Martin73 1 Postad 26 December , 2009 Har knas på bränslesystemet på min SB8. Kan man mäta upp hur frisk matarpumpen är? Har den backventiler? Motorn går ganska bra, orkeslös vid hastigare gaspådrag, MEN, fördjävlig att få igång vid lite längre stillestånd (1 vecka). Misstänker att pumpen är kass eller att bränslesystemet är otätt nånstans. Alla filter nya, spridaren OK, kolvringar trötta. Tacksam för svar!!! /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 27 December , 2009 Finns det nåt sätt att mecka igång pumpen eller är det byte som gäller? Är det rentav så att motorn kan gå igång även om pumpen inte funkar, när man har självfall ifrån tanken? Därav allt malande med startmotorn efter ett uppehåll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 27 December , 2009 Du skriver att kolvringarna är trötta. Det kan ge startproblem. Jag hade börjat med ett kompressionsprov om jag var du. Varför tror du att det är pumpen? Hur orkeslös är den på högre varv? Vilka varv? Senast ändrad av cerber0s | 27 december 2009 | 13:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 27 December , 2009 Den tar sig hela vägen upp till fullvarv, men med fördröjning. Har hänt nån enstaka gång att den plötsligt gått ner i varvtal och jag därefter fått dra av på gas och sas. hämta upp varvtalet igen genom att lägga på gas långsamt. Har rensat alla slangar och rör och blåst dem. Hade beväxning i soppan i slangen mellan tank och förfiltret. Kan helt klart vara kolvringarna, men jag har snöat in på bränsleproblematiken. Ringarna ska bytas till våren. Har båten i sjön och tänkte ta en tur i mellandagarna... Ja förresten, toppen är nyrenoverad med nya ventiler och styrningar. Senast ändrad av Martin73 | 27 december 2009 | 13:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 27 December , 2009 En sak till. Starta på fullgas när du kallstar och dra av så fort den är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martin73 1 Postad 18 Januari , 2010 Ingen råkat ut för detta? Måste ha igång maskinen om 2 veckor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser