Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
calle81

Köpa beg båt. Vad tror ni om denna?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är grymt sugen på att köpa en båt att ha till sommaren och har kikat runt vad som finns i närheten av landstället. Hittade denna:

http://www.blocket.se/uppsala/Fjord_Alicraft__69_med_Johnson__82_24437042.htm?ca=10&w=1

Priset passar utmärkt men är det hål i huvudet att köpa en Johnson från 82 om man inte kan mecka?

Om någon vet något om båten vore jag mycket tacksam om ni kunde skriva något om era erfarenheter.

Mvh

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... Ja, om man inte kan meka, så vill jag nog hålla med om att det inte är fullt optimalt att satsa på en motor från 1982... Om man skall uttrycka det lite diplomatiskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Verkar vara ett bra pris med tanke på att kärran följer med. Jag skulle köra med motorn så länge det går och den inte bråkar. Så tänkte jag när jag köpte min begagnade Buster med gammal Johnson i sommras. Kanske kan man se det som att man får den gamla motor på köpet. I bästa fall så är den i bra skick och inte har gått så mycket. Så den håller ytterliggare i minst 10 år till. Lycka till med köpet, det borde vara ett säkert köp och att du kan sälja den för samma pris om du inte skulle trivas med båten.

Många på forumet är negativa till Johnson men det finns också en del som tycker den är ok. Det är bättre pris på reservdelar och att det är bra materialkvalite på alu.godset.

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

För det priset får du ingen båt med ny motor. Om motorn är ifrån -82 eller -92 spelar nog inte så stor roll, mekarmässigt. Var noga med att provköra den och kör den tills den blir riktigt varm, stoppa och starta den igen, kör på tomgång en längre stund etc.

Mvh

Senast ändrad av Knoparn | 29 december 2009 | 09:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med folk om att det verkar vara ett bra pris. Motorer är ju dock lite jobbiga, har du tur håller den länge har du otur kan den vara kass direkt. Försök hitta någon som kan meka lite med den i närheten. Någon kompis eller granne, finns alltid snällt folk!

Senast ändrad av simonsson1337 | 29 december 2009 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pruta till 20000 motorn är gamal men ser den väl vårdad ut. Och båten i övrig ser bra ut så borde den hålla ett tag till. Är allt pedantsköt så lär man ju inte missköt motorn.

men det är gammalt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...