cmag 0 Postad 21 December , 2009 Ska köpa en länspump med nivåvakt till min styrpulpet och har tittat på två stycken, Rulemate 500 och Sahara 500. Är det någon som vet vad det är för skillnad på dessa? någon som är bättre än den andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2009 Vad det är för skillnad på de två pumparna du nämner. Ett vet jag däremot. När jag skulle köpa en automatisk länspump i en avlägsen forntid gick jag in till Hunnebo Båtinredning. Bosse var kategorisk. den enda automatiska länspumpen han aldrig fick reklamationer på var Rule 5000. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=593&artname= Andra länspumpar med lösa nivåvakter tyckte han var skit. De brann upp snarare förr än senare pga att den lösa nivåvakten krånglade. Jag köpet naturligtvis pumpen. Jag har haft ett antal och de har alldrig krånglat. Nu har jag en i min lilla bohusjulle som ju är en öppen båt. Innan jag installerade batteri och pumpen var daglig tillsyn vid regnväder ett måste. Det hände många gånger att man fick ösa med spann. Ett fulladdat 75 Ah batteri håller båten läns i minst tre månader, troligtvis längre, utan att batteriet laddas. Genom åren har jag konstaterat ett problem. Den skall inte installeras om lyfthöjden är stor. Jag installerade en sådan pump i min storfidra när den skulle ligga utan tillsyn i Stockholm ett par månader. (enkel resa från bostadsorten - 50 mil). Sommaren 2007 blev jag tvungen att lämna båten på Hönö en vecka pga pga svåra ryggproblem. När jag lyfte på durken för att stänga kylvattenintaget gick pumpen. När jag återkom en vecka senare för att segla hem båten gick pumpen fortfarande. Slangen var så varm att det nästan inte gick att ta på den. Eftersom jag monterat utloppet högt bara för att inte riskera att få baksug (jag har råkat ut för det - inte alls trevligt) var lyfthöjden ca 2 meter. Vattnet i slangen gjorde att pumpen trodde att det fanns vatten att pumpa ur. I min bohusjulle är lyfthöjden knappt en meter. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 December , 2009 Har samma erfarenet av pumpar med lösa nivåvakter, dom ger sig när dom som bäst behövs. Lösningen med lång pump höjd eller risk för baksug löses med backventil av god kvallitét. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 December , 2009 Backventil av god kvallite - finns det sådana? Det är väl med backventiler som det är med nivåströmbrytare. När dom behövs som mest, så har det kommit skit i dom och vattnet rinner ändå tillbaka. Problemet med baksug kan man minska genom att dra upp en svanhals och borra ett litet hål på toppen. Jag glömde att skriva i mitt tidigare inlägg, att den pumpen jag satte in i min bohusjulle, var den pump som gått minst en vecka i min storfidra. Det var runt midsommar 2007 och den fungerar perfekt fortfaramnde. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pheubus 2 Postad 23 December , 2009 Rule brukar vinna varenda test. Min har funkat prima också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvobergman 0 Postad 23 December , 2009 Det finns väll ingen Rulemate 5000? Rulemate 500 måste ni mena. Jag har precis köpt en Rulemate 500. Har inte installerat den än men den ger ett bra intryck av god kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 23 December , 2009 Nä, verkar bara finnas upp till 4000 en dubbelpump som heter 8000.http://www.telfa.se/produktkatalog/fil/1763_Lanspump_drankbar_0706.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cmag 0 Postad 23 December , 2009 Tack för alla svar. Det jag läst på forum och annat har de förespråkat Rule Mate 500 som den som det är minst problem med. Däremot tyckte de på en båtservice att Sahara var den bästa. Jag har inte riktigt bestämt mig men det lutar väl ändå mot en Rule. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 December , 2009 Det kan mycket väl va så, men det är ett fabrikat som jag aldrig hört talas om. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 23 December , 2009 Sahara verkar vara en modell hos Attwood upptäckte jag efter lite googlande. Om någon blir klokare... Hade f ö själv en RuleMate i Misilen, strulade aldrig. Tror det var en 500? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser