Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
pgh73

Vilken flytväst?

Rekommendera Poster

Jag har kollat runt lite på nätet men får inte riktig klarhet i vilken modell som passar en simkunnig(>200 meter) 9-åring som kommer vara ute med båt ganska så ofta sen när våren kommer. Vi kommer vara ute och fiska i ht-båt och har egen segelbåt 8 meter som vi kommer vara ute med semestersegling. Dessutom kommer han också gå seglarskola till sommaren. Men vilken typ av flytväst är att rekommendera? Allt är ju en kompromiss av säkerhet och smidighet.

Vad tycker ni experter?

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglarväst. I den kan han simma om han ramlar i.

Skaffa inte en uppblåsbar för i jolle kommer han garanterat att kapsejsa nu och då.

Ta en rejäl med ögla för säkerhetssele så han kan kroka sig om ni får busväder i den egna båten.

En simkunnig 9 åring (och då menar jag en som lätt simmar 200 m) kan klara sig lika bra som en vuxen i vattnet och det är dessutom mindre risk att han får bommen i huvudet och trillar i medvetslös då det är längre till den och man ju i allmänhet inte skickar barn upp på fördäck för att fixa krånglande saker i oväder.

Är det några som borde ha flytväst är det väl vuxna som inte simmat mer än runt båten de sista 20 åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter vettigt i mina öron. Det är STOR skillnad på att simma x antal meter i bassängen jämfört med att simma i havet. Alla borde nog träna upp sin kondis  ;-) Räddningsvästar har ju bra flytkaft på bra ställen men är ju så ofantligt osmidiga.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med rekomendationen seglarväst. Köp inte de billigaste som är hårdare i flytmaterialet, satsa på en av känt märke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rekommedera räddningsväst. Som gammal seglarledare vet jag att det finns en risk att man kan få bommen i huvudet eller en kant vid kapsejning. Då är det bra om västen är självvändande samt har en skrikig färg som syns på avstånd.

På mitt läger har det aldrig varit frågan om några jättestora olyckor men små händer olyckor händer ibland.

Köp en självvändande räddningsväst för att ha i motorbåt som hon/han kan ha första lägret. Om det blir frågan om flera läger kan du köpa en seglarväst då det både finns ett säkert intresse och vana. Eftersom flytvästar blir blöta väldigt lätt vid kapsejsövningar och vattenkrig kan det vara bra med två. Sen finns det ju alltid det här med att man ska vara cool och vuxen, vilket oftast talar för att barnen vill ha seglarväst.

Om du också behöver en flytväst kan du ju köpa en räddningsväst också. Har sett det på föräldrar som vill vara bra förebilder. Dock så är ju en uppblåsbar lite skönare vid fiske :)

Mvh Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen ska man väl ha två västar.
En sjysst seglarväst för fint väder och en räddningsväst för fulväder.
Risken är annars att man sitter utan flytväst vid 27°C och 2 m/s om det bara finns en räddningsväst att tillgå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amen nu kan ni inte komma med fler divergerande inlägg Skrattande. Man har väl likadan typ av väst oavsett väder/temp. Flytvästmodell väljer man väl utifrån kunskapen/nivån på personen och inte primärt efter aktivitet när det gäller barn?! Hm, nu blev det genast mer komplicerat. Får se vad det blir.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ska man väl ha två bilar med, en för landsväg o en för motorväg. Två fruar, en till fest o en till vardag! Nä du satsa på en bra väst det räcker gott! Man kan inte gardera sig mot allt. Man märker mer o mer att detta är ett allt större förbrukningssamhälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom de flesta människor simmar sämre i vatten som håller 8°C än 22°C och det kan vara svårare att rädda någon om det blåser mer än när det är nära vindstilla och man därför kan ligga i längre kan det vara motiverat med en räddningsväst i svåra situationer. Samma räddningsväst lär ligga i garderoben om det är en varm sommardag, då är det bättre att ha en enklare och svalare väst än att vara helt utan.

Eller?

Ungefär som att ha sommar- och vinterdäck till bilen, eller vad säger du styrbjrn? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller väl att inte vara dumsnål.. för du är väl rädd om ditt barn?

När det gäller seglarvästar så har jag några sådana.. den senaste köpte jag på Claes Ohlsson och är en som är till för vattensport (vattenskidor, wakeboard..). Den har tre spännen över magen, som gör att den sitter mycket bättre om man skulle ramla i. De som inte har dessa har en tendens att åka upp mot halsen, vilket kan vara lite jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant, förvisso är väl dom dubbade vinterdäcken snart borta i den nedre halvan av landet. Siar om att om några år så kör vi alla på allrounddäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är jag rädd om mitt barn -> Korkad fråga ger korkat svar - jag håller mina barn inne för resten av deras liv. Så slipper jag fundera på flytväst, eller hur ;-)

För mig handlar denna fråga inte om pengar för en flytväst utan vilken modell som fungerar bäst. Jag tror ingen säger emot när jag tycker att en sån orange räddningsväst är lite osmidiga. Ur ren smidighet är seglarvästen att föredra.

Får se om det dimper ner fler bidrag i tråden.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har du aldrig kört på allrounddäck!
Fy fan, sladdriga på sommaren, snorhala på vintern.
Men det har egentligen inget med den här tråden att göra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inte att vara spydig eller dum på något sätt.. bara ge en tankeställare.

Tycker råden du fått ovan om en seglarväst för fint väder och en räddningsväst vid dåligt väder är alldeles utmärkta.. därav.. varför bara köpa en flytväst?

Vilken modell som fungerar bäst beror ju på vilket väderförhållande som råder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta dödsolyckorna i år har varit med dåligt dubbade vinterdäck eller odubbade.. fungerar jättebra när det blir is på vägarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, ingen fara. Jag tog inte det så allvarligt Skrattande Jag var först mer inne på att det är kunskapsnivån(eller vad man nu kan säga) på personen som styrde vilken typ av väst man skulle ta. Men det är ju skillnad på att hålla på i en optimist på sommaren än att stå och fiska i en ht-båt på vintern/tidig vår. Det blir nog iaf en seglarväst framåt sommaren.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska absolut ha grenband på sin seglarväst. En väst utan ögla för säkerhetslina och grenband går fetbort!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säger du det! Det är så att dubbdäck utan dubb är betydligt sämre än dom som är gjorda för att vara utan dubb. Stjälvklart är dåliga vinterdäck en trafikfara ( vem har sagt något annat? ).

Men för dom flesta i Sverige så är odubbat ett bättre alternativ, trots allt så brukar vi inte ha en sån här rejäl vinter. På Hornsgatan är det redan förbjudet och som det verkar så kommer det bli ett förbud i många städer framöver. Har kört många vintrar på slitna sommardäck men har då fått anpassa farten till rådande omständigheter. Bästa kombinationen är dubbfritt,4-hjulsdrift samt antisladd och antispinn.

Hur kan du styrka dina påståenden? Jag tror på det du skriver men på det här forat verkar folk överlag alltid vilja ha en källförteckning för allt man säger

Nu tjötar vi inte mer om det här! Tråden handlade om flytvästar. Vill du småprata så har jag en tråd på dösnack. Välkommen dit.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pgh:
Fast på vintern/tidiga våren är väl en flytoverall ett bra alternativ? En sådan antas fungera ungefär som en seglarväst men saknar livlinefäste. Kan alltså inte vända medvetslösa, men däremot tillåta vettigt simläge? (Har f.ö. nyligen debatterats i annan tråd.)

För resten, hur kommer det sig att alla dessa uppblåsbara västar tillåts breda ut sig utan kritik?

Stor punka-risk men ändå helt utan omedelbar kontrollmöjlighet(?), plus årligt inlämnande för kontroll/service, detta borde väl egentligen föranleda totalförbud.
Kanske bättre än inget, den kan ju faktiskt vara hel. Men annars i en verklig MOB-situation kan det nog bli stressigt med lagningslappar och solutions-torktider, föreställer jag mig....??

Däremot en traditionell seglarväst med grenband o livlinefäste, plus en smidig patronuppblåst krage. En sådan skulle väl opunkterad även kunna vända en medvetslös, tänker jag mig?? (Vatten-avkännande patronutlösare finns väl redan idag?)
Finns det sådana redan, eller är kanske idén olämplig på nåt sätt?
(Kan iofs inse att en sådan skulle bli direkt farlig ifall den sitter under en ytterjacka, stryper väl då effektivt, men men...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har två västar. en när jag förväntas hålla mig torr en självutlösande uppblåsbar. och en när jag förväntas bli blöt tex vid vattensport. typ seglarväst/vattenskidväst

/Daniel

Senast ändrad av Yammamoto250 | 04 januari 2010 | 17:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytoverall är tydligen ett riktigt dåligt alternativ som just fått säljförbud i Finland. Eftersom deras flytförmåga överskattades. De är tydligen varma och sköna, men vattenfylls fort, får lätt flytkraften på fel ställe och dränker bäraren istället.

Väst med grenband och bra lyftögla låter bäst.

Senast ändrad av Anders_St | 05 januari 2010 | 08:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min son är med i sjöscouterna och där kräver man räddningsväst eller seglarväst med grenband om de skall använda kanoter eller segeljollar.

Det har gjort att min fru och jag har skaffat grenband till våra upplåsbara seglarvästar.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska förenkla mitt svar :)

Köp en räddningsväst. Har sett massa barn både segla och fiska utan några problem med sådana.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle rekommendera en räddningsväst p.g.a. säkerheten. Att de är lite obekväma, det lär man sig att leva med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kombinationen med traditionell seglarväst/grenband/livlinefäste plus flytoverall vintertid, då?

Vad jag begriper så har välgjorda flytoveraller osänkbara flytvolymer(luftfyllt punkteringsäkert skumgummi) enbart vid överkroppens övre delar. Overallens våt-värmeisolering beror på strypt vattengenomströmning så att vattnet närmast kroppen hinner värmas, de har därför tätande muddar i armar och ben.

Luftvolymen mellan kropp och overall är relativt stor, så initialt kan därför dessa små osänkbara flytvolymer sakna tillräcklig effekt på kroppens flytläge i vattnet.

Ifall byxbenen bara är ett uns för vida, kan benen flyta upp och vattentrycket blåsa upp ytterligare, vilket väl gör flytläget ganska instabilt? Passformen, särskilt att det bör vara relativt trånga byxben, är nog därför mycket viktigt inledningsvis för att inte drunkna. Finnarnas förbud tyder på att detta inte beaktats, knappast på att välfungerande flytoveraller i sig är omöjliga, gissar jag.

Men en traditionell seglarväst över flytoverallen - om man nu ändå råkar äga en sådan och det är svinkallt - kan väl inte vara fel? I alla fall om den inte sitter tajt - utom i grenen - och därmed hindrar den initiala luftfördelningen under/över-kropp för mycket? Har seglarvästen dessutom inbyggd patron-luftkrage så menar jag att den kan ge visst skydd även vid medvetslöshet!??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Jolleseglare använder uteslutande torrdräkt/seglarväst. Flyt/säkerhetsoverall är nog lämpligast för de som arbetar på sjön enligt mitt sätt att se på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en flytväst som är gjord för jollesegling, dvs en väst som kort i modellen. Är smidigare och skönare för användaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Matrix: Jolleseglare använder uteslutande torrdräkt/seglarväst.

Du menar inte våtdräkt/seglarväst..? Det är i alla fall vad jag använder vid vattensporter..
Kan tänka mig att det blir rätt bökigt med torrdräkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina uppgifter om flytvästar kommer från senaste Praktiskt Båtägande. De har tydligen testat flytoveraller och kommit till samma slutsats som finnarna. Jag har personligen inte testat själv.

Måste lite generat erkänna att min egen flytväst oftast ligger undanstuvad eftersom jag är en väldigt bekväm båtmänniska och aldrig åker i busväder. Men jag är noga med att alla jag tar ombord har en flytväst utsedd, att den passar och är inställd och att de vet var den finns. Tanken är att det ska kommenderas flytväst på när jag bedömer att det är läge för det.

En annan populär säkerhetslek/övning speciellt för yngre är man överbord! - hämta fendern. :-)

Dvs att *alla* i båten som når upp till ratten och gasspaken vet hur, och har provat själv i praktiken att, få stopp på den från marschfart 22 knop. Sedan vända tillbaka och stanna bredvid (inte på) den islängda fendern och stänga av motorn. (Litar inte på att en stressad tonåring hittar neutralläget i en skarp situation med mig själv i vattnet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...