Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Ringhede

Tänk själv

Rekommendera Poster

Som de flesta känner till så går debatten het om klimatet, lågkonjunkturen, svininfluensan mm

Allt rejält uppblåst av massmedia.

Idag kan man i Aftonbladet återigen läsa om svin. Jo nu är det om att det ska bli svinkallt

Iskyla lagom till nyår Vädergudarna serverar svinkyla till nyårsbubblet i år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6346157.ab

Enligt Svenska Akademins ordlista så är svinkyla kolossal kyla, väldig kyla Knappast det som kommer att hända.

Men hallå det är ju vinter och då ska det vara kallt.

SMHI anger för torsdag  Kiruna -15, Stockholm -6, Gäteborg -2 och Malmö 2

Aftonbladet använder någon annan som passar deras behov bättre.

Enligt vädertjänsten Storm kommer det nämligen att bli kallt i hela landet.

Svinkallt.

Samma med svininfulensan, ett tag dog folk som flugor 

Över 10 000 döda i svininfluensa

Eller det kära båtkörkortet som vi debaterat en del

Båtregister - och båtkörkort nästa år   var mars 2006

Har du skaffat något båtkörkort ännu?

Stora feta rubriker, just för att du ska fångas. Ofta rejält överdrivet och inga lagar skyddar oss mot överdrifter. Snedvriden propaggande för eget behov och påverkar våra beslut.

Jo de påverkar dig också även om du kämpar emot.

Snart nyår och massa löften

Lova en sak, tänk själv och låt inte andra göra det åt dig. Ännu viktigare ju mer massmedias budskap länkas ut via alla internetanslutna datorer.

Not, har mailat författare av artikeln om svinkyla i aftonbladet och återkommer om jag får svar. 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Feta rubriker och skrämselpropaganda säljer alltid bättre, inget nytt med det.

Gott nytt båtår på dig Roland!Flört

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack

Fick svar från artikelförfattaren.

De hämtar sin data från storm.no och han hävdar att det var aktuell prognos från onsdagen.

Stom.no sysslar med att leverera väderprognoser till ett antal tidningar och vete katten om inte de är ett stycke av sensation också just för att få sälja sina produkter.

Tuff kille som vågar lämna följande påstående på just en väderprognos.

Klart är i alla fall att det kommer in en köldknäpp över Sverige nästa vecka.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske ska börja med välja sina husorgan

- själv brukar jag kolla vädret på www.yr.no och inte i aftonbladet när jag ska ut på sjön, vägarna eller åka skidor.  och FN sida om klimat är inte så dum den heller

http://unfccc.int/2860.php

å anda sidan är Aftonbladet rätt trevlig förströelse i dag står det att det ska bli  gansterkrig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nåt av våra orginal här ute på Sotenäset lär för längesen ha sagt: Man kan väl inte trycka lögn?, med anledning av nått som stod i tidningen.

Dessvärre blir det nog allt värre med det i våra medier. Sanningen är inte viktigt - bara det sensationella. Om det står något i en tidning som man kan kontrollera är det i regel mer eller mindre felaktigt. Man har varken tid eller intresse att ta reda på eller kontrollera hur det verkligen ligger till.

I slutet av 1980 startade jag närradiostationen Radio Sotenäs http://www.radiosotenas.se och vår första sändning började 1/1 1989.

Vi sände redan från början Sotenäs kommuns fullmäktigemöte direkt. Jag var tekniker i studion och Morgan Nilsson i Folketshus, där fullmäktigemötet hölls. Inför det första direktsända fullmäktige mötet kom Bohusläningens lokalreporter Lars Johansson (har jag för mig att han hette) upp tii våra lokaler för att intevjua mig, som ordförande för föreningen, under tiden jag sände andra program.

Vi samtalade om den nystartade närradion och jag vet att jag svarade, ärlig/dum som jag är, att vi hade pengar för att driva radion i den dåvarande omfattningen i ett år frammåt, men att vi måste få fler föreningar att börja sända för att ekonomin på lång sikt skulle gå ihop.

Jag blev både arg och ledsen när jag läste Bohusläningen nästa morgon; Radio Sotenäs hotas av nedläggning, var rubriken på reportaget om den nystartade närradion i Sotenäs. Den dan förlorade jag min tro på reportrars ärlighet.

Radio Sotenäs fungerar än idag, mer än 20 år senare. Jag är inte längre delaktig. Det går bra att lyssna på radion tom över webben. Klicka på länken ovan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar lyssna Radio Sotenäs när vi är där på somrarna. Inte massa skit utan vanlig radio.

Verkligheten är tillräckligt bra och behöver inte överdrivas.

Blir så trött på tidningar som mycket gärna skriver om att personer hotas av uppsägning och aldrig skriver en rad om de företag som går bra och anställer folk.

Nä sensationer ska det vara och finns det inga så hittar man på lite egna.

Kan rekomendera Jan Gillou:s bok Det stora avslöjandet

En gammal bok om hur det går till på tidningsredaktioner. Skriven i humoristisk still och riktigt läsvärd. (han driver med tidningarna) 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller webtidningar så handlar ALLT om att du ska klicka dig in på deras artiklar.. så många klick som möjligt. Då blir annonsörerna glada.. Och om annonsörerna är glada så är tidningsägarna glada.

Nästan samma sak med lösnummer.. en fet rubrik säljer.. annonsören blir glad.

Det är ofta inte artikelförfattaren som sätter rubriken utan den som sitter och lägger ut artikeln på webben eller redigeraren till tidningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen - Kanske ska man inte döma en hel yrkeskår efter vad en journalist gjorde för tjugoår sedan. Min erfarenhet både privat och av yrkesmässiga kontakter med journalister är att de har som ambition att göra bra tidningar.

Ett tips är annars att alltid be att få läsa artikeln innan den går i tryck, det brukar aldrig vara något problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

22 döda i svininfluensan sedan i sommras, http://www.smittskyddsinstitutet.se/nyainfluensan/overvakning-och-analys/avlidna-i-den-nya-influensan-i-sverige/
Hittills i år har elva personer dött i jultrafiken, http://www.dn.se/nyheter/sverige/minst-elva-doda-i-jultrafiken-1.1019721
Kan man inte vaccinera sig mot julen istället?
Verkar farligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt, men som jag skrev så är dety mer regel än undantag att om man känner till en händelse som det skrivs om, så är det oftast mindre eller större felaktigheter i artikeln i frågan.

Att det inte var reportern som satte rubriken försvarade reporten på Bohusläningen sig med också, när jag klagade. Hade han varit ärlig kunde hanju ha skrivit en förklarande artikel, redan nästa dag. Att jag skulle be att få läsa artikel i fråga var inget jag tänkte på. Jag trodde på jornalister och tidningars ärlighet vid det tilfället.

Tyvärr har jag senare haft betydligt värre upplevelser av jornalisters arbete.

Det finns naturligtvis seriösa jornalister. Ofta är det rötäggen som höjs till skyarna.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Ja gott folk, köper aldrig sensations press, på sin höjd webbläser men betalar aldrig för sådana sensationsnyheter, har ni inte lärt er????? 

'god fortsättning på er alla... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag kom nästa påstående, AB givetvis

Dödsolyckor i mardrömshalkan

Vadå mardrömshalka???

Men för katten det är ju vinter och då brukar det bli halt.

Givetvis blir det underkylt regn om vägbanan är kall och det kommer regn.

Då kör man lugnt eller låter bilen stå hemma.

Och ger man sig ut på vägen så har man riktiga vinterdäck med bra funktion. De som kör med halvtaskiga däck och samma hastighet som på sommaren borde gripas för mordförsök.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn Roland, det är inte bara Aftonbladet som är baserat på sensationsjornalistik numera, har varit en stor läsare av DI på webben tidigare, men nu kan man jämföra detta med veckorevyn, kolla bara alla kommentarer som är till artiklarna så ser man vilka intelligensbefriade männsikor man vänder sig till, det handlar inte längre om vad man skriver utan det viktigaste är att man har många läsare för att få reklamintäkter, undrar ibland vilka ord dom skall ta till då det verkligen inträffar en katastrof när ordförrådet redan är tömt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens rubriker (först på AB hemsida)

Chockkyla drar in över Sverige

Alla som sett filmen Day after tomorrow tänker då på polartemperaturer.

Med aktuella klimatvarningar tänker man - katastrof.

Brrrrr

Då tror man att det ska bli minst -40 i norr och minst -25 i Stockholm

Men enligt yr.no så ska det idag bli ca -10 och imorgon -3  i Stockholm

Och enligt deras källa www.storm.no så anger de samma.

Det är då skälva faen att när inte ens verkligheten räcker till så hittar man på lite eget.

Som journalisten på AB förra gången de skrev om iskylan svarade mig i sitt mail

Jag tycker att 10 minus för Skåne och 20 minus för Stockholm är väldig kyla.

Vilka underliga referensramar man har. Det är ju vinter och ok det stämmer inte med alla klimatkatastrofers planer.

Gott Nytt på er alla.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja... med facit i hand så hade ju journalisten inte helt fel i sina artiklar... Vi har i Karlstadstrakten inte haft så kallt, så länge, på flera årtionden.. Vänern har inte varit helt islagd sedan 1996, men om kylan håller i sig så ligger isen inom 2 veckor. Jag tycker nog att det varit både svinkallt och kollosalt kallt i större delen av Sverige, med tex knappa 40 minus i de norra delarna av landet, och runt 22 minus i ett par dygn i sträck här. Medeltemperaturen de sista veckorna har legat på -13 här på Hammarö. Så... helt uppåt väggarna var väl ändå inte artiklarna...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag kan minnas så vände det och blev varmare klimat 1989-90 någongång..

Innan dess hade vi vita vintrar och gott om snö även i södra sverige. Så jag skulle väl inte kalla vädret i katastrof termer, men kanske normalt..?

Senast ändrad av Daniel_B | 09 januari 2010 | 21:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Katastrof är ju att ta i, men eftersom det som var normalt för 10-20 år sen är ju inte det idag... så nog faen är -40 i Norrland fortfarande svinkallt i mina ögon... Liksom de dryga 20 minusgrader vi haft här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv anser jag att det är normalväder och inom en normal cykel av vädret. Dessa cykler styrs av solstormar och svarta fläckar på solen. Lite solfläckar = kallt väder och tvärt om..
Jag läste någonstans att cyklerna brukar vara runt 20 år.. och det stämmer väl in..?
Grejen är väl att vi har vant oss vid det milda vädret nu och har svårt att anpassa oss kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men för mig som bara är 45 är så känns det milda normalt... Av de första 8-10 levnadsåren kommer man väl i princip bara ihåg att det var mycket snö på vintern o lite regn på sommarn, så om 20 av de återstående 35 åren är milda och behagliga så blir det ganska självklart att man tycker det varit svinkallt ute de senaste veckorna. Hur skulle rubrikerna sett ut egentligen?
Varning, Normala temperaturer väntar
eller
Så slipper du ta SMHI:s klass 1-varningar på allvar! Temperaturerna är normala f första ggn på 20 år

Vad jag menade i tideigare inlägget var att även om temperaturerna är normala i ett långt perspektiv så är det svinkallt sett över en tidsperiod man kan relatera till själv. Det är till exempel inte normalt för en 15-åring att det är så kallt att Vänern fryser helt. Helt enkelt för att det inte hänt sedan 1996...

EDIT: För övrigt svär jag ve o förbannelse varje morron jag måste gå upp och ut... och pratar man väder med någon, så dyker ordet svinkallt upp minst en gång

Senast ändrad av KillerBoo | 10 januari 2010 | 08:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Journalisten uttalade sig om perioden före och själva nyårsafton.

Denna blev betydligt mildare än vad artikeln påvisade.

Däremot vände vädret till betydligt kallare där efter och har senaste dagarna varit kallare.

Detta är svaret på mitt mail till AB och det var veckan före nyår.

Jag tycker att 10 minus för Skåne och 20 minus för Stockholm är väldig kyla.

Tyvärr finns det ju olika prognoser som ändras från dag till dag. När artikel skrevs i går sa uppgifterna att det skulle vara minus 10 i Skåne på onsdag. Exakt hur många grader det blir vet vi ju inte förrän onsdagen är här.

Klart är i alla fall att det kommer in en köldknäpp över Sverige nästa vecka.

Dels så baseras artikeln på vad journalisten själv tycker och med vinkling för att locka läsare till något som inte är verkligt.

Och som man kan läsa i mitt svar så var det från onsdag och fram till nyår som syftades på.

Om jag inte minns helt fel så hade Stockholm -5 till -10  då och Skåne närmare 0 än de utlovade remperaturerna.

Så här stod det i artikeln

– I södra Skåne kan det bli lägre än 10 minusgrader, det är mycket låga temperaturer för den delen av landet.

Och det var inte för veckan efter nyår och hjälper inte att det då blev rejält kallt på vissa ställen.

Nu skriver man i AB Extremkylan på väg bort

Jävla trams, har väll många gånger varit de temperaturer i januari som vi haft senaste veckan. I Skövde har vi haft runt -11 till -18 och på vissaplatser stundtals ned till -24 grader och vad är det för sensationer?

De som bor i de norra delarna av Sverige har haft det betydligt kallare och jag tror de garvar åt allt som skrivs om denna Extrema kyl eller som artikeln skrev Svinkyla

Trams.

Tänk själv

Även artiklar som de med att Sverige kan slockna

Vi har inte förbrukat så mycket el sedan 2001 för då förbrukade vi mer (var kallt då också)

Men nu så står 2 kärnkraftverk still och ett går på 30% för en misslyckad planering med ombyggnad av kontrollutrustning och då får vi köpa energi som tillvekras av olja och kol till betydligt högre pris.

Men det är du och jag som får betala denna misslyckade planering och det är inte extrem kyla som är orsaken till att Strömmen kan ta slut

Återigen trams.

mvh Roland

Senast ändrad av Ringhede | 10 januari 2010 | 08:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringhede: Men det är du och jag som får betala denna misslyckade planering och det är inte extrem kyla som är orsaken till att Strömmen kan ta slut

Det är sant att det är vi som får betala för dålig planering, men i och med kylan så går det åt mer el. Det är många hushåll som fortfarande är eluppvärmda t.ex....
Så liten produktion möter ökad efterfrågan.. då kan det ta slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

på tal om svininfluensan osv. hur många har Vaccinerat sig? :-)

förresten är det någon mer som längtar tills nedanstående kan inträffa igen??

post-1122-1394236208,7647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inget vaccin för vare sig mig eller tjejen och ingen av oss har haft nån alvarligare influensa i år en nått annat år. Känner heller ingen som haft nått alvarligt sjuktillstånd. Allt är kraftigt överdrivet.

Vet ni föresten att det bästa sättet att slippa svin influensan är att kasta ut suggan där hemma och ta in lite nytt lammkött Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan svininfluensan kännas som även ett överdrivet spektakel

Men den kunde blivit en katastrof. Anser myndigheterna gjorde rätt och gick på den säkra sidan. En uppenbar risk var att antalet intensivplatser är dimensionerat för normaltillstånd och ett kraftigt ökat antal hade slagit ut systemet och med många utan denna typ av vård.

Eller andra katastrofer. Se parallellen

Jag anser att det är bättre att få springa i onödan än att drabbas av något motsvarande en tsunami. Kommer en varning så lyder jag och sätter rmg i säkerhet. Även om det bara blir en varning utan effekt så är det bättre att reagera.

Åter till svininfluensan, Jo jag vaccinerade mig, fick lite biverkningar men men. Även Vaccinerat mig mot vanliga influensan och gjorde detta nyligen. Även viss påverkan av denna, just nu.

Men 1993 vaccinerade vi oss inte mot influensa och hela familjen insjuknade och det var ett helvete. Både jag och hustrun låg med hög feber i 9-10 dagar och minns allt elände som följde.

Alla tre baren insjuknade och inte kunde man be annhöriga komma hit för då hade de blivit sjuka också.

Efter influensan tog det lång tid innan orken kom tillbaka och den följdes av bihålleinflamationer med tillhörande penicilinkurer. Därefter var även kroppens ordinare motstånd mot smittor nedsatt och följdes av maginfluensa. Till detta kom även att tvättmaskin, diskmaskin och värmepanna gick sönder. Likt en jävla förbannelse. Dessutom studerade jag på komvux och kassan var från början mycket begränsad och med ett antal besök på vårdcentraler och apotek blev det inte många ören kvar till mat.

Jo jag anser att det kan vara bra att skydda sig om man kan.

Men något trams om svinkyla biter inte på oss.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha... så rubrikerna i tidningarna om svininfluensan var inte trams då? ;)

Själv gav jag fn i vaccinering i vanlig ordning. Det har funkat alla andra år, men nu var det stopp. Blev ordentligt sjuk med en feber jag inte haft sen jag var liten knatte. Det var första gången på länge jag ifrågasatte 2 beslut på en gång... Att bo ensam i en båt samt att inte vaccinera mig.

Näväl, man överlevde men blev en erfarenhet rikare, och nästa gång rubrikerna skriker influensa så vaccinerar jag mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vaccinerade mig inte heller.. men frugan gjorde det då hon jobbar med personer som är i riskzonen.
Där har jag dragit min gräns.. de som är i riskzonen eller personer som jobbar med dessa, bör ta vaccinet. Men nu är väl faran över eller..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om faran är över vet jag inte, men det är mer intressant att ha SAAB på löpet, så svinis har försvunnit ur medierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo tidningarnas rubriker om Svininfluensan var som vanligt överdrivna.

Så många döda.......:

Dock inte myndigheternas agerande. Ingen hysteri utan ett beslut om att så många som möjligt skulle vaccinera sig.

Ger även hjälp åt personer som inte kunde ta sprutan på grund av problem med imunförsvar.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Ringhede till 100%.

Jag, och resten av familjen, låg i influensa -97. Borta från jobbet två veckor. Sedan kom öroninflammationen. Efter det tar jag alla vaccin jag kan hitta. Hela familjen (43, 39, 16 och 1 år gamla) har tagit svinsprutan, inga biverkningar alls. Bara 16-åringen utan smärttröskel som gnällde på ont i armen dagen efter.

Sedan är det ju så att alla som är så jävla smarta och måste berätta för alla hur överdrivet alla har reagerat på den nya influensan, det är exakt samma människor som hade varit först att totalt döma ut alla myndigheter OM myndigheterna inte hade agerat så mycket som man gjorde och det hade blivit allvarliga konsekvenser av det.

Det finns en viss typ av människor som alltid vet bättre. De är oftast världens bästa förbundskaptener i fotboll också. På läktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...