev, för den är vinklad 15º. Det är ju inte min sak, om du med våld vill fästa en B230 på 100 drevet, men jag säger bara, att jag inte tror att de håller ihop. Så mycket svagare byggd är 100 drevets kona jämfört med 200 dreven, detta kan jag påstå, för jag har öppnat och renoverat drev av båda slagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catalina_20fot 0 Postad 13 Mars , 2007 Hej! det funkade fint med B20 - B230A konverteringen,Båten har nu gått 2 sesonger utan problem med drev eller så. toppfarten blev en halv knop högre än innan. grymt driftsäker motor. Mvh Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser