Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
volvobergman

Kavitationsplattans nivå? Kan någon mäta sin akterspegel?

Rekommendera Poster

http://hem.passagen.se/sportbat

Jga håller på med min renovering (se länk).

Jag har mätt och kommit fram till att kavitationsplattan kommer att hammna ca 2,5-3cm ovanför akterspegelns lägsta punkt. Är det bra eller dåligt?

Jag har hört att dne inte ska vara för långt ner men hur passa noga är det? spelar det någon roll på ett par cm?

Kan någon mäta hur hög akterspegeln är på en båt? En båt som har en långriggad motor. Exakt. Vore jätte snällt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det  kommer nog att gå utmärkt för dig. Du kanske får lite sämre grepp i girarna. Om du vill så kan du byta till en propeller med lite bättre grepp i. Good Luck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon mäta hur hög akterspegeln är på en båt? En båt som har en långriggad motor. Exakt. Vore jätte snällt!

Där lär du få en hel del olika svar.. då akterspeglarna är olika höga beroende på båtfabrikat och modell.. därav inställningsmöjligheten på själva motorn, där du kan höja och sänka ett par bulthål..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och mätte nu på en Yamarin 56HT och en Yamarin 59DC båda med lång rigg. 52cm var måttet. dessa båtar är orginal monterade ett eller två bulthål upp så lite marginal finns det uppåt.

2,5cm över botten är nog inga problem men har du en propeller som inte har så bra grepp så kan det tugga lite luft i svängarna och om du tiltar ut mycket.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var det inte en tråd om hur kavitationsplattan skulle vara i en tråd tidigare eller var det på fendern kanske?

Hur som helst så ska väl kavitationsplattan vara precis vid vattenytan när du har planat. Du får testköra den i sommar och se hur den ska sitta. Enligt wikipedia ska kavitationsplattan normalt ligga cirka 50 mm under båtens bottenlinje i aktern

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utombordsmotor#Riggl.C3.A4ngd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den monteringen kallar jag pensionärsmontering av motorn. Kavitationsplattan skall som lägst vara i nivå med båtens botten om man vill att motorn skall ge lite vattenmotstånd. helst vill man ha den högre en båtbotten men beroende på vilken propp som sitter på och hur båten ser ut så kan det vara olika hur mycket man kan hissa motorn. dock skall alldrig kavitationsplattan vara under båtens botten utan snarare någon eller i bästafall några cm över. Den monteringen du beskriver kanske gälde Sdrev eller nått annat. 5cm under det var det värsta jag hörtFörvånad

Senast ändrad av Yammamoto250 | 05 januari 2010 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man hur ett uppslagsverk som alla kan skriva i fungerar.. man kan aldrig lita på det.

Tur att de som vet, kan ändra vad som står där i alla fall..

Finns många trådar på detta forum om kavitationsplattans placering, och det är jäms med båtbottens kant eller något högre upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Kollade in länken och jag måste verkligen säga att jag är imponerad av ditt arbete! All heder åt dig som har ett sånt tålamod.

Mvh/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars så finns det ju motorlyftar att montera, både manuella och hydrauliska.  Då kan du hissa/sänka motorn efter önskemål.  Kolla på www.drev.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhoppningsvis så sitter s-drev längre ner än så... :)

Synd att jag inte hitta det foruminlägget som beskrev den här frågan så bra. Tydligen var jag tydligen dålig på att förklara. 5cm under ytan förmodade jag var när båten inte hade planat och precis över vattenytan när den har planat. Om den ligger i vattnet blir det ju onödigt vattenmotstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska sitta jäms med båtens botten eller helst lite över. Jag har monterat båtmotorer i hela mitt liv så jag vet vad jag talar om.

5cm under ytan när båten inte har planat kan ju omöjligt vara en regel då båtar går olika djupt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

motorlyft eller powerlift som det oftast kallas är en kanon grej. Jag har det på min båt och det gör att jag efter båten har planat ut kan jag höja motorn medans jag kör tills jag märker att propellern inte får grepp längre. det gör det möjligt att hissa motorn ända tills proppellerns centrum är i nivå med båtens botten och då snackar vi lite vattenmotstånd och i ockmed det högre fart. Nackdelen kan vara att på mindre båtar så blir det lite mycket extra vikt bak men oftast fungerar det utmärkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...