Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Yammamoto250

Nyheter från Yamaha

Rekommendera Poster

Yamaha släpper en ny motor F300 V6  Den väger 112kilo mindre en dagens F300 V8 vilket gör den lättare en min F250. Även en ny 250 Vmax fyrtaktare  kommer, och den verkar bygga på samma block som nya 300. Vmaxen har kortare rigg samt ett sportigare växelhus. den kallas SHO och jag gissar ett den kommer att leverera lite mer en 250hk.

Just när man börjar bli nöjd med det man har så dyker detta upp. hoppas den kommer till sverige snart. se länk.

 Mvh/Daniel

http://www.sportmarine.com/vmax_sho_f250.html



Senast ändrad av Yammamoto250 | 30 december 2009 | 17:25

post-10007246-1394236190,7493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vet inte men på skotrarna deras så står det för Super high output så jag gissar att det är samma här. efektivare växelhus med mindre motstånd i vattnet tex.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmmmmmmmmmm super high output mmmmmmmmmmmmmm



Senast ändrad av Yamma | 30 december 2009 | 17:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på tal om E-tec. Läste i en annan tråd om en kille som frågade om han skulle välja en murkla eller en e-tec, blev mäkta förvånad när han fick råden av dom flesta att satsa på e-tecen. Personligen skulle jag aldrig köpa en beggad båt med en e-tec bakpå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte jag heller. Spelar ingen roll hur bra dom blivit. skulle aldrig våga shansa. en mercury är och har altid varit en bra motor likaså yamaha efter ca 1985. dom tidigare var väll sådär.

nej i min värld finns det två utombordstillverkare som lyckats kombinera bra kvalitee med prestanda tysthet imige mm och det är Yamaha och Suzuki. Men det är vad jag tycker jag vet att det finns andra som tycker annat

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så konstigt? Vad har ni för erfarenhet eller kunskap om E-TEC?? Gissar ingen alls utan bara en del fördomar i allmänhet??

 



Senast ändrad av Mark77 | 30 december 2009 | 19:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stämmer bra det. Det är säkert bara fördommar och jag vet att det är bra motorer men skulle endå aldrig våga köpa en efter mina erfarenheter jag haft av Johnson och evinrude genom mitt liv.

Jag håller mig till det som har funkat bäst i mitt liv och det är helt solklart Yamaha och Suzuki.

Har full förståelse för att andra tycker annat. det är inga konstiheter med det.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.sportboat.se/eriks/VMAX_SHO_HotSheet.pdf

 

http://www.sportboat.se/eriks/Yamaha_Offshore_Hot Sheet.pdf

Mer info ang Yamahas nya motorer i dessa länkar.

Med dessa modeller tar Yamaha helt klart ett rejält steg frammåt i utväcklingen. frågan är om det finns nån annan tillvärkare i det segmentet som kan slå detta? lägg där till Yamahas pålitlighet och rykte andrahandsvärde mm så ser jag ingen andledning till att köpa nått annat

Mvh/Daniel



Senast ändrad av Yammamoto250 | 02 januari 2010 | 17:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt att dom glömde att jämföra med E-TECen i annat än cylindervolym?? E-TEC 300 väger nämligen mindre än Yamahas nya 300, 528 lbs mot deras 558lbs.. Och hur ofta skall Yamahan servas??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att det skiljer 13kilo är väll inget att skryta med. E-tecen är ju trots allt bara en simpel 2taktare som är uphottad med lite ny elektronik. inget unikt med detta. Kollar man stort på alla yamahas nya modeller så tar dom ett rejält kliv i rätt riktning DVS dom kombinerar den tysta fina gången och att den drar lite soppa som fyrtaktaren samtidigt som man får ner vikten till en tvåtaktares. med undantag för 300n då efter som den var 13kilo tyngre en den lättaste på marknaden Etec som är en 2takt. den skilnaden anser jag som marginell. tanka i 13 extra liter soppa bak i båten så får du samma effekt.

E-tec är säkert en bra motor men i min värld finns det inte att jag skall kliva tillbaka i utväcklingen och börja åka 2takt igen så då ser jag Yamahas nya som ett stort steg frammåt. för några år sen när fyrtaktarna vägde betydligt mer och tvåtaktarna upphottasdes med ny elektronik då höll ditt resonemang. idag gör det inte det längre. fyrtaktarna går billigare tystare är minst lika lätta man slipper 2 taktsoljan och rykandet mm mm.

Vill du sen åka runt med din E-tec utan att serva den bara för att det står i boken att du inte behöver så är det upp till dig. i min värld så finns inga underhålsfria grejer. det handlar bara om hur länge man vill att det ska hålla. Servar min motor en gång om året det kostar mig ca 500kr i olja och nån hundring i filter. inga pengar jämfört med hur mycket 2taktsolja jag skulle köra upp eftersom jag andvänder båten väldigt många timmar på en sesång.

Snackar vi tävlingsbåtar kan jag dock hålla med dig att 2takt kan vara ett alternatinv men till fritidsbåtar finns det inte i min värld.

/Daniel  



Senast ändrad av Yammamoto250 | 03 januari 2010 | 15:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...