Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
simonsson1337

Hindra båten från att sjunka

Rekommendera Poster

För två år sen köpte jag en liten båt av typ joker 16 tror jag. Jag kunde/kan inte speciellt mycket om båtar men jag la i den vid en boj i bohuslän där jag hoppades att den skulle ligga över hela sommaren utan problem. Jag gick ner och tömde den på vatten en gång i veckan.

I slutet av sommaren kom dock en hård och annorlunda vind som gjorde att båten gick under då det tog in för mycket vatten. Om man kollar på båten så ser man att till skillnad från de flesta andra båtar så krävs det inte speciellt mycket för att vatten ska komma in i båten då det ser ut som att den är för tung.

Jag hade en motor från 78 som gick under med båten men vi lyckades att rädda den och den är inte värd speciellt mycket så jag var inte så orolig. Nu har jag köpt en annan motor som är värd 30 000 mer och nu är jag lite orolig att samma sak kommer hända nästa år igen.

Båten var inte i så mycket denna sommar men det jag har gjort på båten för att hindra den från att sjunka är lagt den vid brygga så det är fast vid fler ställen (bättre vet jag inte?), satt i en länspump, och satt på ett hemmagjort kapell som är ganska kasst men det stoppar nog en del vatten från att komma in.

Är det något mer man behöver göra eller tror ni att detta räcker? Jag har inte pengar att fixa saker som är jättedyra så här snackar vi mindre saker.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om länspumpen är elektrisk och går på 12V-batteri så kan du köpa en billig solcell på tex Jula som du knopar fast på båten. Då har du underhållsladdning av batteriet, och slipper ansluta laddare och dra skarvsladd.

En bra sak är att faktiskt sätta sig ombord några minuter när det stormar och regnar och notera var det kommer in mest vatten. Jobbigt och kallt just då, men lönsamt i längden, då du med små medel troligen kan stoppa det mesta av vattnet, som tex med kapellet.

Lycka till! Båtliv är härligt, om vattnet håller sig på utsidan (mestadels)!

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God fortsättning!

Du är på god väg att tillse att din båt förblir på rätt sida lågvattenmärket. Någon typ av hamnkapell är toppen har du därutöver satt i en länspump och skulle du drista dig till att sätta upp en enklare solpanel så lär du hålla båten flytande. väl mött på sjön/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha den vid en brygga är jättebra.. se dock till att vågorna inte slår in över akterspegeln om den är låg. Detta har sänkt både en och annan båt.
Du skriver att du har köpt en länspump.. har den nivåvakt? Är det en extern vakt så är min erfarenhet att de brukar krångla och inte är att lita på. De jag har haft har fungerat som längst en säsong innan de kärvar ihop. Så om du är rädd om din motor/båt så kan det vara lönt att investera i en modell bättre länspump.. det är min erfarenhet.
(Finns trådar här på forumet som tar upp vilka som anses bäst..)

Annars har du fått goda råd här ovan.. som att sitta i båten under ett regnoväder och se vart det kommer in vatten, om det gör det. Då vet du var du ska täta..
Om länspumpen får jobba ofta, så är det ju ypperligt med en solcells-laddare till batteriet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

beträffande solcellspanel så kostar den en hel del pengar.

Jag har en elektrisk länspump i min lilla bohusjulle. (bilden uppe till vänster). Det är en rule 500, som har en tidstyrd automatik. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=594&artname=

Den gör ett pummpförsök var tredje minut. Finns det vatten så pumpas det ur. Finns det inget vatten stoppar pumpen. Pumpen klara att hålla båten läns minst tre månader på ett fulladdat 75 Ah batteri. Om man har möjlighet att ta hem batteriet och ladda det en gång under sommaren är solcellspanelen helt onödig.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Jag förstår vad ni menar med att sitta i båten och det är rätt smart men saken är den att när jag är där så tar den knappt in vatten. Jag kanske har överdrivit lite för den tar ju inte in vatten hela tiden så fort det blir vågor.

Jag har en nivåvakt som nog funkar som den ska vad jag har sett iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den nivåvakten du har är en lös grunka som sitter på utsidan av pumpen, så är min erfarenhet att de förr eller senare krånglar. Så du får ha koll på att den verkligen fungerar.

När den så småningom slutar fungera, köp en sån pump som jag rekomenderade. Blev själv rekomenderad en sån av ett båtvarv för många år sen och har sedan aldrig haft några problem med att pumparna brunnit pga krånglande nivåvakter.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nivåvakten är köpt för sig och var inte jätte billig så tror den ska hålla ett tag till iaf. När det är dags att byta kollar jag gärna på ditt förslag. Behåller länk tills dess. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fins atomatiska länspumpar som inte behöver ström som pumpar tex när det går vågor och en som man säter fram vid förtöjningarna varje gång båten dras gungar framelertilbaka så pumpar den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

En komplettering till föregående inlägg. Den vågdrivna länspumpen heter Wave och finns hos Seasea för 798:-, alltså ingen jätteinvestering. Jag har använt en sådan i snart 10 år. Lillbåten är alltid länsad när jag kommer till bryggan utan minsta strömförbrukning. Även om du skaffat en elektrisk pump så är våglänsen en utmärkt säkerhetshöjare ifråga om risken för sjunkning.

Thomas

post-29801-1394236190,6718_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart intressant pump.. men den ser rätt stor ut..? Vart gör man av en sådan i en liten båt?
Själv har jag fullt under bänk och förrådsutrymmen när jag är ute.. Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtöjer den i bojen eller bryggan när du är ute och seglar, eller vad ni motorbåtskörare kallar det när ni lämnar hamnen

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju på om det är regn eller vågvatten som båten tar in. Om det inte går några vågor, i en skyddad vik, så funkar ju inte denna pump.

Ligger man vid y-bommar så kan det oxå bli svårt.

Finns en annan variant som funkar genom att bli ihopklämd mellan förtöjningarna, den funkar lika dåligt om man ligger mellan y-bommar.

Fattar dock inte hur båten kunde sjunka om den låg på svaj, då måste det ju varit regnvatten eller gigantiska vågor som ställde till det. Normalt skall ju båten ställa sig med fören mot vinden å därmed oxå vågorna. Om båten är förtöjd med fören mot bojen vill säga.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar inte riktigt heller. Den låg mot vinden som den borde, grannarna sa att det var en väldigt konstig vind den dagen och tillsammans med regn så verkade det räcka för att dra ner min båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Egentligen är det inte så konstigt.

Jag har ju en liten öppen bohusjulle. När det regnar kan det bli väldigt mycket vatten på kort tid. Sen är man lite bekväm, så man tittar inte till båten varje dag, speciellt inte om det regnar. Det har hänt att när jag kommit ner har båten varit halvfull med vatten, dvs långt över durkarna. Många av de öppna båtarna som ligger i min hamn är det lika illa ställt med. Då får man försöka ta sig ombord och ösa med spann.

Ligger man i en boj och båten är halvfull med vatten är den ju betydligt tyngre och rör sig på ett annat sätt än när den är tom. Dessutom rör sig vattnet på ett annat sätt. Det vill nog nte mycket till innan det kommer in så mycket vatten så att båten sjunker.

Sen jag installerade min länspump har alltid båten varit läns

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant.

Det jag inte gillar med min båt är att det är så liten bit för att vattnet ska rinna över redan från första början.

Antar att den är gjord för att man ska ta upp båten efter man har åkt med den som de förra ägarna gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googlade på din båttyp. Jag hade ingen aning om vad det var för båt.

Skall man  va lite elak, och det kan man ju kosta på sig när det är så långt till jul. Flört

En sån båt är nog inte avsedd att va i vattnet överhuvudtaget Skrikandes. Men å andra sidan är det ju fint att komma ut på sjön de allra finaste dagarna.

Vi som har riktiga båtar, dvs segelbåtar med sittbrunn och självläns, slipper ju det problemet.

Även min julle är ju bättre i det avsendet. Jag skulle tro att om du hade tömt det vatten som fanns i din båten när den sjönk i min bohusjulle, som har ungefär samma längd, hade det nästan inte märkts.

förlåt om jag var elak

Ha´ t sô pen´ t

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen skrev bl.a:  Jag skulle tro att om du hade tömt det vatten som fanns i din båten när den sjönk i min bohusjulle, som har ungefär samma längd, hade det nästan inte märkts.

Hmm...? Så simonssons båt sjönk alltså inuti din bohusjulle, men du menar att detta knappt märkts ifall han bara tömt sin båt innan..Tyst

Förlåt även här, och som sagt är det långt till nästa jul...Skrattande 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man kan ju tro det när man läser texten så här efteråt.

Det hade ju i så fall varit bra, då hade inte båten ifråga gått till botten.

Så kan det bli när det är ett syftningsfel. Tack för att du påpekade. Det hade kanske räckt med ett litet komma för att göra texten mer begriplig.

Till skillnad från sk. sportbåtar, som tydligen båten ifråga är, så är en allmogebåt mycket lastdryg.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att den inte ska vara i vatten alls är kanske lite hårt men den ska nog tas upp efter varje gång man kör iaf.

Hade ingen tanke på när jag köpte den att den kunde vara för tung och sedan sjunka men nu har jag allt lärt mig lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...