Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
Micke9000

Limma markisolering med fogskum?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en liten fråga.

Håller just nu på att bygga en ny kylbox.

Mågon som vet om det går det att limma ihop delarna som är av 70mm markisolering med fogskum om man sätter allt i press?

Kommer delarna att sitta ihop eller finns det en risk med det?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde väl gå bra att limma med fogskum. Man kan också göra en boll av skummet, som man sedan drar av på hälften och gnider mot båda bitarna man ska limma ihop.

Använd inte bara för mycket fogskum, det expanderar ganska bra....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag platsbyggde en kylbox för några år sen. Limmade och fogade markisolering med fog skum. Det fungerade bra. Det är ju inte alltid så lätt att få helt perfekt passform mellan skivorna, men då fogskummet expanderar blr det ju tätt i alla fall. Överskottet är ju lätt att såga/skära bort när det härdar.

Bifogad bild visar när sista skivan satt på plats och det överkottet fogskum som blev.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren.

Hängde inte riktigt med här Man kan också göra en boll av skummet, som man sedan drar av på hälften och gnider mot båda bitarna man ska limma ihop. ?

Har hört talas om lätt fuktade ytor, får skummet bättre fäste då?

Mvh Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mest till limmande med fogskum. Då expanderar ju inte skummet mer, utan bara limmar ihop dem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall alltid blöta ytorna innan man skummar, står på burken, det fins även sättlim som funkar på cellplast, markiso. dock inte pl 400 fräter som fan. Minns dock inte vilket lim det va men det e rätt vanligt nuförtiden. (Har lagat mycket kantelement  i mina dagar och puttsat hål efter ventilations rör på detta sätt)

 

Gott nytt och trevlig fyverkeri kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till ovan:
PL 200 och PL 600 borde funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogskum är brandfarligt. Ha det inte i närheten av komponenter som kan slå gnistor eller kortslutas. Har under mina år som kapten på en av sjöräddningsällskapets båtar sett ett antal båtar brinna och kan garantera att det inte är en vacker syn. Vis av ålder så tycker inte jag att man som lekman ska bygga sina egna grejor om man inte är 100 på vad man håller på med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vis av ålder och erfarenhet har jag konstaterat att även en del, sk yrkesmän, inte skulle arbeta med det dom gör heller.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Vi har många kunder på varvet som kommer in och är förbannade över att dom lämnat in båter o motorer och betalat dyrt men inte fått den service dom blivit lovade trots att det varit riktiga auktoriserade yrkes män.

Vi skickar ut en enkät en gång om året och frågar våra kunder vad dom tycker om oss och sista tre åren har runt 85 procent av alla kundr vart super nöjda och ca 10 procent  normalt nöjda och ca 5 procent missnöjda. Vi jobbar hela tiden för att få fem procentaren att bli nöjd men jag tror det är många företag som skiter i dom för dom tjänar ju endå så mycket på dom andra.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det finns osäkerhet om vilka varianter av fogskum som löser upp frigolit eller ej, och du har god erfarenhet av en typ, kan det väl vara bra om du anger vilket du använde?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte det.

 

Köpte fogskummet på järnaffären i Kungshamn och det var den vanliga typen som de brukar sälja till tätning runt dörrar och fönster. Att det skulle kunna bli några problem, vilket jag heller aldrig har märkt att det blev, hade jag inte en tanke på.

 

Att därmot polyesterplasten löser upp den markfigolit som jag använde, fast kanske inte lika drastiskt som vanlig frigolit, märkte jag när jag råkade spilla ett par droppar plast på en skiva.

 

tommy

 

post-945-1394236196,2253_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det vara ett litet mellanrum mellan skivorna så fogskummet kan expandera?

Eller kan man fukta ytorna lite lätt, på med skum och sedan pressa ihop delarna och låta skummet expandera åt sidorna?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, jag kanske har missat något - men att limma med fogskum kan inte gå något vidare. En fog är en fog, ett lim är ett lim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå bra att limma med fogskum. Vid montering av dörrar och fönster i nya hus använder man allt mer fogskummet som enda bärande lim. Det borde inte vara något problem att använda fogskummet inne i båten.

Brandfaran är också ganska överdriven. Innan det har härdat brinner det lite väl hastigt men efteråt är det inte lika farligt, prova så får du se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, karmar monteras med skruv och tätas med drev, t ex fogskum - men jobbar du åt en större beställare får man oftast inte använda skum av miljöskäl. Försök att skumma fast en karm utan skruv, smäll sedan igen dörren 10 gånger och se om den sitter kvar på samma ställe i väggen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratas det om PL 200 &PL 600 ser jag.

Alltså. Jag har kanske 5mm glipa på något ställe, i övrigt ser jag inte större springor mellan mina skivor.

Har varit nere och provlimmat ett pa bitar med fogskum precis. Ska kika på hur det blev imorgon och hur väl det sitter ihop.

Om man nu skulle limma ihop allt med något av ovanstående lim, alltså PL 200, 600.

Räcker det då att lägga på rikligt så det fyller igen de små springor som finns och helt enkelt inte använda fogskum?.

Misstänker att det blir lite svårt att fogskumma en sådan liten glipa efter att man limmat?, jag kanske har fel.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogskum går bra att limma med, se bifogad bild.

 



Senast ändrad av Gaidin | 07 januari 2010 | 08:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uderbart att se!! hade en kille på jobbet som fyllde sina trökellådor på sin USA bil med fogskum av 2komp typ. Detta slutade med att hela ventilationssystemet skummfylldes = till skroten med denRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...