Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
volvobergman

En sista gång: Vikten i fören eller aktern? Hjälp! Debatt!

Rekommendera Poster

Jag har fått så många olika svar på denna fråga. Min sportbåt är under ombyggnad. Det hela handlar om en 40 liters bensintank och ett tungt batteri. Låt säga att allt väger ca 60kg. Jag måste veta detta nu.

http://hem.passagen.se/sportbat

Vart ska jag placera dessa 60kg? (tank o batteri)

Fören eller Aktern???

OBS: MOTORN ÄR EN TUNG 70HK EVINRUDE MED TILT (CA 120KG).

 På en 4,2 meters Selco sportbåt.

Nu vill jag ha lite diskussionerSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rent spontant skulle jag ha placerat tank och batteri mitt i båten men det är väl inte möjligt kan tro efter att ha tittat på bilderna på hemsidan ..... ? eller ? .... min båt har det på detta vis så rent spontant antar jag att det gäller för alla båtar ... går inte det skulle jag placera båda i fören på din båt ... mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På grund av motorns vikt - I fören..

Men sen vet jag inte hur smart det är att ha bensintank och batteri jämte varandra.. (bensinångor och gnistbildningar)



Senast ändrad av Daniel_B | 27 december 2009 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt i ditt tänk, men det spelar väl ingen större roll om det är i fören eller aktern... ;-)

Sen undrar jag hur många (inklusive mig själv) som har batteriet ijämte bensintanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lutar åt fören.

Men egentligen, är det så farligt att ha bränsletank tillsammans med batteri?? Bränsletanken kommer ju att ha ventilation och vara helt tät. Påfyllning kommer att ske på båtens ovansida. Ångorna kommer då inte att hitta ner till tanken. Batteriet kommer att stå intill i en låda. Vad är farligt om tanken är tät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vikten på motorn har inte så stor betydelse i gång,vill man åka snabbt vill man ha vikten bak i båten, sen är det alltid beroende på balansen i övrigt.

vikten bak i båten gör att båten lyfter ur mer vilket ger en snabbare båt. vikten fram = tung båt.

man ska inte alltid se sig blind på vikten, utan mer på gången.  självklart lite olika på olika båtars skrovform.  tävlingsbåtar har trimmtankar där dom kan justera fram vikten beroende på väder och sjögång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vikten i aktern = lättare i fören = mindre våt yta = högre fart.

Lättare i fören = oroligare gång i motsjö och motvind. I extremfallet kan båten bli svår att få över planingströskeln i hårdare motvind.

Vikt i aktern är bra vid gång i medsjö medan vikt i fören ger bättre gång i motsjö.

Exempel Ryds 600 175 hkr: 6 man i aktern 38,7 knop, alla utom föraren i fören 33,2 knop.

Min rekkommendation är att lägga all vikt som är av mer permanent förankrad natur så långt bak som möjligt för att få fart på båten. Sedan justerar man viktfördelningen med hjälp av att placera passagerarna på för situationen lämpligt ställe. Dessutom har du tilt på motorn. Sannolikt kan du trimma ner fören vi tex gång i motsjö.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syran kan ev fräta på tanken och i sällsynta fall så exploderar batteriet, en fyllig tråd om detta finns på Träbåtsakuten/Frågor&svar/Motor&teknik/Batteribox? (obs 2-sidig tråd)

http://www.trabatsakuten.nu/



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 december 2009 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag hade inte lagt den längre för över än mid-skepps, snarare akter över. / Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du monterar tank och batteri kan du väl provköra med ett litet batteri a la motorcykel och en liten trycktank med några liter soppa, ta sedan med dig en 50-kilos person som får sitta lite här och var i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte är en tävlingsbåt du har... utan en båt som du kanske vill kunna ta med vänner ut i. Så tvekar jag fortfarande starkt på om du ska ha tanken där bak.

Anledningen:
Motor: 120kg
Tank/Batteri: 60kg
2 vuxna: 190kg
Summa: 370kg

Det är väldigt mycket vikt bak på en sådan liten båt.. du kommer vara glad om du inte sänker den när akterspegeln går under vattnet när du drar på.

Men om du jämt kommer att vara själv eller högst två personer i den, då kan du följa de andra råden här ovan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska absolut inte sätta batteri fram,, om man inte skaffar sig ett batteri som klarar av alla dom stöttar som blir där fram så kommer de att läcka syra och förmodligen bli sönderslaget fram, batteri ska alltid sitta så långt bak som möjligt, vad de gäller tanken så kan man ha den fram beroende på hur man använder båten, du ändrar ju helatiden viktfördelningen i båten och som badbåt kanske de inte spelar så stor roll men vill man få ut en så optimal gång som möjligt så lägger du den så centralt som möjligt i båten,

lägger du tank och batteri fram kan båten bli för tung i näsan med följd att den överplanar och blir svår att trimma till en behaglig gång, går att fixa med andra propellrar men de blir dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duxand skrev bl.a: Man ska absolut inte sätta batteri fram,, om man inte skaffar sig ett batteri som klarar av alla dom stöttar som blir där fram så kommer de att läcka syra och förmodligen bli sönderslaget fram, batteri ska alltid sitta så långt bak som möjligt...

...Men omrörning kan tydligen också vara bra, iaf i måttliga doser?
I träbåtsakutens läsvärda tråd som jag tidigare hänvisade till fanns denna länk....
http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Där alltså en seriös båtel-producent som Skyllermarks tonar ner flera av problemen med dagens blybatterier. I artikeln finns - i mina, säkert i duxands samt tydligen även i träbåtsakutens ögon - smått provocerande påståenden och bildexempel, så läs den gärna. Allt sammantaget, vad gäller egentligen...?

Citat angående omröring:

Finns det någon nackdel? Det sägs att batterisyran inte vill blanda sig lika lätt som i gamla batterier. Batterierna skiktar sig säger man. Vid laddning av truckbatterier förekommer exempelvis att man använder tryckluft som bubblar genom batterisyran för att skapa omröring. I vår 20-fotare torde detta vara ett litet problem eftersom en planande båt i Stockholms skärgård ständigt hoppar från våg till våg. Prova passagen förbi Waxholm en fredagskväll. Mer omrört får man leta efter. Vi har inte lyckats hitta några praktiska problem relaterat till detta fenomen trots att vi ansträngt oss

(Hmm...själv har jag ingen aning, förutom att mina fritidsbatterier aldrig läckt vad jag kunnat märka. De studsar iofs kanske inte så hårt i en segelbåt, men lutar nog desto mer.)



Senast ändrad av Thomas-1 | 28 december 2009 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är den att jag är rädd att båten ska sjunka IGEN! Om ni läser högst upp på hemsidan så sjönk båten ett par km från land. Detta tack vare en tung 55hk SUZUKI motor som säkert vägde 100kg. Därför tänkte jag ha lite framvikt. Skumpar batterisyran ur batterit då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant skulle jag placera batteri och tank under aktersoffan. Det blir ju inte allra längst bak, utan framför motorbrunnen eller vad det kallas. Sen får man ju tänka på att på denna typ av båt sitter förare och passagerare en bit fram, över den del av båten där skrovet smalnar av mot fören och bärigheten därmed minskar.

Eller jag skulle nästan fundera på att ha en lös tank, med ett par förberedda platser där den kan säkras, en i fören och en under aktersoffan. Då kan du flytta den beroende på hur du vill att båten ska bete sig, om du har folk på aktersoffan osv.

Batteriet skulle jag ge en fast plats under soffan. Det kan säkert vara bra som nån skrev att batteriet får skakas om en del, men det får det nog göra så det räcker oavsett var i båten det står. En veteranbilssamlande bekant berättade om sitt knep för att få nytt liv i gamla batterier. Han tar ut och rullar dem på gräsmattan tills avlagringar och skit släpper. Inte som nytt, men det funkar hyggligt iaf.



Senast ändrad av monark-670 | 28 december 2009 | 20:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Men vad tror ni om en 40 liters tank i fören och ett batteri bakom aldeles bakom baksätet då?

 Kom ihåg att det är fast tank som gäller så jag kan inte flytta runt tanken. Batterit är ett jättebatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så har vissa selcomodeller en tendens att överplana (vad det betyder är väl att båten kan nosdyka lite vid planing eller?), så för mycket vikt i fören kan ha mindre bra resultat....Obestämd

Sen ska man inte ha mer vikt än nödvändigt enligt mig.....montera batteriet i fören samt förvara ankare med kätting osv. i fören likaså. Om inte hjälper så förläng bränsleslangen och montera bränsletanken mer förut, men inte ända fram, typ under sätena fram. Varför just 40 liter?? Ta två 24 liters så du får jämnvikt i båten sidledes!Obestämd

Ska själv montera dubbla tankar typ biltema (2x12liters) och kommer nog montera batteriet i fören, på aktern sitter en 55 hästars Jänkare (Chrysler) på cirka 80 kilo, tankarna hamnar i aktern. Visserligen är det en törstig motor, så längre fram kanske det blir dubbla 24 liters! Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför inte en trim tank i fören så kan du prova dig fram har du tanken fram så ändras ju viktförhålandet under gång batteriet skulle jag sätta bak så det inte slås sönder sen kan det bli spänings fall med långa kablar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det inte låter som någon bra ide att placera batteri och bränsle tank i fören på en snabbgående båt av den enkla anledningen att det skumpar och slår alldels för mycket i fören. Batteriet kommer agaranterad att sprica, sedan finns det stor risk att bensin kommer att skumpa ut genom luftintag alternativt förhöjd tryck pga skakningarna.

Försök att hitta plats från mittskips och akteröver är mitt förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en sportbåt skall ha vikten bak. vill man inte åka fort skall man inte ha en sportbåt. Nosvikt är för folk som vill åka runt med mycket våtyta. detta är alltid sammasak som lägre fart högre förbrukning mm.

batteriet kan stå bredvid tanken men det skall stå i en egen separat batterilåda och kablar skall vara ordentligt fastsatta så att inte gnistbildning uppstår. så länge det är så och tanken är tät så finns ingen risk för explotion. sätt tanken i mitten och batteriet på den sidan som båten inte vill luta åt av proppeller rotationen. oftast lutar båten åt babord då kan du sätta batteriet på styrbord sida för att motvärka detta.

Lycka till

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du tänker sätta en såpass stor motor på en såpass lite båt, så antar jag att du är ute efter att åka fort. Och då ska du ha tanken o batteriet bak. Motorns vikt har nog inte så stor betydelse när båten planar. Och även om du skulle få problem med att fören blir för lätt, så får du kompletera med trimplan. Inte lägga tyngder i fören. Så kan man göra med traktorer, inte sportbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det jag egentligen är rädd för är att båten ska sjunka när jag står still och det kommer in en våg över aktern. Därför vill jag att min tunga motor inte ska trycka ner båten helt så att det rinner över vatten över kanten vid en våg.

Hur upplever ni själva som har gammla selco båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man ser på bilden där du provar ut stolarna funderar jag på om du inte skulle kunna bygga en kistbänk bakom dom och ha åtminstonde tanken i den. Köp en långsmal.

En 40-literstank är ju inte så stor så du skulle nog kunna ha mer förvaring i bänken också - fendrar, tamp o dyl.

Bygger du den bra kan du dessutom ha den som soffa med en soffrygg mot fåtöljerna

Min gubbe tror att du riskerar att få soppatorsk med tanken i den studsiga fören om du har lite soppa i den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värmer en gammal mans hjärta att se ungdomen laborera med sina båtar. Även jag har en liten snabb båt. Gå in i min sjöbod där har jag en bild på fartmonstret.



Senast ändrad av Styrbjrn | 01 januari 2010 | 11:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En såndär Selco har jag oxå haft, sänkt och bärjat.Flört

Jag är inte säker på att jag skulel ha 75 hk på det skrovet men det är ju ditt problem. Skrovet har ju i princip inget V i akter och kommer förmodligen att överplana en hel del och då är vikt i fören bara problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, naturligtvis kommer den att sjunka om det kommer en våg som fyller hela båten med vatten. Men om det går sådana våger så är de ju bättre att stanna i land den dan.

Skämt o sido. En lagom stor motor till din båt, låt säga 35-50 hästar kan ju mkt väl väga närmare hundra kilo, så det skiljer ju egentligen inte så mycket. Så ja tror du ska fokusera på vilket som blir bäst när du kör båten, o inte när du står still.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat in en tank på 50 liter som jag skulle kunna ha under motorbaljan. Då hammnar båtens tyngdpunkt under motorbrunnen.

Finns det några uppgifter vart tyngpunkten bör ligga på en båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...