Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
susannesjolle

NYfiken nybörjare!

Rekommendera Poster

Hejsan, jag är en helt nybörjare på seglarbåtar coh har massa frågor. Frågor ni säkert finner löjliga men jag skulle vara jätteglad om jag kunde få svar på.

Jag har letat runt på internet men hittar ingen bra hemsida för vad en seglebåts delar heter, och vilka linor, segel m.m en enkel segelbåt har.
Så vet ni någon bra hemsida vore jag tacksam om ni kunde dela med er.

God Jul och tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt, här kommer ett dumt svar. Ring 118100 så får du svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gastens hemliga handbok rekomenderas! gott om tips och förklaringar för både nybörjare och lite mer erfarna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kommentarer på 3 Knyt en kärring.

Liten varningssignal för råbandsknopen. Dras den åt hårt får man inte upp den med handkraft. Bättre då att lära ut skotsteken istället som du nämner lite längre ner. Den fungerar utmärkt även på linor som är av samma godsstorlek.

Mycket bra att du varnar för att använda pålsteken när man lägger till. Den kan ju som du säger inte tas upp under tryck. Vrider vinden och man måste snabbt kasta loss med tryck på ena förtampen önskar man att man aldrig lärde sig pålsteken.
Det är en väldigt bra knop för en fast ögla, men jag skulle rekommendera att ALDRIG använda den vid förtöjning. Inte ens vid bryggorna i Sandhamn (appropå det här med att imponera)...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkten. Jag har ändrat lite med en rekommendation att hellre lägga fast med dubbelt halvslag om egen part än pålstek. (Fast jag gillar pålstek.)

Och råbandsknopen litar jag nog hellre på än skotsteken (särskilt om den inte ligger i spänn hela tiden), även om råbandsknopen är lite pillrigare att få upp. En skarvad lina finns det alltid tid att lossa senare, men en lossad ankarförtöjning är svårare att få tillbaka.

Mvh

Niklas

Senast ändrad av nikkra | 11 januari 2010 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tips om knutar.

Lägg linan ett par tre varv runt t.ex en pollare vid förtöjning. Då kan vilken knop som helst användas och går ändå lätt att lossa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://swedensailing.com/2009/04/delar-av-segelbat/

här finns iallafall en ritning med vad delarna heter på en jolle lite att börja med iallafall.

Båtnytts nybörjarskola är också bra:

www.teamglobal.se/upload/global/pdf/wilma/segel1.pdf

http://swedensailing.com/2009/04/delar-av-segelbat/'>

Sen finns det mängder med böcker osv. en bok m bra tips i althundsform för båtliv tycker jag att saltaboken är.

/Susanne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är därför jag oftast använder dubbel skotstek vid skarvning av linor Flört

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan starkt rekomendera seglingens abc kan köpas billig från bokus. MKT bra bok där får du lära dig mkt, sen finns det massor av böcker för nybörjare och kunniga... har massor själv oh jag slukar allt jag finner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är helt grön jag med och köpte boken illustrerad segling och blev glatt överaskad, kostar 166.- på bokus och den inehåller det mesta man måste veta som nybörjare som det verkar.

Skapade en blogg om vad jag lär mig om sjölivet på http://batnyborjaren.blogspot.com/ där kan du läsa hur det går för mig :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen som en fortsättning på landkrabbans seglarskola har jag nu startat en sajt om nöjessegling. Jag hoppas det kan bli en bra hjälpreda för alla som seglar för att det är kul.

sittbrunnen.se

Välkommen

Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...