Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Segelbo

Räddningslina till ankare

Rekommendera Poster

Läste på Kryssarklubbens hemsida om någon som hade satt en orange flytande lina på ca 1,5 m på ankaret med en ögla i den fria ändan. När ankaret ligger på botten står alltså linan rakt upp i vattnet och tanken är man skall kunna dyka ned och tex fästa en lina i öglan för att på så sätt kunna dra loss ankaret. Enklare än att fästa något i själva ankaret tydligen. Någon som har erfarenhet av detta? Måste väl vara skapligt djupt antar jag. Kan se för mig den förvånade minen hos den skeppare på betryggande avstånd från ankarlinan som får flytlinan i propellern i nån naturhamn... :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på berättelsen i Ordet tack!, seglarsnack, så är det nog direkt olämpligt att varje ankare dessutom ska ha en räddningslina på aktertampen. Man kan bara tänka sig en trång hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min förra båt hade jag en röd flytlina istället för en vanlig lina som sjunket. Det funkade väldigt bra. Speciellt den gången vi tappade linan. Obs att linan inte flöt som t.ex. en vattenskidlina, utan bara så den höll sig vid ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...