tompen105 0 Postad 29 December , 2009 Hej, Jag har original styrservo på min aq200/290. Servon fungerar, men ratten går trögt på vissa ställen, ex. en bit åt höger efter mittläge, sen blir det lättare igen längre åt höger. Felet är konstant och alltid likadant. Körde en annan båt med 271:a för några år sedan som var likadan, så det kan inte vara ett helt unikt problem. Någon som vet vad det kan vara och vad som går att göra åt det? Servoremmen tjuter inte, olja finns det. Tacksam för tips.. / T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yodan 0 Postad 30 December , 2009 Hej Jag skulle misstänka att du hittar felet i Styrgaffeln och dess lagring i skölden. Lossa hydralkolven från styrarmen och känn sedan på styrgaffeln alt styrarmen hur lätt eller trögt den går att vrida. Den skall vara lätt att vrida. Det är inte ovanligt att styrgaffeln börjar oxidera och som följda av detta gå trögt. Många slarvar med att vid den årliga motor och drevgenomgången smörja styrgaffeln eftersom smörjnippeln ofta sitter taskigt till. Mvh/Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Timara345 0 Postad 1 Januari , 2010 Hej T, Har du hydraulstyrning?? Låter som om du hade luft i systemet? Först komprimmeras luftbubblan ihop och först sen rör hydraulkolven (fast i drevskjölden) som även släpper vätskan från servon i cirkulation. Lufta styrsystemet enligt handboken så slipper du av med problemet. Häls., Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 2 Januari , 2010 Hej,har samma problem med mitt SX drev,finns väl inte ens nån smörjning,eller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yodan 0 Postad 2 Januari , 2010 Hej Hade ett 290 dpa drev tidigare och på dessa sitter en smörjnippel på styrarmens babordsida. Ägaren för mig hade inte smort styrgaffeln så den hade oxiderat så jag fick byta styrgaffel. Den satt rejält. Arbetet med att få loss styrgaffeln krävde 4 träkilar av ek och en handslägga samt värme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompen105 0 Postad 8 April , 2010 Hej, nix jag har inte hydralstyrning, det är vajer med servo så det kan inte vara det tyvärr. Jag ska kolla detta med smörjning, bussningar och glapp bak i skölden så snart det är dags att täcka av. Mvh/Tompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompen105 0 Postad 11 Juni , 2010 Hej, lösningen var en kombination av flera saker, som jag skrivit om i mina andra trådar oxå. Ny styrkabel (höljet var sprucket, ny bussning i skölden, och nya och ordentligt spända remmar (inte bara servoremmen utan även generatorremmen som i sin tur driver servoremmen) / Tompen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser