Micke9000 16 Postad 26 December , 2009 Hej på er. Är det någon som har koll på hur utvecklingen av mobilt bredband på sjön gått? Antar att det blir bättre och bättre med åren. Läste några trådar som var ett par år gamla. Befinner mig i Mellersta östersjön, Arkösund och st: annas skärgård. Någon som har testat det i de områdena? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wreckdiver 8 Postad 26 December , 2009 Jag har ett abonnemang från 3 som jag haft i drygt 2 år. Använder det mest uppe i Stockholms skärgård där det fungerar utmärkt. Denna säsong var vi nere i arkösund och vidare söderut tillsammans med bekanta som bor där och jag använde min uppkoppling hela tiden. Det var bara på några få ställen där man låg i skugga som jag fick problem. Jag är väldigt imponerad över hur bra det fungerar. Så imponerad att nu när vi just bytt bostad så blev den enda internet-kopplingen vi har ett bredband från 3. Klart värt att testa om man känner att man vill ha en uppkoppling på sjön. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 December , 2009 Tack för det snabba svaret. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 26 December , 2009 Testade både Telia och Tele2 på vänern i somras, till tonnåringarnas förtret fungerade det inte överallt. Ganska skönt för mig som slapp jobba! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 December , 2009 Vi har skaffa ICE-net som använder det gamla NMT-systemet som fungerade så bra till sjöss förut. Till det har vi skaffat oss en masttopps-antenn. Har inte provat detta ännu och vet inte om det är bra. Det är inte så snabbt men har det lika bra räckvidd som förut så är vi nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steffo 1 Postad 26 December , 2009 Behövs det mobilt bredband till sjöss? Räcker väl med Vhf och mobiltelefon... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 26 December , 2009 Svårt att sköta sin position på forumet med VHF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 December , 2009 Tänk att det alltid ska tyckas om vad som behövs/inte behövs på sjön. Det behövs absolut ingenting på sjön, man behöver inte ens vara på sjön. Själv har jag det mesta ombord och trivs med det eftersom båten är ett andra hem där jag tillbringar mer tid än hemma i lägenheten, och det även vintertid, skriver från båten nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 December , 2009 Man behöver inte mobiltelefon eller VHF heller, ingen båt heller för den delen, man kan simma istället om man vill vara på sjön. Har själv kört med tele2 fast på västkusten, mycket nöjd. edit, stavfel. Senast ändrad av Westfjord26 | 27 december 2009 | 09:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 December , 2009 Det finns många tekniska inovationer som inte behövs till sjöss, men som Cia sa måste man ju kunna hänga med på MG. Skulle man inte ha båt så skulle jag nog avstå från sjölivet om alternativet va att simma. Jag har Telenor och det fungerar bra här på västkusten. tommy Teknikfientlig MG-beroende badkruka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 27 December , 2009 Själv har jag seglat från Ljungskile i Bohus till Lomma/Malmö med 3:s mobila bredband. Funkade mycket bra. Några luckor så klart men är nöjd med det och kommer fortsätta med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad 27 December , 2009 Verkar som att det varierar beroende på vilken operatör man har. På mitt sommarställa i södra skärgården har jag Telia och det fungerar riktigt dåligt. Grannen hade samma problem och bytte till 3, och det blev mycket bättre. Har en 3g-mast väldigt nära, problemet kanske är att det är för nära.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 December , 2009 Jag har inte provat så mycket på sjön än men sitter just nu i bil utanför Hede i Härjedalen och här funkar det bra med Telia. -16,5 grader och snörök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 December , 2009 Lustigt.. har haft flera kompisar som haft 3:s mobila bredband och har bara hört klagomål.. För några månader sedan skaffade min far detta.. bara problem.. svårt att koppla upp sig och dålig fart när han väl lyckas.. 0.7-1.3 Mb/s av utlovade 7.3 som de fått sänka till något på 6. Han bor i en större tätort med bra mobilteckning.. och måste ändå betala fullt pris. Är det så att det är för många som använder det inne i städerna, så att man måste ut i skärgården för att det ska fungera bra..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 December , 2009 Den sista frågan är inte alls otänkbar. Det har hänt någon gån, jag tror det var i Marstrand för ett par år sen, att det var praktiskt taget omöjligt att få nån vettig kontakt med mitt bredband. Annars har det fungerat helt ok. Jag jobbade med mätaravläsning med VAP-telefon en sommar på Bohus Malmön. Vi kopplade upp oss mot vår kundatabas och la in mätarställningen direkt i datasystemet. Det fungerade alldeles utmärkt. Om mätartällningen avvek mycket eller om man hade knappat fel, fick man reda på det direkt och man kunde bekräfta eller rätta. Dessutom hade man några års avläsningar i telefonen. Kunder frågar ofta. Mellan ca kl. 10.00 till ca kl 15.00 fungerade inte systemet. Tror att det var när badgästerna var som aktivast. Då fick man skriva på lista och lägga in senare. Brukade fungera de timmar jag satt i färjekö på kvällen och på morgonen. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser