pejo41 0 Postad 25 December , 2009 God fortsättning alla båtägare. Jag köpte mej en egen julklapp i år Köpte en Vhf radio typ Nexus nx2500,. Vid köpet fick jag med en Nexus antenn typ NX2600. Nu undrar jag om den räcker att ha på båten eller måste jag köpa en särskild radio antenn? Har haft igång den här hemma men får inte in några anrop, får bara en massa meddelande om väder och faror världen runt. Det finns ett uttag bak på radion för vanlig antenn. Har någon erfarenhet av denna typ av radio?? // Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 25 December , 2009 Om jag förstått det rätt så är NX2600 en Navtex antenn för att ta emot väderdata på 518kHz / 490kHz, och i det andra antenn-uttaget ska man ha en VHF-antenn t.ex. Hjertmans 5635-5. Har själv en NX2000 utan navtex, men som VHF-radio funkar den utmärkt... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 December , 2009 Ifall du är otålig och har en RG58-kabel plus kontakt (har väl alla i byrålådan?.. så kan du tillverka en själv. Oavsett så är ju en reservantenn liggandes i båten inte alls dumt.... http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/vhfant.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 December , 2009 Som nämnts ovan är antennen du fått med endast för vädertjänster och liknande navtext. För att använda den som VHF radio måste du ansluta en VHF antenn (samt ha utbildning och tillstånd för detta) om du sänder utan att ansluta antenn riskerar du att skada sändaren! En VHF anten kan du köpa eller tillverka enligt inläggen ovan. en VHF antenn bör placeras så fritt som öjligt, minst sin egen längt från störande föremål. (dvs. ej paralellt med en mast.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 26 December , 2009 Tänk på att din VHF radio aldrig kan bli bättre än den antenn du använder. Så mitt råd till alla är: Köp en billigare radio och satsa på en dyrare antenn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser