Phillle 0 Postad 2 Januari , 2010 Tjena! Jag har en sportbåt (Terhi/Finncamp 430s) med en 25 hk evinrude från 1985. Den går som en klocka men drar mkt soppa. Jag vill ha bättre drag i båten och har därför bestämt mig för en 40 elr 50 hk 2-taktare från 90-talet (max rekomenderad motorstyrka 45 hk). Budgeten är ca: 15-20 tusen och vill ha tips på vilken som är den bästa, dvs prestanda, bränsleförbrukning, kvalité. Har funderat på en evinrude 50 hk vro, men har hört att den drar mkt soppa.... Båten kmr användas mkt till wakeboard. Alla tips är välkommna! Tack /Phille Senast ändrad av Phillle | 02 januari 2010 | 15:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 2 Januari , 2010 Yamahas 40 och 50 hk är det som gäller om du frågar mig. 3cylindrar gör att dom går jämnare tystare och snabbare en tex evinrudes och jonsons som bara har 2cylindrar. dom är pålitliga som få andra motorer. Har haft en 40hk 91a och den bara gick och gick. desutom är dom lätta och har du tur kanske du kan få tag i en med powertrim. speciellt 50hk brukar kunna ha det som standard. /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 2 Januari , 2010 Låter schysst! Tack för info, har du koll på vad dom väger exakt? (40 o 50 hk yamaha) /Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 3 Januari , 2010 Själv har jag 40 hk Tohatsu 2 takt 3 cylindrar och är nöjd med den. Min är från 2006, men jag tror att den har inte ändrats så mycket sen 90 talet. Tohatsu anses hållbara, men går troligen att få till ett lägre pris än t.ex Yamaha. Med RYDS 480S drar den som lägst 0,55 l/dM med en person, vid wakeboardkörning med flera ombord upp till 0.80. Men det är samma motor som 50 hästare som den har suverän dragkraft. Jag har för mig att denna modell har sålts i Sverige alltid med el-start och PT&T villket är en fördel. Väger 87 kg (lång rigg, PT&T, el-start). Senast ändrad av jan_af_lisoe | 03 januari 2010 | 11:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 3 Januari , 2010 Tohatsun är också ett bra alternativ som är lik Yamahan men låt dig inte luras. det är skilnad i kvalite. /Styrbjrn Senast ändrad av Styrbjrn | 04 januari 2010 | 16:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 3 Januari , 2010 nej precis, blir nog en yamaha! Vill helst ha en 50 hk. Den gör ca 23 knop nu med 25 hästarn man borde få upp den en bit över 30 knop tycker man... Men hade du koll på vikten på yamaha 40 o 50 hästarna? eftersom max motorstyrkan är 45 hk så är det inte bra om motorn e för tung, 4-takatare e ju bara o glömma:P det är väl bättre med 2-takt också när man ska använda den till wakeboarding, tänkar på accen. /Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 3 Januari , 2010 en 40a utan powertrim skall väga nånstans runt 74kg om jag har googlat rätt. har du powertrim på den gissar jag att den kommer väga ca 20 kilo mer men det är bara en ren spekulation. /Styrbjörn Senast ändrad av Styrbjrn | 04 januari 2010 | 16:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 3 Januari , 2010 en 40 o en 50 väger lika mycket köp en 50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 3 Januari , 2010 Yes, får försöka hitta en yamaha 50 hästare då! Tack för alla tips och info:D /Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 6 Februari , 2010 Hej igen! Jag undrar vad standrad måttet för lång och kort rigg är, på yamaha 50 hk 2-takt. Nu har jag en 25 evinrude på akterspegeln vars rigg är 75 cm vilket jag tror är en kort rigg. NU ska jag hänga på en yamaha 50hk o vad jag sett finns dom nästan bara i långrigg. min akterspegel är 41 cm hög. Är mkt tacksam om någon kan svar apå detta! //Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Februari , 2010 15 resp 20 tum. 75 cm kort rigg stämmer inte, du har mätt fel. Mät mellan fästet och plattan. Du ska ha kort rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 6 Februari , 2010 Okej tack för snabbt svar! Men finns det ens kortriggade 50 hästare, det kan inte vara särskilt vanligt? //Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 6 Februari , 2010 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=329995 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 6 Februari , 2010 Är det någon som har erfarenhet av Tohatsus 50 hästare från 90-talet? Hur är dom jämfört med tex yamaha o evinrude? //Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Februari , 2010 Det är olika längder för olika tillverkare.. men de hamnar ungefär runt 40 cm för kortrigg och 50 cm för långrigg. Plus/minus en eller ett par cm.. Hur du mäter rigglängden visas i denna tråden..http://www.maringuiden.se/forum/;thread=185062 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 6 Februari , 2010 Tackar! visade sig att min var 40 cm! //Phille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Phillle 0 Postad 7 Februari , 2010 Ingen som har erfarenhet av Tohatsus 50 hästare från 90-tal? //Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser