Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Terrafobica

Håll koll alla vinterliggare

Rekommendera Poster

Så ett elverk och landströmsladdaren får ladda batterierna Skrattande

post-22127-1394236213,2379_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att du ligger still så det inte blir för mycket glykol i sjön. Eller återvinner du den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CoolJovisst återvinns den. En hink under avgasutsläppet, lätt som en plätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni andra vid första starten på året? Samlar ni upp de första literna kylvatten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid en insjö i närhet där jag bor frös en vattenskidåkningsbåt fast en vinter.

Det var nära land och ungarna använde den som hockeymål så att puckarna inte flög iväg över isen. Tror inte att båten skades av isen men det blev en del svarta märken på skrovet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saxat från Statoil

Miljöfakta.

Propylenglykol är biologiskt lätt nedbrytbar, har låg giftighet

för vattenorganismer och bioackumuleras inte i vattenmiljö.

Normal hantering och mindre utsläpp bedöms ej utgöra någon

skaderisk. Större utsläpp eller ofta upprepade mindre utsläpp

kan dock ha skadlig eller störande inverkan på den yttre

miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

yr.no hotar med 35 cm snö över Haninge nästa vecka GråterGråterGråter

Hoppas det kommer som regn istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det dags att gå ner och koppla bort tiduret som kör strömbildaren varannan timme igen.  De närmaste dygnen ska vintern komma tillbaks med besked tydligen, även om vädersiarna just nu har tokfel.  Enligt klart.se, yr.no och smhi ska det just i detta nu vara -8 men det är -0,8.  Problem med placering av decimalkomman månne?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag har jag hjälpt en båtgranne att länsa hans lotsbåt i trä då den höll på att sjunka. Vet inte vad det var som gått åt skogen men det var ingen genomföring i alla fall.

Vi fick till slut tag i en 220.länspump och den var snabbare än en rädd gubbe med hink kan jag meddela.

Han går ofta ner och tittar till båten som tur är. Läskigt att ha båten i sjön!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med träbåt i sjön året om... är det så bra? Boprde inte trät få torka ur innan kylan sätter in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man absolut måste ta upp båten på land är det kanske så. En träbå, speciellt om den är av ek, mår nog mycket bättre av att ligga i sjön hela året, än om den står uppe allt för länge på våren. Har båten väl en gång frusit fast så sjunker den inte förrän isen går. Cool

 

Sen tror jag att många är pedantiskt överdrivna när det gäller just båtar. Allt skall göras perfekt och ytterst noggrant in i minsta detalj. Sen får andra för sig att det skall va på det viset.

 

Det fanns en man här i Kungshamn, numera avliden, som var pedant i alla avseende. Han hade en vitmålad passbåt med akterspegel i lackad mahogny. Akterspegel skrapade han ner till trärent varje år för den skulle va perfekt. Efter ett antal år fick han byta akterspegeln. Han hade skrapat och slipat den alltför tunn.

 

En sjukdom som har funnits i sådana sammhällen som jag bor i är överdrivet städande, där den ena skall ha det finare än den andra hemma. Det var naturligtvis hemmafruarna. Vi karlar överdriver ju viktigare saker än hemmet. Bilen och båten tex. I det avseendet är jag perfekt. Jag har överhuvudtaget inga sådana laster. Obestämd

 

Här hemomkring ligger en hel del träbåtar i hela året. De används ju för annat än nöje - småfiske tex.

 

Bifogad bild visar en praktisk vintetäckning av en träbåt. Billden är tagen nån gång i början av Decemer 2009. Jag vet inte vems båte är, men man har gjort så i flera år. När isen fryser fryser också presänningen fast och om man skulle behöva komma ner i båten måste man skära sönder presänningen. Att det skulle hända nåt med båten, tror jag inte ägaren varesig tänkt på eller oroar sig för.

 

tommy

slarvpeller, som inte tar allting alltför allvarligt.

 



Senast ändrad av toaen | 25 januari 2010 | 10:13

post-945-1394236225,6346_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Några frågor till er som låter båtarna frysa in, och som kör motorerna med jämna mellanrum. Som inte har värme på i båten.

 

Hur gör ni med förtöjningar, det händer ju att isarna flyttar på sig en del, särskilt om man ligger nära öppna leder där det går lite större båtar? Börjar isen vandra finns ju ingen förtöjning som står emot.

 

Hur gör ni för att förhindra att sjövattnet i motorn inte fryser, särskilt i pump och vattenlås i avgasröret. Nån konserverade efter varje körning. Är det det som gäller?

 

Jag frågade en skadereglerare på svenska sjö häromdagen vilket som gäller avseende bottenventiler, öppna eller stängda, men han ville inte svara på det, alla alternativen var visst fel, typiskt försäkringsbolag... :) Men efter lite väl valda frågor visade det sig att alla fall de haft i vinter med sjunkna båtar, och det var visst några stycken, hade ventilerna varit öppna och slangen jobbat av sig. Slutsatsen blir alltså att det är stängda ventiler som gäller.

 

En annan intressant fråga som någon kanske har svar på är hur salthalten i vattnet på västkusten påverkar isens förmåga att spränga en ventil. Saltet gör ju att isen blir mycket sprödare, och då kanske den helt enkelt inte blir stark nog att spräcka en ventil, nån som vet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: De gånger jag haft båtar infrusna har det aldrig varit något problem. Jag upplever att när isen väl börjar röra på sig så är den redan sönderbruten.

2: Båten i vattnet, utan att vinterkonservera, och ingen värme ombord är som att be om problem, man får välja en. Jag har inte vinterkonserverat utan har värmen igång och kör motorn en gång i månaden.

3: Man kan också byta försäkringsbolag till ett som inte höjer självrisken till 75% vid isskador. Jag har stängda ventiler. Man får hålla koll. Även om ventilen fryser sönder så kommer det  inte in vatten förrän isen tinar.

4: http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_freezing_point_of_saltwater

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite vinterbilder.

Funderar på att åka ner med polish och vax och dra över skrovet, nu när man ändå kan gå runt båten utan större problem.

Någon som vet hur det funkar i minusgrader med vax och sånt??

post-16222-1394236227,0838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en till.

Här behövs inga förtöjningstampar längre. Hade varit lite kaxigt att plocka bort dem.

post-16222-1394236227,1675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En annan intressant fråga som någon kanske har svar på är hur salthalten i vattnet på västkusten påverkar isens förmåga att spränga en ventil. Saltet gör ju att isen blir mycket sprödare, och då kanske den helt enkelt inte blir stark nog att spräcka en ventil, nån som vet?

 

 

Men expansionen blir nog lika stor. Is blir c:a 10 % större och det är i slutna utrymmen som man får den värsta sprängningen. I t.ex en stängd kulventil är det nog vattnet i den ihåliga kulan (hålet som vattnet går igenom då den är öppen) som spränger sönder.

Eller upprepade frysningar/upptiningar får en påskruvad slang att för varje frysning flytta sig lite tills den oturligt lossar från röret.

Jag kan tänka mig att en ventil med slid klarar sig bättre i stängt läge. En sån där man skruvar 5-10 varv för att stänga. Den har inget inneslutet vatten i hålrum när den är stängd och kan klara sig då isen expanderar utåt vattnet och upp i slangen som ju också kan vara tom om ventilen är helt tät och man sugit ut vattnet.

Glykolade kulventiler torde vara lika säkra. Eller uppvärmda om man kan lita på strömmen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionen blir kanske densamma i oslutet tillstånd, men det jag funderar på är om havsvatten har samma sprängförmåga som sötvatten, eftersom salt gör isen porös, det är t.ex. farligare att gå på havsis än insjöis just pga sämre bärighet i porös havsis, på samma vis kan man tänka sig att den blir svagare när det gäller att spränga en ventil, men det måste inte vara så, det kan verka åt flera håll. Och jag funderar på hur det ligger till. Jag kanske skulle göra ett prov och stänga in lite sötvattne och lite havsvatten i varsin sluten behållare och se hur det går :-)

Ja det är just kulventiler som riskerar sprängning pga innestängt vattne, slidventilerna sover man bättre med :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar om isen kan tryckas ihop mer om det är salt-is?

Annars blir det i ett slutet utrymme enorma sprängkrafter såvida inget kan sippra ut.

Jag har märkt att is i t.ex en plasthink inte sprängs sönder utan isen expanderar åt det oslutna hållet. I längre rör spränger isen pg av krökar eller att friktionen mot rörväggarna på långa sträckor blir för stor.

En trädgårdsslang som satt på en utevattenkran på vårt hus lyckades frysa sönder.

Den är ju egentligen fryssäker men när slangen satt kvar var det lite vatten kvar i slangen och röret in till utekranen (kranen sitter längst in i röret och man vrider på den med en axel som sticker ut ur väggen, vattnet ska normalt sett rinna ut ur röret när kranen är stängd) så det frös sönder. Det räckte i det fallet att kranen skulle frysa sönder.

Det borde ha varit ganska lätt för vattnet att skjuta ut slangen då den satt med slangklämma. Det kan vara så att när trycket ökar i röret pga expanderande is blir friktionen större på väggarna i röret om även en relativt svag kraft håller emot i rörets ände.

Du kan göra några prov i lämplig behållare i frysen. Olika salthalter och se resultatet. Vad ska man ta för provbehållare?

Äsch!

Det var kranen som frös sönder, inte slangen som man kan tro av vad jag skrev.

 

 



Senast ändrad av forgus31 | 27 januari 2010 | 15:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall byta bottenkranen till T-kran med T-kula.I stängt läge dränerar kranen anslutningen till motorn. På Drän-uttaget kan man enkelt koppla en slang för renkörning/spolning av sjövattensidan till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salt gör isen mycket annorlunda. Isen får ett mindre kristallint inslag och får en betydande amorf fas. Den amorfa fasen blir inte fast förrän den passerat sin glasomvandlingstemperatur vilken ligger långt under fryspunkten. jag tror att det för en natriumkloridlösning ligger väl under de vintertemperaturer vi normalt får. Jag tror detta påverkar sprängkraften något men jag kan inte säga hur mycket.

Vissa ämnen i vattnet kan istället öka sprängkraften. Vissa sockerarter i vattenlösning kan spränga glasflaskor mycket effektivare än rent vatten då de kristallerar ut kraftfullt vid nedfrysning.



Senast ändrad av mariatherese | 27 januari 2010 | 14:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om saltets inverkan på sprängkraften. Här på västkusten sjunker det några båtar pga. sönderfrysta kylvatten intag/slangar/kranar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...