Marrexxx 66 Postad 27 December , 2009 Kanske är det fler än jag som har en gammal spis (B20 i mitt fall) och funderat över om man ska ha mineral eller syntet olja i den. Många har åsikter men det är svårt att få fram fakta, Jag fann denna artikel som i varje fall får mig att byta till syntet nästa gång det är dax för ny olja http://www.cadillacclub.se/service/olja.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andtom 2 Postad 27 December , 2009 Intressant artikel. Själv har jag märkt av ett lägre oljetryck med syntet och det bekräftades i artikeln: Varför får jag lägre utslag på oljetrycksmätaren när jag använder syntetolja? Svar:Syntetoljans låga friktionstal kan ibland göra att den inte ger samma strömningsmotstånd i oljepumpen, vilket i sin tur kan ge ett lägre utslag på oljetrycksmätaren. I allmänhet påverkar detta inte smörjningen. Jag blir lite orolig för det där I allmänhet. Jag känner mig nog tryggare med min vana att använda halvsyntet för mina 20-30 timmars motorgång per säsong. Blir inte mycket slitage på det. Och oljebytet kostar minst 500:- mindre (11 liter i ad40). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser