Styrbjrn 1 Postad 4 Januari , 2010 Tänkte att vi kan väl dra igång en namninsamling för att stödja arbetarna på Saab. Blir det tillräckligt många namn så skickar vi en länk till Bettan Maud. Jag börjar: Styrbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst KriK Postad 4 Januari , 2010 Japp!! Jag ställer upp, det är skit om GM lägger ner på grund av massa luddiga orsaker! Jag hade en 900 Aero i 5 år som jag körde problemfritt i 20.000mil. Fränaste bilen man kan ha faktiskt, skulle gärna vilja ha en igen någon gång. /KriK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 4 Januari , 2010 Men nånstans falerar det hos SAAB, folk väljer annat märke helt enkelt. Jag tycker också det är synd om arbetarna i Trollhättan men staten ska inte gå in och rädda märket SAAB - det är GM som äger SAAB inte staten. Skicka länk till GM istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 Januari , 2010 Jag tror nog det är nästintill omöjligt att rädda Saab. Tanken var mest att visa alla som antagligen går i vånda o väntar besked att det finns folk som lider med dem. Samtidigt är det väl aldrig fel att pusha lite på våra folkvalda ministrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 Januari , 2010 jag är kluven i frågan. Jag lägger mitt namn till insamlingen för att jag tycker synd om alla som jobbar där och alla underleverantörer men jag vill absolut inte att staten går in. Kan inte GM få folk att köpa bilarna med vinst så kan inte en regering få det att gå med vinst heller. man kan ju dra en paralell till alla andra företag som inte går med vinst som tvingas läggas ner. skall staten gå in där med? isåfall skall jag också börja bygga bilar. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Januari , 2010 Blev själv varslad idag som leverantör till Saab, men tycker inte att staten skall gå in under några som helst villkor. Saab måste skaffa en ägare som kan driva företaget efter liggande affärsplan och framförallt saluföra sina produkter, men tycker synd om alla som drabbas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 Januari , 2010 Beklagar. Hoppas du hittar ett nytt jobb snart /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 4 Januari , 2010 Inga problem då jag pemdlar till Trollhättan men bor i Göteborg, här är arbetsmarknaden bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 4 Januari , 2010 låter som det finns hopp i allafall. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 Januari , 2010 vilken firma jobbar du på. Jag ska ha ögona öppna efter ett nytt jobb till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 4 Januari , 2010 Det är sorgligt att GM inte lyckas få till något vid sina försäljningar då Ford har lyckats med Aston Martin, Jaguar, Land Rover och snart även Volvo. I slutet av videon nedan kan man göra sin röst hörd så att affären kanske blir mer uppmärksammad i USA och kan påverka GM. Nästan 100.000 har sett den redan. http://www.youtube.com/watch?v=B-jUir7ypPU Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Januari , 2010 Vilken firma jobbar du själv på? Kände att det var dags att lyfta tråden med tanke på dom senaste dagarnas händelsutveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Januari , 2010 Det är jättetråkigt för alla som drabbas och i dagens läga kan det hända vem som helst, oavsett var man arbetar. Men... Ett företag som under snart 70 år bara bara redovisat vinst några få gånger borde inte finnas i statlig ägo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 Anderssons båtvarv. Fogden var där häromdagen och klistrade lappar på allt Skämt o sido. Hur tror du det går med Saab? Jag har inget mot att dom ska fortsätta finnas men jag fattar inte varför många går in och anklagar en regering för att dom inte vill ta över det. Tycker därimot att GM kunde ge ett besked och sälja till nån som kan dra in lite nya stålar i bolaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Januari , 2010 Jag förstår inte vad du får statlig ägo ifrån? det kravet var väl länge sedan det var på tapeten, visst en och annan proletär finns det ju, men det är inget att bry sig om. annars håller jag med dig även om jag själv är drabbad, man kan inte tillverka produkter ingen vill köpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Januari , 2010 Summan som har nämts är bara en del av alla garantier som behövs från en köpare, du måste garantera en minimiroyalti för alla sålda bilar i nivå med affärsplanen och driften fram till lönsamhet om ett par år, och då räknar man med 2-300 miljoner i månaden. Du måste även garantera underleverantörern till de artiklar som måste köpas av GM en minimikvantitet varje år som ochså ligger i niva med ca:130.000 bilar per år. Tror själv att det är slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 Ja det låter som att det kan vara slutet. synd för att det är en bra produkt och det är många drabbade. samtidigt kan det ju vara rätt med tanke på att dom inte gör vinst särskilt ofta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 12 Januari , 2010 Synd att Saab läggs ner. Men jag förstår heller inte vad regerigen har med detta att göra? Sedan är det dags att vakna upp, det sägs upp folk från olika företag varje dag! Skall regeringen stöda dessa företag också som går dåligt? Kan någon förklara skillnaden? Jag har i ärlighetens namn inte förstått detta. Rättvist skall det väl ändå vara, det är ju våra gemensamma skattepengar som i så fall skall användas? Vad är skillnaden mellan en Saab anställd och en sjukvårdare som blir uppsagd Norrland. Edit: stavfel Mvh Kristian Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 12 januari 2010 | 21:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Januari , 2010 Visst är det en väldigt bra produkt, sen måste man vara kritisk mot GM också, dom har inte direkt skött företaget och salufört produkterna på ett bra sätt. Men saknas det kunder går det inte att fortsätta, ganska enkel matematik egentligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 12 Januari , 2010 kan även tänka mig att GMs amerikanska modeller har gjort en ganska stor förlust och skulle saab ha gjort nån krona i vinst så lär ju den gå till att fylla förluster i USA. Den marknaden är ju trots allt rätt stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 13 Januari , 2010 Trist om saab läggs ner....är ju ändå svensk bil historia. PÅ sätt och vis är jag för att staten ska gå in som delägare i saab. Hur som hälst komma det kosta en hel del pengar. Alla som blir arbetslösa samt ett gäng underleverantörer som går i konkurs ska ju alla ha typ a-kassa el socialbidrag el dyl..och då kostar alla bara pengar för staten och banker. Typ folk med hus och sånt som går i personlig KK pga arbetslöshet. Går staten in som delägare. En hel del jobb räddas företag och personer går ej i KK i lika stor utsträckning samt man får in skatte pengar av folk samt företag. Om man får Saab å rulla på å kanske gå -0 noll inom ett par år. så kan staten sälja sin del och där i genom få tillbaka en del pangar som lagts ut. Tror själv att de blir billigare för staten i slut ändan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 13 Januari , 2010 om en stor biljätte som GM inte kan få det att gå pluss minus noll hur ska då staten greja det? Med dina teorier skulle lika gärna staten kunna gå in och äga alla bolag som inte går runt. alla som jobbar på andra ställen en saab kan ju ochså gå i personlig kk när dom blir av med jobben och det är väll lika synd om dom. Jag skulle lätt kunna bygga hobbybilar som inte gick at sälja om staten gick in och finnansierade kalaset. Jag tror din teori liknar forna Ryssland där gick staten in och ägde det mästa av värde. är det så du vill ha det? att folk inte skall kunna skapa sig ett eget företag utan alla ska vara slavar under komunismens makt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 14 Januari , 2010 Saab är inget bilmärke jag kommer att sakna, dom har sett lika ut i 20 år, 9-3an var en ny modell men såg otroligt tråkig ut ren som ny, samma med 9-5. Och att bara ha framhjulsdrift är ingen höjdare det heller.. Utanför Sverige är Saab en udda bil som bara ett fåtal entusiaster gillar.. Synd för arbetarna dock.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 14 Januari , 2010 E väl lite skillnad på om du ska pula me bilar i garaget å 15000 anställda. För min del e de skitsamma vem som äger företaget jag jobbar på....blir inte rikare för de å slava för mina surt förvärvade slantar får jag ju göra ändå... om de så e en privat staten el ryssland som äger det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 14 Januari , 2010 Bra poäng Kristian, det är alltid en massa daltande med just industriarbetare. Att det sedan sagts upp tjänstemän i tid och minut märks knappast av. Jag verkar själv inom telekom och där är vi vana vid stålbad för att bolagen skall klara sina mål, dvs göra vinst och hänga med i utvecklingen. Här talar vi om rappa och stygga hugg utan några som helst förvarningar. Saab-anställda borde knappast bli chockerade över vad som händer, debatten kring deras framtid är knappast ett scoop och man har haft gott om tid att se om sitt hus och söka sig därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Januari , 2010 Nej, dom som är anställda är nog knappast chockerade, men att säga att dom haft tid att se om sina hus o söka sig därifrån är ändå lite magstarkt i mitt tycke.. Ta alla anställda inom själva företaget SAAB och lägg därtill alla de som jobbar på företag som lever på sina kontrakt som underleverantörer till SAAB så plockar det iväg till många berörda arbetare och tjänstemän. Som du visst tycker borde haft tid att se om sina hus? Hur många lediga jobb tror du det finns i en rimlig närhet? Alla kan inte flytta 100 mil för ett jobb, och även om alla kunde, så rör det sig om så extremt många som blir arbetslösa och när arbetsmarknadssituationen i Sverige ser ut som den gör, ja.... Var ska dom flytta? Alla de tiotusentals som berörs. Det är mycket som spelar in och jag håller med om att man haft tid att förbereda sig på nedläggning, det är sant. Men att förbereda sig mentalt är en sak, att göra det praktiskt är en helt annan grej och när arbetsmarknaden är såpass kall som den är så tycker jag det är grymt cyniskt att säga att man borde haft tid på sig att byta jobb... Jag är lite lite lite inne på Dominator´ s linje: Om staten går in som delägare kostar det visserligen en sjuhelsikes massa pengar men man får åtminstone tillbaka en del genom minskade utgifter i form av A-kassaersättningar, soc.bidrag, allmänt elände samt man får in en del skatteåterbäring i form av arbetsgivaravgifter från vissa av underleverantörerna och vanlig inkomstskatt från de räddade jobben. Samtidigt kan ju inte staten gå in och rädda varje företag som riskerar nerläggning. Det håller ju inte rent praktiskt och skickar i viss mån fel signaler till andra storföretag, men fallet SAAB är ju inte helt normalt om man säger så: Det rör sig om så extremt många berörda. Till skillnad från när staten håller bankerna under armarna skulle jag alltså inte gnälla alltför mycket om en del av skattepengarna gick till att rädda SAAB, liksom att jag förstår resonemanget om att INTE göra det.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 15 Januari , 2010 Jag gillar inte Saab, har aldrig gjort det, trots att vi ägt en för många år sedan. Dock åker jag svenskt men då inte Bröliggsgnägg. Detta till trots så måste jag medge att med en arbetsmarknad som vi har i Sverige, så är det en mindre katastrof om alla Saab-anställda och den personal hos underleverantörer som får gå, blir arbetslösa. Det handlar inte om någon sketen verkstad i Flen, utan en av Sveriges största arbetsplatser. Läste lite snabbt i ett tidigare inlägg om bankerna.. Om staten kan gå in och hjälpa bankerna finansiellt och då speciellt när de inte gjort ett dyft efter att det kommit ut att Bankcheferna fortsatt att plocka ut mångmiljonbonusar efter detta. Cheferna plockar alltså ut miljoner i bonusar med hjälp av skattepengar.. och staten gör inte någonting. Då tycker jag att de kan gå in och stötta Saab också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Januari , 2010 Trots att jag själv är drabbad då jag jobbar för Saab förstår jag inte resonamenget här riktigt om att saten skall gå in, det mest fundamentala problemet med saab är att dom säljer för lite bilar, alltså har dom ett produktprogram som väldigt få vill ha, vem skall köpa bilarna? det ploppar väl knappast upp fler kunder bara för att staten tar över ägaransvaret, skall dom gå in här med pengar, varför då inte rädda alla, på alla företag som är tvungna att säga upp folk? Då kommer man ju i en situation att det är bättre att säga upp folk för att bli av med kostnader än att ta fram produkter som är attraktiva, blir bara en ond cirkel. Det var inga som räddade ericsonanställda när det fick gå mycket mer folk därifrån än det kommer att få gå totalt om saab läggs ner, en kapitalstark ägare som kan göra produkten säljbar eller nerläggning, ingen statlig inblandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser