Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Lkpg65

Yamaha 70 BETOL eller Yamaha 60 CETL eller?

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar över motorval till en Ryds campingbåt -83. Fått förslag av en båtfirma av bla en Yamaha 70 BETOL som är -06 men är ny i kartong men även tittat på Yamahas 60 CETL ny -09. Antar att gången på 4-taktaren är bättre och mindre bränsleförbrukning m.m. Yamahas 60 CETL är 20000:- dyrare. Någon som kan berätta något om dessa och vad ni skulle valt eller skall jag välja något annat?

Senast ändrad av Lkpg65 | 01 januari 2010 | 20:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft ryds camping men då jag letade båt för ett halvår sedan hade jag flipper 575 och just campingen som alternativ. Det jag upptäckte var att ganska många rekommenderade en motor på minst 80 hk. Det blev en flipper för mig med en äldre yamaha 80 hk tvi-taktare, som om något/några år kanske byts ut till en 4-taktare gärna då 80-90 hk. Alt handlar ju också om hur man ska använda den och hur stor plånka man har.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej om du skall ta fyrtaktarn så ta 2010 modell den har inbyggd startspärr om du väntar till februari så är det kampanj på den 10% på ca priset mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att ryds camping har ett halvplanande skrov och den går inge bra i sjön med för stor motor. en 80-100hk blir förstort. Jag hade en god vänn till mig som hade en 80hk yamaha 2takt och den blev vinglig i höga farter när den kom för högt i vattnet. Det finns olika modeller på Ryds camping och den äldre modellen skulle jag inte rekomendera att du satte på mer en 40-50hk på och den nyare klarar ca 60-70hk men mer bör du inte ha. vill du åka snabbare så bör du leta efter en båt med ett mer planande skrov. Till frågan så skulle jag ta 60hk 09 med tanke på att det är en modern motor med insprutning som går billigt och tyst och det är värt pengarna extra det kostar. specielt den dan du skall solja båten och den har högre andrahandsvärde med en fyrtaktare.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för inläggen. En  Yamaha 60 hk CETL är lockande och är det säkert den dag man vill sälja. Undrade över att vissa vurmar över de nya 2-taktarna som skall va så så vassa och så tysta och så bensinsnåla? Är de det? Eller är det 4 taktare som gäller? Gogglar vidare...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cetl har större växelhus har jag förmig gjord för tymgre båtar där toppfart inte är det intressanta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nya tvåtaktarna är tystare och snålare en dom gammla förutsatt att de har insprutning. det har inte den motorn du blev erbjuden att köpa.  dagens fyrtaktare går alltid tystare och drar mindre soppa endå. Därimot har 2taktaren ett litet försprång i rapphet och vikt. men det är bara små skillnader och fyrtaktaren närmar sig att bli lika lätt som 2takt. så ska du inte ut och tävla i toppfart och ax så är det fyrtakt som gäller enl min åsikt.

/Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för era inlägg. Det får bli en Yamaha  60 hk  4-taktare -10. Har läst inlägg om att större behövs men för hur jag brukar båten räcker nog 60 hk.  Vill jag åka åka riktigt fort är det nog bättre att välja en annan båt med ett annat skrov. Verkar i alla fall som om det är en bra motor.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...