Maddis 0 Postad 11 Augusti , 2004 Hej När motron går på friläge går den bra, ~800 varv. Men motorn blir kännslig när man lägger i en växel eller går till friläge eller back, då och då händer det att motorn dör. Man får då lägga i friläge och starta om på nytt. Finns det någon bra lösning på detta? Lite opassande, speciellt då detta oftast händer när man ska lägga till. H. Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Augusti , 2004 Vad för motor e det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 11 Augusti , 2004 Om det är ett Alpha drev skulle jag anta att strömbrytaren på vid motorn som ska döda motorn en kort stund för att växeln ska gå ur är lite för känslig, vilket resulterar i att motorn stannar. Prova med att vara lite mer bestämd när du lägger i och ur växel. Det fungerade för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Augusti , 2004 Ja, och om det e en snöscooter, vänta tills snön kommer :lol: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 11 Augusti , 2004 Hej igen Motorn är en V8 OMC 260 hk från 83. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 11 Augusti , 2004 Går motorn bra förövrigt, e det det säkert microbrytarna som inte funkar som dom ska. Smörj dom rörliga delarna till att börja med, brukar att räcka. Vikket drev sitter på ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 12 Augusti , 2004 Om det är en motor från 83 kan man anta att det är ett Alpha drev och då är det nog mikrobrytaren. Sitter vid motorn på reglaget för gas och växel. Men som sagt, när jag la i och ur fram och back lugnt och sakta dog motorn ibland. Men var man lite snabbare och mer bestämd funkade det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 16 Augusti , 2004 Hej igen Har nu varit ute lite mer med båten. Tycker motorn går bra i örigt. Men som du säger, det är när man lägger ur fram och back något för lugnt som motorn dör. Är man mer bestämd fungerar det fint. Men det vore bra om man slapp tänka på detta då det är så mycket annat att tänka på nu som nybörjare. Jag tror vajrarna för växel och gas inte är på samma ställe (?) på motorn. Växelreglaget sitter något längre bak på motron och verkar sen gå ner mot drevet. Gasenreglaet lite mer på mitten av motron. Är microbrytaren något elektroniskt? Smörjes med 5-56? Eller kanske inte något som en okunnig motormänniska kan göra? Tack Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 18 Augusti , 2004 Ingen som vet var denna sitter/finns? /Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik Postad 26 Augusti , 2004 Har en mercruiser motor där jag hade problemet att båten dog när man la i back el. fram. Detta berodde på microbrytaren. jag har en manual på hur man ställer in den. Vet inte om det ser likadant ut på din motor men skicka ett mail till mig så kan jag maila manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser