Flipperskeppare 40 Postad 3 Januari , 2010 Min båt har idag en stor dieseltank, en gammal galvad på ca 300 liter. Eftersom den sitter på ett utrymme som jag vill komma åt för att använda till stuv etc planerar jag att ersätta denna tank med två nya i rostfritt eller aluminium på ca 200 liter vardera. De nya tankarna planerar jag sätta på vardera sidan om motorn, vilket är möjligt eftersom båten tidigare haft två motorer och det därmed finns gott om utrymme. Hur bör jag koppla dessa två tankar? De båtar med dubbla tankar som jag sett har haft dessa helt separerade med dubbla påfyllningar, avluftning etc. Finns det något annat sätt som är lämpligt, exempelvis att koppla tankarna i serie med gemensam påfyllning, avluftning och bränsleledning till motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 3 Januari , 2010 Det är lite av en ingenjörskonst att få ett sådant system att fungera. Det är inte omöjligt. Jag skulle nog tro att det inte heller är svårt att montera och köpa delar. Det svåra är veta hur systemet ska se ut så. Finns många faktorer som kan göra att det blir problem. Tänk nu på att jag inte riktigt vet hur det ser ut så kanske det finns en väldigt enkel lösning. Har du till exempel möjlighet att göra så att det är självfall till motorn eller från en tank till den andra? NBmarine på forumet brukar vara duktig på sådana här saker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Januari , 2010 Betänk att du också har en returbränsleledning att ta med i ekvationen också. Det kan komma rätt stora mängder där. Jag har haft dubbla tankar på mina två sista båtar, en Nauticat och nu en Moody. I Nauticaten såg det ut så här: 2 x 300 l. Individuella påfyllningar och vattensamlande filter. Kran för val av tank till motorn, eller bägge i parallell, då jämnas även nivån ut. Returen delad till respektive tank. Men hade båten minsta krängning hamnade allt bränsle i den lägre tanken. Och i Moodyn har jag en huvudtank (400 l) och en mindre (150 l) på andra sidan. Märkligt nog har de indiviuduella påfyllningar, eftersom den mindre alltid rinner in i den större (via en kran som jag alltid har öppen) och motorn tar sitt bränsle från den stora via ett filter. Returbränslet går till den stora. Hur du än gör, se till att du har en möjlighet att enkelt och snabbt suga upp/tappa ur bottensatsen ut tankarna efter tankning. Gör du det regelbundet slipper du alla problem med vatten, bakterier och annat skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser