Jimsan 0 Postad 3 Januari , 2010 Vilken batterimätare har bäst funktioner? BMV600 BM1 Battmeter 3 eller Xantrex LinkLITE några synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 499 Postad 3 Januari , 2010 Jag kommer följa denna tråd med nyfikenhet. För ett tag sedan (i höstas?) var denna fråga uppe och då menade de flesta (som jag kommer ihåg det) att Battmeter 3 var bäst. Bäst funktioner och bäst nogrannhet. Jag var på väg att köpa den i Odelco's monter på mässan i höstas men tillfällig (nåja) kapitalbrist hindrade köpet. Sen dess har jag letat efter ställen som säljer den men bara hittat någon enstaka på postorder som dessutom ligger väldigt högt i pris. Går man efter listan på återförsäljare på Odelco's hemsida är det ganska många men det måste vara åratal sedan den uppdaterades. Så förslag på bra ställen att köpa bästa batterimätaren är också välkomna. edit: En hemsida som är så dåligt uppdaterad ser jag inte som ett bra tecken, hur ser ni det? Senast ändrad av ChristerN | 03 januari 2010 | 17:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 3 Januari , 2010 Odelco är av erfarenhet en mycket vettig batteri övervakare. Den ger information om ingående ström, kvarvarande och förbrukning. Skall man ha en övervakare så skall man i mina ögon ha en bra! Sjåälv har jag kört med multimeter.. Mätt spänningen i batterierna, funkar det oxå. Sen är det ju så att ju mer övervakningar man har desto mer nojjig blir man.. Till kommande säsong skall jag ha en batteriavskiljare och sedan strunta i resten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 3 Januari , 2010 Jag har lurat på det i några år nu utan att slå till men när SeaSea hade 25% rabatt på BM1 i december så slog jag till. För strax under 1500:- så tror jag den är tillräckligt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 3 Januari , 2010 BM1 ligger ju klart lägst i pris. ca1600:- annonseras de ut på blocket, men jag har inte koll på hur de olika produkterna beräknar batterikappasiteten. Har för mig att gammla batmeter (battman) bara räknade strömmen till och från batteriet. visserligen räcker det långt, men man har ju inte mer koll på batteristatusen än vad en multimeter ger. Finns lite varianter i USA (även i sverige givetvis) som använder formler för att beräkna statusen på batteribanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 3 Januari , 2010 BM1:an (NASA) är väl den enda som inte kommer från samma familj. BMV600, Battmeter 3 & Xantrex LinkPRO är troligen samma produkt i botten, bara olika namn (LinkLITE är väl en funktionsmässigt *bantad* modell), baserade på numera utgångna Xantrex Battery Monitor (XBM) http://www.xantrex.com/web/id/96/p/1/pt/7/product.asp,, XBM är vad jag har och är väldigt nöjd med dess prestanda/funktionalitet. Skrev lite svammel här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=268734 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 3 Januari , 2010 Vad tror ni om denna??? http://www.snellyvision.co.uk/store/power/power-management/sterling-power-management-panel-200a-shunt-pmp1/prod_68.html Eller den här? http://www.smartgauge.co.uk/products.html Eller Nasa Bm1 http://www.snellyvision.co.uk/store/Power/Power-Management/NASA-BM-1-Compact-Power-Meter/prod_255.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Januari , 2010 Det är omöjligt att svara på frågan - vem har jämfört och testat alla varianter på marknaden? Jag har dock egen erfarenhet av NASA BM-1 sedan tre år. Och betyget är; den gör sitt jobb utmärkt, ger en korrekt bild av verkligheten och jag saknar ingenting. Precis som alla produkter från NASA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 5 Januari , 2010 Mmm... jag själv har haft flera olika märken och visst finns skillnader. Men de är små anser jag. Vad all dessa gör är att mäta strömmen som går över en känd resistans, en brygga kan man säga, varefter man kommer ihåg hur mycket som förbrukas och räknar ut detta i procent av total tillgänglig kapacitet. Problemet är att dessa mätare inte vet exakt hur mycket kapacitet som finns tillgänglig... Man kan alltså bli lite lurad. Lite... för man relaterar nog omedvetet procentsatsen till hur mycket förbrukare jag har slagit på. Så det blir som en mätare på Hur mycket har jag gjort av med och när är detta ersatt ungefär? På en 5-10% sisådär... För den mätare som visar rätt på decimalen skulle jag vilja se i vitögat! Det finns dock en skillnad anser jag mellan olika märken. KOLLA noga hur shunten ser ut och vilken toppström den kan klara. De billigaste mätarna klara ca 100A om jag minns min egen research för några år sedan... de bästa och dyraste klarar 500A. DÄR ligger nog en del av prisskillnaden. Däremot den produkt som anges ovan, Smartgauge, mäter spänningen på batteriet samt har en intern och hemlig process programmerad för att visa kvarvarande kapacitet. Den funderar jag själv på... Men som sagt, förutom att du kollar vilket Amperetal som mätaren klarar att mäta på så anser jag att alla dessa uppräknade gör ett godkänt jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
beow 0 Postad 6 Januari , 2010 Håller med Funkis om att kapaciteten inte är mycket att lita på för någon batterimätare. Jag har en BM1 (som jag är mycket nöjd med btw), men använder den bara för att monitorera spänning och ström, varav strömmen är mest intressant i allmännhet, den visar ju tendensen på batteriförbrukningen och man kan snabbt se om man har något problem i sina elkretsar, med laddning etc. Vet inte om de andra men BM1 har en tydlig display och snygg bakgrundsbelysning och verkar vara bra kvalité. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 6 Januari , 2010 Läste i instruktionerna för någon av alla dessa mätare förra åretoch för att kallibrera den skulle batteribanken laddas upp och ur minst tio ggr under kontrolerade former. Detta för att batteridatan skulle stäma. Verkar ju seriöst, men jobbigt! Minns dock inte vilket fabrikat det var! Lutar åt en BM1 då jag egentligen mäst är intresserad av spänning och laddström! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser