Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
magnus27

Autotrimplan, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Hej!

Är det någon som har erfarnehet med att köra båt som har automatiskt trimplan? Hur är det jämfört med vanligt trimplan? Bättre eller sämre?

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med risk för att klampa folk på fötterna..

Bekvämt, visst, vet att det fungerar, man får ställa in dom efter eget huvud, finns något default läge, men alla båtar är ju olika.

Kan sammanfatta det såhär:

Har man inte intresse eller kan man inte hantera sin båt och sina trimplan då är automatiska en bra idé.

Kan man köra båt, vill man ha full kontroll själv skall man lära sig att använda sina manuella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fungerar mycket bra på mindre båtar där man oftast är ensam eller ett par stycken ombord och med lite packning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för er synpunkter.

En dum fråga. Innebär autotrim att man inte fortfarande kan trimma manuellt?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad menar du egentligen med automatiska trimplan? Jag utgick ifrån att du menar de som man ställer in innan man monterar dem och sedan anpassar de sig automatiskt efter hastighet,last osv. Dessa kan man inte justera under gång.

Sedan finns det ju ett tillbehör till vanliga manuella trimplan som gör dem automatiska beroende på fart last osv. Automatiken kan man ju naturligtvis koppla ifrån.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som VP skadad så utgick jag ifrån att det man menade var atomatiska trimplan till normalstora motorbåtar. Dessa fungerar i grunden som vanliga trimplan, knapp upp och ner. Dessa är förinställda, kan justeras. Trimplanen går upp och ner automatiskt beroende på fart och belastning. VP och säkert många andra tillverkare har detta. Det finns ju även automatiskt powertrim.

Men om man inte skall köra båt själv kan man istället för att investera i automatiska system anlita en skeppare  Cool då kan man ju dessutom dricka öl medans man kör..

Det jag antar att du tänker på med manuella är såna som lyfter sig beroende på belastning, som man kan ha på en jolle/liten gummibåt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det jag menade med autotrimplan är att man slipper trycka på knapparna för att trimma in båten rätt, t ex i plan eller lutande. Båtten korrigerar detta själv med autotrimplan

Min fundering var då om man kan få trimplan med både auto och manuell trimning. Dvs om man är van vid att trycka på kanpparna vill man förmodligen fortfarande ha manuell trimning. Typ som manuel eller automatisk växellåda i bilen. Vissa fördrar det ena än det andra.

Kollade precis med en mariningengör som sa att det finns båda varianterna, dvs trimplan med bara auto och med både auto och manuell.

Ursäkta om det blev missförstånd men har ändå kunnat få ut en del av detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...