Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
Dejsa

Montera toalett

Rekommendera Poster

Hej!
Jag ska montera in en WC tank i båten före sjösättning och börjar planera mina inköp nu. Jag tror att jag har bestämt mig för en JABSCO toalett. Vad ska jag tänka på när det gäller tanken? Spelar det någon roll om tanken är av plast eller rostfritt? Spelar det någon roll vad det är för märke? Vad mer är värt att tänka på?
Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt expertisen är toatankar i plast bara skit. :-) Nej allvarligt så påstås det att innehållet i tanken reagerar med plasten på olyckliga sätt:

http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Pdf/Vi_Batagare_nr4_2007.pdf

Fixa en ordentlig avluftning så inte tanken dras ihop när du sugtömmer. Fixa koppling så du kan nödtömma i sjön och genom däcksbeslag.

Sök på hålltank coh septiktank här på MG. T ex tråden:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=77732&highlight=septiktank

Allmänt; satsa på ordentliga material och fuska inte, det hämnar sig med läckage och dålig lukt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För bästa resultat ska tanken vara gjord av syrafast, en rejäl inspektionslucka skall finnas. Var noga med genomföringar och kopplingar. Nyttja endast för endamålet avsedda produkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst är att ha självfall ut, alltså tanken en bit ovanför avloppsgenomföringen. Detta för att slippa ha en pumpp som brukar vara den svaga länken när det gäller att få läckage och dålig lukt. Satsa på en riktig gastät toa-slang, det är väldigt viktigt för att slippa toalukt i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten kommentar - jag monterade in en 100 l Vetustank av plast år 2000. Snart 10 år utan ett uns doft eller andra bekymmer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall montera tank i min båt under vintern. I dag har den bara utsläpp direkt ut i havet och det är ju när man ligger i naturhamnar som saknat toalett som man mest använder toalettet ombord. Behåller den gamla handpumpade toaletten ett tag till - det blir dyrt nog ändå. Var och köpte tank, riktiga slangar, ny botegenomföring och kulventil, luktfilter till luftaren och massa andra prylare.

Bara för att va tvärt emot Cia, skall jag placera tanken under durken i däckssalongen och ha en handpump för att nödtömma i havet. Cool

Förlåt Cia, det var inte så, Skäms men det passar bäst i min båt av flera olika anledningar. Huvudalternativet när det gäller tömning hoppas jag blir sugtömning. Det lär finnas en stattion i Kungshamn vid isverket på Guleskär. Jag har inte kollat.

Det finns ju en del oika sätt att montera. Börjar imorgon med att såga sönder tanken. Skall kapa bort ett litet hörn, för att den skall passa i det illtänkta utrymett. Vill ju ha så stor tank som möjligt och det fattades ett par cm.

Kan redovisa mitt monttage efterhand

Första bilden visar den tilltänkta tankplatsen.

tommy

post-945-1394236197,512_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen har en poäng med att montera tanken djupt, man kan nog få större volym då. I mitt fall gjorde jag också det valet, dels för att kunna använda en (billigare) standardtank av plast, dels för att få hyfsad volym. Vilket är nog så viktigt idag då förbud på tömning i havet och kraven på besök hos sugstationen väntar runt hörnet. Då funkar inga småtankar som räcker något dygn.

När der gäller Cias farhågor om lukt kan jag bara säga att jag inte har några problem. Tanken (Vetus plast) ligger under salongsdurken och pumpen (Plastimo membranlänspump) sitter bakom ryggstöden i dinetten. Man viker undan en dyna för att stoppa in pumphandtaget. Det tar ca 3-4 min av ivrigt pumpande att tömma en full tank. Lukt har vi inte märkt något av. Kör med dyr toaslang och i 'pumputrymmet' förvarar vi extra sängkläder och reservflytvästar. Så ev. lukt hade nog märkts.

Skall man ha tank med självtömning är det viktigt att in- och utlopp går i samma rör. Annars bildas det lätt ett 'lock' över tömningsröret i tankens botten och inget rinner ut. Så har det varit på en av mina båtar och det var ett litet helsicke att få tanken tömd. Fick ibland proppa avluftningen och pumpa upp ett övertryck med toalettpumpen tills det sa 'pofffwhooosssh'. Obehagligt...

Senast ändrad av Eilean | 05 januari 2010 | 09:42

Senast ändrad av Eilean | 05 januari 2010 | 09:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man ha tank med självtömning är det viktigt att in- och utlopp går i samma rör.

Ett mycket bra påpekande. Locket kan ju lätt bildas av bottensatsen när allt fast material lägger sig även över utloppsröret.

Är det samma rör blir det ju hela tiden omrört över hålet i botten när man pumpar in efter toabesöket så det är fritt utlopp när man släpper ut. Så ser det ut på vår toatank och den har aldrig strulat vid tömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade ut för det på min gamla L32:a som hade högt monterad tank med självtömning. Fast det var inte bara ett lock. Glömde att tömma tanken inför vinterupptaget. När vi var ute på första seglatsen nästa år var tanke full och kranen till avloppet gick inte att öppna. Det var fullt skit i hela slangen.

Har beskrivit händelsen i den här trådenforum.hamnen.se/skrov-daeck-in... target=_blank title=forum.hamnen.sehttp://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inredning-motor-och-e lektronik-segling/2570-septitank-pri nciper.html

Nu har jag sågat sönder min nya toatank så den går ner i hålet. Skall kapa till ett par rostfria plåtbitar som täcker hålen och sen får jag ragga upp nån som kan svetsa.

tommy

post-945-1394236197,8137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående ditt val av Jabsco så finns även ett märke som heter Lavac som är populärt bland långseglar som gillar det simpla. De ska tydligen aldrig krångla och kräva nästintill ingen service.

Det var en kille på forumet som installerade en sådan i sin maxi 77. Han har en blogg men kommer inte på vad heter för tillfället.

http://www.lavac.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två Lavac i min båt. Kan bara lovprisa dem efter att prövat de flesta andra märken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kapar tråden lite Oskyldig. Tror frågan kan vara av allmänt intresse.

Hur grov ska en avluftningsslang vara när man har sugtömning?

Jag har idag en plast-tank med 38mm till- och frånlopp samt en avluftningsslang med dimension som en vanlig trädgårdsslang. För ett par år sedan bytte jag de grova slangarna och i vinter tänkte jag att jag skulle installera för sugtömning och samtidigt byta avluftningsslangen som idag inte är diffusionstät.

Men är det någon idé att installera sugtömning om man inte kan ha en avluftningsslang grövre än en vanlig trädgårdsslang? Eller riskerar man att plasttanken sugs ihop och går sönder? Jag kan inte bygga om anslutningarna till plasttanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den färdiga tanken jag köpte var luftningen för 19 mm slang, varför jag också köpte 19 mm slang och ett odörfilter - slanganslutning 16 alt 19mm.

På min L32;a kommer jag inte ihåg hur grov luftarn va, men jag tror knappast att det var mer än 16 mm. Det fungerade utmärkt att suga.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som Christer och utför kapning nr 2, funderar på det här med sugtömning men har inte utrymme att sätta ett uttag till på tanken, räcker det med en T-koppling på utgående tömmningsslang och kan denna i så fall sitta efter pumpen? Funkar sugen genom pumpen? Har en handpump.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle passa mig för att ha samma slang för spolning och tömning för en tank som har självfall, dvs som sitter över toaletten och vattenlinjen. Detta för att då står hela trycket från den fulla tanken mot en enkel gummiläpptätning. Normalt går slang in i tankens överkant och slang ut i underkanten. Då har man bara innehållet i slangen som står mot gummiläpptätningen. Naturligtsvis kan man ha samma slang, men då skulle jag sätta en separat kulventil på inslangen strax efter toan. Nackdelen med separata slangar är naturligtsvis att det kan bli stopp i utloppet som beskrivits ovan, men det kan man lösa med det grekiska sättet, toapapper spolas inte ner utan har en separat plastpåse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån trådkapning var det väl egentligen inte då trådskaparen skrev: Vad mer är värt att tänka på? Tacksam för alla tips.

Tror nog att det är ok med infallsvinklar från alla håll, bara vi inte pratar för mycket skit.Skrikandes

När det gäller tömningslangen, har jag funderat en del och kommit fram till att jag skall göra såhär.

Efter en kort slangstump från tanken sätter jag ett T rör. Strax ovanför t-röret sätter jag en handpump varifrån ledningen går vidare genom bordläggningen via en kulvetil. Från T-röret i horsontalplan går ledningen vidare till suguttaget på däck. Min tanke är att om ledningen blir full av packade  fekalier, så att pumpen inte klarar av att suga går det att sugar rent med sugtömmingen.

Eller?

tommy

Senast ändrad av toaen | 05 januari 2010 | 20:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderad storlek på tanken har inte trådskaparen fått och det är något jag är intreserad av och det lär väl ligga inom frågan hoppas jag.

Min egen tank tycker jag känns liten, men jag vet inte hur stor den är men tror att den kan vara på 60 liter.

/Micke W

Senast ändrad av lizardking | 05 januari 2010 | 21:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du råkat ut för det, eller är det teorier?

Under de 7 år jag hade denna lösning skedde det aldrig att tanken rann tillbaka. Och då spolades papperet naturligtvis ner. Inga 'grekiska lösningar' ombord hos mig, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har aldrig råkat ut för det själv för jag har alltid haft toatankar där inloppet är skilt från utloppet. (det tror jag också är standard på färdiga köpetankar) Därimot har jag genom åren på mina 5st  Jabskotoaletter med backläppsventiler alltid råkat ut för att vätska som står i utloppsslangen helt eller delvis runnit tillbaka till toastolen. Då har alltid toatankarna suttit ovanför toan och det teoretiska i mitt tänk är att om jag har haft en slang in som ut, hade mer än det som stod i utslangen runnit ut, dvs i värsta fall hela tankinnehållet. Med en toatank i jämnhöjd med toastolen eller lägre, ser jag inga problem att ha en gemensam slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....Därimot har jag genom åren på mina 5st  Jabskotoaletter med backläppsventiler alltid råkat ut för att vätska som står i utloppsslangen helt eller delvis runnit tillbaka....

Det kanske säger mer om Jabscotoaletternas kvalitet än något annat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en toaöversvämning i båten. Tanken sitter högt och har kulventil och backventil i toan så det inte ska rinna tillbaks. Dock hade backventilens säte blivit lite sämre med åren och nån glömt att stänga kulventilen.

Man bör ju ha dubbel säkerhet så backventilens säte blev sedan justerat och den dubbla säkerheten återställd. Toan är av gammal engelsk kontruktion från början av förra seklet och över 30 år gammal. Ett exempel på att kineserna slagit oss som tillverkare är att man får 50 kinesiska toor för en engelsk. Bara packningssatsen kostar som 2 toaletter av kinesiskt märke, nej tillverkning menade jag. Märket (ditklistrat) är väl fortfarande från nåt västland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min montering är precis som Toaen skissade, bortsett från att jag har elpump strax under nivå med utloppet från tanken. En enkel t-koppling på utgående, åt vänster till sugen och till höger mot pump. Själva tronen över vattenlinjen, tank och pump under. Lite mer självfall på utloppet hade varit önskvärt men utrymmet räckte inte. Kan tillägga att det är en 11 år gammal plasttank som inte luktar mer än från luftningen.

Bilden är inte den bästa, men jag hoppas den duger.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg! Jag har läst dem alla, inkl. länken. Jag har nu köpt en rostfri tank och en manuell Jabsco toalett. Detta ska jag nu montera i min Flipper 700 och jag hoppas att det finns någon av er där ute som själva gjort detta på en likadan båt. Tanken monterade jag i helgen. Den sitter i stuvfacket direkt akter om toalettutrymmet och kommer att kunna tömmas via självfall (hoppas jag) eller utsugning.
Toaletten monterar jag på en 89 mm. hög förhöjning av durken som jag byggt. Mina frågor jag har rör nu hur jag enklast ska dra ALLA slangarna enklast och snyggast:

1. Det är svårt att mäta/se hur högt vattenlinjen går innifrån båten. Vet någon av er detta? Detta är ju viktigt med tanke på om jag behöver sätta en ventialtionsböj eller inte på inloppet för spolvattnet.

2. Jag har svårt att se att man kan montera någon hålltank någonstans i en Flipper 700 på att sådant sätt så att tankens högsta punkt alltid ligger under toaletten. Då, om jag förstått det rätt, så ska man montera en ventilationsböj på slangens högsta punkt för att förhindra att tankens innehåll inte sugs tillbaka till toaletten. De Flipper 700 jag tittat på med toalett monterad har inte sett ut att ha detta så min fråga är om detta verkligen är nödvändigt eller om man kan lösa det på något annat sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vad med nya Jabsco med låsning av pumpen. Den har det parats mycket om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man ha tur, men som information så kan jag nämna hur det har varit med min toainstallation.

Jag har tanken en bra bit ovanför både toalett och vattenlinje, och toainloppet sitter i botten på tanken. Mellan toa och tank finns ingenting mer än slang. Tidigare ägare har bytt locket i skarndäck (som nog var till för tömning men det hade inget rör ner till botten av tanken) till ett lock utan luftning. Med andra ord fanns ingen luftning alls ifrån tanken. Ni kan ju gissa vad som hände när man använt toletten ett par dagar, det var ett fruktansvärt övertryck i tanken. När detta väl upptäcktes så borrade jag ett hål i tömningslocket (som inte gick att få upp) och då kom flera bars övertryck ut och blåste håret på ända. Luktade inte smultron.

Trots att man med andra ord har pumpat tryck i tanken som sitter högt och toaletten är av fabrikat Jabsco så har inte en enda droppe runnit tillbaka i toaletten. Däremot har pumpen tagit stryk så till i år så blir det en ny Jabsco toalett med den nya låsningen.

//Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då hade nog jag passat på att flytta inlopsslangen från botten till toppen på tanken, samt sätta på en riktig luftning. Lite mer logiskt att fylla uppifrån och tömma från botten.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det mer logiskt, men också mycket mer komplicerat att lösa i praktiken. Eftersom det inte varit ett problem tidigare, trots övertrycket, så kommer jag att fortsätta ha inloppet i botten. Däremot monterar jag självklart en riktig luftning eftersom det nu kommer att gå att tömma från land.

Nu inser jag att det här är på gränsen till trådkapning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...