Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Ringhede

Båtkörkortet den eviga frågan

Rekommendera Poster

Båtlörkortet har vi diskuterat till leda förut men är det någon här som har nuvarande status på hur det ligger till?

Alltså inte massa för och emot utan hur långt har man kommit?

Ska det införas och i vilken form och när?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till en bild

Så här ser det ut. Åtminstone om man får tro de som säljer kurser.

http://www.batskolan.se/batkort

(edit, länk till källa, ska det vara)

Senast ändrad av Ringhede | 02 januari 2010 | 08:13

post-4060-1394236195,3885_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har förstått så är det klubbat och klart. Alla som framför en båt över 10 meter som går över 16knop måste ta kortet. och redan till nästa sesång så behöver även dessa mäniskor hålla sig under 0,2 promille. Har du därimot en båt som är under 10 meter och går under 16knop så är det fritt fram att både supa och köra utan körkort.

har du sen en båt som gör över 30 knop då är det högfartsintyg som gäller och noll i promille.

/Styrbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan lugna er med att inget händer, och kommer inte att hända innan valet.

Förslaget har fått för mkt kritik, och det är en känslig fråga innan valet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, jag blev inte speciellt oroad av Styrbjrns -vad jag tror är- spekulationer.n Dom brukar inte vara särskilt väl överensstämmande med sanningen. Jag blev mest nyfiken eftersom jag inte hittat något som pekar på att FÖRSLAGET skulle gått igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt. Jag trodde ni skulle förstå att det var ironi. Läser man tidningarna så får dom ju en att tro att det redan i princip är klart. som allt annat man läser i tidningar. Kan referera till en bra tråd av Ringhede som beskriver detta fenomen bra. Tråden heter Tänk själv om jag inte minns fel.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, ironin i den senare delen av ditt inlägg fattade jag nog. Det var första delen som gick mig förbi. Det var väl dessutom som så att TS ju undrade om någon visste om något mer hänt.. som alltså inte är artiklar och/eller spekulationer

Senast ändrad av KillerBoo | 03 januari 2010 | 16:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo så är det. alltså att syftet med tråden var att få en mer saklig debatt om hur läget är med beslut om båtkörkort och fartvidunder som går lite fortare än en EU moppe, fast då på vattnetFlört.

Sökt en del på nätet både hos regering, riksdag, näringsdepartementet mm.

Det enda någåt så när aktuella som går att hitta är ett antal som ger utbildningar för förarbevis mm och de är redan igång och skor sig på lösa förhoppningar om ett båtkörkort.

Motsvarand spekulationer som bara det upprepas tillräckligt mycke så blir de till sanningar. Precis som ni uppmärksammat om min andra tråd Tänk själv Den handlar om massmedia och till stor del kvällspressen som satt i system att försöker få mer uppmärksamhet genom massa påhittade saker, iskyla, katastrofer som inte finns mm.

Precis som reporten på AB skrev i mailet till mig

Jag tycker att 10 minus för Skåne och 20 minus för Stockholm är väldig kyla.

Jösses

Tänk om han får till uppgift att skriva en artikel om alla båtar som kan göra 30-40 knop

Oj oj oj

Men åter till ämnet, någon som har hört något, läst något, om kommande beslut?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det mest aktuella och vederhäftiga jag sett hittills finns här.

Där finns bl a referens till näringsdepartementets promemoria Ds 2008:32 som beskriver förslaget. Dessutom finns en sammanfattning av remissvaren och en del löpande information. Bl a referens till samtal med en tjänsteman på näringsdepartementet i September 2009 som säger att propositionen sannoilt inte kommer bli skriven förrän tidigast 2010.

Särskilt remissvaren tycker jag är intressant läsning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...