Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Snoilsky

kvalitet på nitar?

Rekommendera Poster

Ska renovera riggen till våren. Räcker biltemas rostfria nitar eller vad ska man välja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade jag aldrig tagit. Tänk om riggen rämnar och man får den i huvudet, allvarlig olycka. Jag hade kört på försvarets specialgjorda marin-nitar. Finns att beställa på fmv.se för 2500 kr styck. Sorry, jag kunde inte låta bli. Bortse från mitt inläggom det upplevs som stötande  :-)

Edit: Jag har använt de och det var inga problem.

Senast ändrad av pgh73 | 03 januari 2010 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Använd inte rostfria nitar då den oädlaste metallen korroderar, alltså aluminiumen. Du måste använda monellnitar som finns hos välsorterade båtbutiker (Benns Mast, Viking Yachting och liknande handlare) Dessutom så bör du isolera mellan nit och alu med plastfilm eller bricka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall använda monell nitar i en aluminium rigg ! Aldrig rostfri nit i alu riggen eftersom det kommer att bildas korrosion mellan den rostfria niten och masten. Lämpliga monell nitar hittar du hos tillbehörsaffärer annars har Benns Rigg sådana.

Men som sagt inga rostfria nitar i riggen.

/ Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monel nitar har jag blivit rekomenderad och använt utan poblem. Finns för hos välsorterade industributiker eller om du vill betala mera hos den båttillbehörsfirma.

Använd inte klena aluminium nitar, de håller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj inte nitar från kvalitema till din rigg. Kvalitema har haft lite strul med sina leverantörer just när det gäller nitar. Jag kommer lägga in info om när det är ok att köra på Kvalitemas nitar så fort jag bara vet. OBS i övrigt så är deras grejor kanon!

Senast ändrad av Styrbjrn | 04 januari 2010 | 13:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kvalitema har haft lite strul med sina återförsäljare just när det gäller nitar.

Styrbjörn,har inte julglöggen försvunnit ur kroppen än?Förvånad

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry. leverantörer ska det  va.

Även den bästa kan göra fel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikken tur jag har haft då. Dock inte använt de på utsatta platser på riggen. För övrigt fick jag också rådet at tanvända monelnitar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...