Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Bompe

Stockholm - Bergen

Rekommendera Poster

Hej

Jag är sprillans ny.

Alldrig seglat något vidare, men jag har drømmen om att segla jorden runt.

Jag tänkte køpa en båt nu i vinter och sedan bo i den medans jag jobbar i Bergen (norge) i sommar. Så får jag lära känna båten lite och se om det är något før mig.

Nu har jag funnit några intresanta båtar i Sthlm och funderar på hur man kan transportera båten till Bergen? Øver land blir superdyrt så det får nog bli att segla den.

Någon som har gjort detta och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Trotts min bristande erfanenhet så är jag inte rädd før att kasta mig ut i det, men någon som har några pointers som man ska tänka på eller en tidsuppskattning som det kommer att ta...

Tänkte førsøka segla den till Bergen i Mars eller April...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

En lite varning är väl på plats till att börja med. Både segelbåtar och forumdiskussioner är beroendeframkallande. Har man väl en gång fastat i de bägge träsken är man för evigt förlorad. Förvånad Ta dig i akt medans tid är.Flört

Vad är det för båt du tänker köpa?

Är den i skick att göra en sådan lång jungfrufärd?

La en enkel rutt och fann att det är ca 1000 distansminuter om man seglar längs den svenska och norska kusten, så att man kan ta natthamn varje natt.

Om man är ett par tre personer kan man segla vissa sträckor non stopp.Med rätt upplägg kan det ju minska totalsträckan en hel del.

Normalt gör man ca 100 distansminuter/dygn med en vanlig båt. När jag seglar själv (vilket jag i regel gör) och tar natthamn varje kväll, blir det oftast 30 till 50 distansminuter/dygn.

Seglade sträckan Stockholm - Kungshamn (mellerst Bohuslän) för några år sen. Det är ca 600 distansminuter och avverkades  på 3 veckor. Natthamn varje natt och ett antal liggdagar.

tommy

Senast ändrad av toaen | 27 december 2009 | 16:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa förhållande:

Kunskap behövs för segling utomskärs så långa sträckor som det blir.

Svenska kusten görs bäst norrgående. Andra hållet brukar bli Göta och Trollhätte kanal som öppnar i slutet april om jag minns rätt. Innan dess ska du nog inte gå pga lite båtar (som kan bistå) och kallt som skam. Inlandet vid den årstiden blir frost på däck men uthärdligt med platt vatten och lättare vindar.

Lindesnäs (Norges sydspets) rundar man vid gott väder. Likaså kusten norr Farsund upp till Stavanger som är helt öppen med Nordsjön som kan innebära farlig sjö speciellt nära kusten.

Norr Stavanger upp till Bergen är det nästan hela vägen inomskärs och lättare segling vid hårt väder.

Du får räkna med att det tar tid. Båten bör vara känd och i gott skick. Att köpa en båt och ge sig iväg utan att segla in sig på båten blir ett vågspel. Jag skulle ägna stor del av våren att segla över till Gotland några gånger för att testa båt och manskap. Nära hem om nåt skulle gå snett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska ni ha.

Efter dessa mycket kloka ord så har jag bestämmt mig før att skita i att køpa båt i Sverige och segla ut den i nordsjøn på jungfrutur. Så jag letar efter ett objekt där jag skall segla istället.

Tack før dom snabba och bra svaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va var det för båt du tänkt dig?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle bli en tuff segling, kallt och jäkligt och utan erfarenhet direkt på en så pass lång etapp.

Jag rekommenderar att du köper dig en båt i karibien t.ex. Jag köpte min katamaran i Panama. Blev kvar där i 6 månader, lärde mig segla och upptäcka Panama, Därefter kastade vi loss över Stilla Havet och sålde till slut båten i Australien.

Ofta kan du finna klipp i Karibien på långfärdsutrustade båtar. Om du köper båt i t.ex. Trinidad, Venezuela, Colombia, Panama, Guatemala (Rio Dulce) så behöver du inte oroa dig om orkansäsongen (orkanfritt).

se www.7hav.se

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...