Mainship 2 Postad 30 December , 2009 Jag bygger om inredningen i min båt. För att fortsätta måste jag ytbehandla plywood i dolda ej synliga utrymmen som t.ex. under kojerna och det kalla vädret förhindrar mej. Normalt lackar jag med Hempels uretanlack men den kan bara appliceras i temperaturer ner till 5 och det är nu betydligt kallare. Båten står ute. Jag har små värmefläktar men det är svårt att få temperaturen på träytan över 5 . Någon som har förslag. Den gamla inredningen tror jag var obehandlad på sina ställen men även om det är torrt i båten tycker jag inte om att lämna ytor obehandlade. En ide som jag har är att lacka med polyesterplast. Det är dolda utrymmen och kommer inte att vara synliga. Med polyester kan jag tillsätta rejält med härdare (5% kanske) och sedan rikta en värmefläkt direkt på ytan ett tag. Vad tror ni om detta. Kommer polyester ett ge något skydd för trät och kommer den att härda? Andra förslag? Tack, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 December , 2009 Var bor du? Vi hade 12 grader minus ute i går och 3000 W på i båten som är ganska stor (37 fot). Det blev i alla fall 10 grader på ytorna i salongen efter ett antal timmar. Har du ett mindre utrymme borde det gå ännu bättre att värma det. Har svårt att tro att du inte kan lacka, jag skulle inte tveka om att lacka i vår båt nu om värmen kan stå på ett tag efteråt. Betänk brandrisken bara. lämna inte båten när värmarna står på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2009 Att lacka med polyesterplast, dessutom med mycket härdare tycker jag inte verkar som höjdare. Hade nog i så fall valt att låta ytan va obehandlad. Skall gå ner till båten och lägga på isolering på fördäck och efter utsidan av skrovet på bogen. Skall börja limma isolering på skrovsidorna i förpiken. Även om jag har varmt inne i båten med hjälp av dieselvärmaren och elelement, så blir ju glasfiberlaminatet kallt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 248 Postad 30 December , 2009 Det viktigaste är att det är torrt ute när du lackar. Jag lackade båten en gång en februari när det var -11°C, den har aldrig varit så blank! Körde då med Le Tonkinois tror jag, men det brukar funka med alla enkomplacker. Man får en ruskig torktid bara, uppåt en vecka, och man måste akta sig för att andas på ytan, då blir den mjölkig. Vädret måste vara stabilt temperaturmässigt i några dagar och temperaturen får inte åka upp och ner, då kan det se ut hur som helst. Lack INTE med polyesterplast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 30 December , 2009 Tack för tipsen. Jag bor i Stockholm. På fredag blir det enligt SMHI endast enkelsiffrigt minus ute och då kan jag pröva med uretan lacken (1-komponent). Det är träytor på inredningen, dvs inte skrovsidor, så förhoppningsvis kan jag få upp temperaturen på träytorna till några plusgrader. Det är dolda ytor så finishen spelar ingen roll. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 248 Postad 30 December , 2009 Skulle råda dig att inte blåsa varmluft på ytorna. När du sedan stänger av fläkten kommer temperaturen att sjunka, då kan ytan bli simmig. Kör på bara ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2009 Då har jag fått på isoleringen på skrovsidorna. Det var inte helt enkelt att få till det som jag hade tänkt. Köpte 5 betongtäckningsmattor, men det behövdes egentligen bara 4. Varje matta bestod av tre delar 1x1,2 meter. På två klipte jag bort en sektion. Dessa bitar la jag uppe på däcket, med den 5 mattan överts. Större delen är täckt med mellan 10 och 15 cm isolering. Visserligen ihopdragen med spännband på vissa ställe. Men som sagt det viktigaste var mattan på skrovsidorna. Minst lika besvärligt som appliceringen av isoleringen, om inte värre, var att tanka av fotot från frugans nya kamera. Nedladdning av program och inte minst att förstå hur jag skulle få fotot som så småningom dök upp på skärmen att stanna i datorn och i den mapp där jag ville ha det. - Slipa ett antal kvadratmeter glasfiberlaminat är en barnlek i jämförelse. Isoleringen kanske inte blev så vackert, men jämfört med skepparn är det förståss en skönhetsupplevelse. Förhoppningsvis får jag upp temperaturen på glasfiberskrovet när jag skall limma fast isoleringen mm. En liten bieffekt blir väl att det kommer att gå åt något mindre med olja och el för att hålla värmen i båten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 30 December , 2009 Vackert var det inte men det lär väl fylla sin funktion. Lycka till för inatt blir det kallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 30 December , 2009 Klockrent! så vill jag med bo. synd att inte tjejen är lika sugen. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 December , 2009 Som det ser ut i båten just nu, skulle då jag inte ha lust att bo där. Glasfiberdamm och sågspån trotts damsugning mellan varje moment. Men det är gott och varmt. Får jag hållt på några vintrar blir det nog ganska skapligt, men då behöver jag ingen isolering på utsidan. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 31 December , 2009 Där känner man igen sig, fast just glasfiberdammet har lagt sig nu. Men det återuppstår i mars-april när genomföringar och annat ska till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 December , 2009 Damm har en speciell förmåga att sprida sig överallt. I förpiken är ju det kappiltet överstökat just för tillfället. Jag har nog glädjen att få slipa upp lite laminat om inte allt för lång tid. Man hade plastat fast en plyfaskiva som upplag för manluckan till vattentanken (som är en integraltank), men lämnat ändträt närmast luckan öppet. Plyfan hade ruttnat - konstigt va. Tyvärr var det få båtbyggare som byggde plastbåtar på 1970-talet. Att plyfa som ständigt står i närkontakt med vatten ruttnar, hade de nog ingen aning om. Första gången jag skulle fylla vattentanken fyllde jag på betydligt mer än vad det får plats i tanken. Det brukar ju komma vatten i luftningen när tanken är full, men det gjorde det aldrig. gjorde en provisorisk tätning som fungerade hela förra sommarn. Nu får jag såga och slipa upp och fixa nått mer permanent. Fick se att fiskekolode, som sitter i ,däckssalongent var på igår. Jag tyckte det var konstigt eftersom jag var helt säker på att huvudströmbrytaren var bruten. Det var damm somlagt sig i ett mönster över skärmen. För att återgå till trådens huvudämne. Det kommer att bli en del trä söm kommer att lackas i förpiken. Trotts att jag har varmt i båten, kommer jag nog att ta hem de bitar som skall lackas och göra det i Gillestugan. Där brukar jag lacka mina träbitar. Betydligt mindre med damm och plus 18 grader. Och så luktar det så gott i hela huset. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser