Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
volvobergman

Ska jag trycka i flytskum i min selco?

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera min selco. http://hem.passagen.se/sportbat

Det har dykt upp en fundering.. Ska jag trycka i flytskum i min botten? Hela botten kommer att behandlas med Epoxi. Då ska den väll inte suga i sig vatten?

Spelar det någon roll då om man trycker i flytskum eftersom det ändå inte bör komma in vatten som blöter ner flytskummet?

Blir det 100% vattentätt med epoxibehandlat skorv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan är varför ska du ha skum i mellanrummet överhuvudtaget???????

Epoxibehandling förhindrar osmos dvs vandring av vätskor över ett membran, en effekt som kan ge upphov till skador i plasten (böldpest). Men det är ju en långsam process som inte nämvärt kan påverka saker inne i båten.

Att du tidigare har fått en blöt fyllning beror nog mer på att vatten har kommit in ovanifrån typ via regn eller översköljande vatten. Eller så har det varit dåligt tätade genomföringar.

Att fylla utrymmen var ett försök att bibehålla flytkraft i båten om den mot förmodan skulle vattenfyllas vid ett haveri. På dina bilder så har du ju plastat in innerbotten väldigt noga så då har du ju redan luftfickor som har samma effekt. Det man kan fråga sig är om man skulle haft någon dyvika för att kontrollera och eventuellt tömma utrymmet vid läckage.

Om du mot förmodan ändå väljer att fylla med skum så måste du skaffa skum som ger slutna celler. Billigt byggskum ger inte det och har en förmåga att förstöras av vatten.

Tänk på sprängkraften i ett expanderande skum, du har stora ytor och det är lätt att ditt arbete går förlorat om krafterna blir för stora.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flytskum;

det hörs på namnet att det är nåt skumt. Åtminstone för att användas i båt där det kan komma in vatten.

Då jag plastade om ett roder som var byggt på divinycell som är ett material med slutna celler var de slutna cellerna fyllda med vatten. Vattnet lämnade inte gärna dessa celler. Iallafall räckte det inte med torkning i torkskåp några dagar. Troligen tar det lika lång tid att torka som för vattnet att fylla cellerna, dvs några år.

Allt som kan suga åt sig vatten gör det. Det är bara en tidsfråga.

Ett utrymme - dvs hålrum fyllt med luft tar kortare tid att tömma på vatten. Några minuter kan räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att det sk flytskummet även har en viss stabiliserande effekt på botten. Min båt hade inget skum i botten, och fick inget när jag renoverade den. Om Du inte fyller med skum kanske man borde förstärka botten med lite ribbor.

/ Micke

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=249269

Senast ändrad av M_i_c_k_e | 22 december 2009 | 09:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, ett tillräckligt stabilt skum förvandlar ju separata skrov och däck (eller vad man känner för att kalla det övre lagret glasfiber) till ett sandwichlaminat av gigantiska proportioner.

Hur styvt ett glasfiberlaminat blir beror till mycket stor del på hur tjockt det är, en fördubbling av tjockleken ökar styvheten 8 gånger. Massiva laminat blir givetvis mycket tunga, så man brukar göra ytterlagren (den del som belastas mest vid böjning) av glasfiber och lägga en lättviktskärna (skum, balsaträ o.s.v.) i mitten, vars enda uppgift är att sammanbinda ytterlagren.

Ett 20mm tjockt massivt glasfiberlaminat blir 8 gånger styvare (och dubbelt så tungt) än ett 10mm tjockt, men ett laminat av 10mm skumkärna med 5mm glasfiber på vardera sida, alltså totalt 20mm också, kommer vara sisådär 7 gånger styvare än 10mm laminatet trots att vikten bara ökat någon procent. Att fylla flyttankar som är 10cm tjocka eller mer bör ha rätt stor effekt på hur styvt skrovet är i det området...

Men angående just din båt, du har byggt upp rätt mycket trä där. Jag tycker inte att det känns som en bra idé att skumma upp utrymmet där, för den fukt som kommer in (och fukt kommer ALLTID in) kommer aldrig kunna torka då. Hade varit en annan sak om plywooden varit ordentligt inplastad på båda sidor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...